728 x 90

شقه دروني رژيم,حمله به احمد ي نژاد,

فیگارو: رهبر ایران یک سنگ در وسط تالاب انداخته است

-

پاسدار احمدی‌نژاد و خامنه‌ای طلسم‌شکسته
پاسدار احمدی‌نژاد و خامنه‌ای طلسم‌شکسته
روزنامه فرانسوی فیگارو ۲۶ مهر نوشت: رهبر ایران یک سنگ در وسط تالاب انداخته است.
پس از بهار امسال، بین نفر شماره یک رژیم، علی خامنه‌ای، و محمود احمدی‌نژاد یک مناقشه در جریان است.
آیا این صرفآً یک هشدار به محمود احمدی‌نژاد بوده است؟ یا فی الواقع این اراده وجود دارد که قانون اساسی تغییر داده بشود؟ نفر شماره یک رژیم، خامنه‌ای، با اشاره به طرح حذف منصب ریاست‌جمهوری که هم‌اکنون توسط رقیب او محمود احمدی‌نژاد اشغال شده است، در محافل سیاسی در ایران یک ولوله ایجاد کرده است.
فیگارو با عنوان یک رقیب مزاحم می‌نویسد ـ از بهار گذشته تاکنون یک جنگ بی‌سابقه در داخل اردوی محافظه‌کاران در جریان است، بین طرفداران احمدی‌نژاد از یک سو و جناح سرسخت رژیم از سوی دیگر (این جناح طرفداران علی خامنه‌ای، پاسداران و اکثریت مجلس را در بر می‌گیرد.)
این مخاصمات از هنگامی آغاز شد که رهبر، طرح احمدی‌نژاد در زمینه برکناری وزیر اطلاعات که یکی از نزدیکان خامنه‌ای است را وتو کرد.
فیگارو می‌افزاید: روزنامه اعتماد نوشته است: «رهبر راه را برای بحث پیرامون اصلاح قانون اساسی گشوده است». این بحث در زمانی آغاز شد که طی ماه گذشته پارلمانترهای محافظه‌کار از قصد اردوی رئیس‌جمهور مبنی بر معرفی کردن کاندیداها برای انتخابات پارلمانی سال ۲۰۱۲ نگران شد.
حمیدرضا کاتوزیان (رئیس کمیسیون انرژی در مجلس) تأکید کرده است که با وجود ولی‌فقیه، «هیچ نیازی به رئیس‌جمهور نیست». در ایران معمولاً اظهارات رهبر را می‌توان به شیوه‌های گوناگون تعبیر کرد. با جایگزین کردن یک رئیس‌جمهور انتخاب شده از طریق آراء عمومی توسط یک نخست‌وزیر که از طریق مجلس تعیین خواهد شد، خامنه‌ای می‌خواهد یک رقیب مزاحم را حذف کند. یک دیپلومات فرانسوی که با مسائل مربوط به ایران به‌خوبی آشنایی دارد می‌گوید که در آن صورت خامنه‌ای خودش در خط مقدم و در معرض لبه تیز انتقادها قرار خواهد گرفت. این‌که رژیم به این صورت باز هم بیشتر مشروعیت دموکراتیکش را از دست بدهد چیز چندان مهمی نیست. دیپلومات مزبور می‌گوید که همین الآن هم رژیم چندان مشروعیت ندارد.
فیگارو در پایان این مقاله تحلیلی می‌افزاید: این دیپلومات فرانسوی به این ترتیب به تقلبات انجام شده در جریان انتخابات ریاست‌جمهوری در سال ۲۰۰۹ اشاره می‌کند. این تقلبات به احمدی‌نژاد امکان دادند که بتواند با تأیید خامنه‌ای خودش را در قدرت نگه بدارد. ولی از آن زمان به بعد، احمدی‌نژاد مستمراً تلاش کرده است اختیارات رئیس‌جمهور را افزایش بدهد. این رفتار او باعث نارضایتی جناح محافظه‌کارتر و روحانیت که یکی از ارکان اساسی رژیم است شده است. توطئه احتمالی علیه سفیر سعودی در واشنگتن می‌تواند یکی از آخرین تحولات این جنگ پشت پرده باشد.
										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/046067ed-4df5-4cd1-abbd-c9965a7b6a3f"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات