728 x 90

قيام هاي خاورميانه,سوريه,

دعای مردم: خدایا مردم رستن را حفظ کن

-

تظاهرات مردم در شهر رستن سوریه
تظاهرات مردم در شهر رستن سوریه
«خدایا مردم رستن را حفظ کن»، این دعای مردمی بپاخاسته است که چندین روز در برابر صدها تانک و زرهپوش دیکتاتور خونریز سوریه ایستادگی کردند. گزارشی از الجزیره:

دعای جمعیت:
یا الله اهل الرستن یا الله

ارتش سوریه بعد از ۵روز وارد شهر رستن شد.
خواسته یا ناخواسته این وضعیت یادآور ۴۵سال پیش است، ۵روز جنگ که ارتش شکست خورده سوریه از بلندیهای جولان خارج شد و تا این تاریخ موفق نشده به آن برگردد.

جنبه دردناک این داستان ادعای تبلیغات رسمی دولت سوریه است که اعلام کرده ارتش موفق به شکست دادن تروریستها در رستن شده است.

اگر جنگ با تروریستهاست، پس چه نیازی به ترساندن و مرعوب کردن مردم رستن است.

در هر حال شهر رستن یکی از بزرگترین پایگاههای اعتراض علیه رژیم سوریه است. معترضان می‌گویند تماس با این شهر به‌طور کامل قطع شده است. محاصره این شهر به وضعیت شهر حماه در سال ۱۹۸۲ تشبیه می‌شود.

افراد کمی که توانسته‌اند از این شهر خارج شوند می‌گویند: زخمیها در خیابانها افتاده‌اند، بیمارستانها و مراکز درمانی هدف قرار بمباران قرار گرفته و مردم در حال حاضر با کمبود مواد غذایی و دارو مواجه هستند.

در رستن شقه بزرگی در ارتش پدید آمد، به‌نحوی که گروهی از سربازان جدا شده از روز ۳شنبه رودروی ارتشی ایستادند که با بیش از ۳۰۰ تانک که با هواپیمای جنگی و هلیکوپتر پشتیبانی می‌شدند، به این شهر حمله کرده بود. سربازان جداشده بعد از این‌که مهماتشان رو به اتمام گذاشت، تصمیم به عقب‌نشینی گرفتند.

سرهنگ جدا شده ریاض الاسعد گفت:
کسانی که به رستن حمله کردند ضداطلاعات نیروی هوایی و برخی نیروهای لشکرهای یازدهم، چهاردهم، پانزدهم و هجدهم بودند. به عبارتی دیگر رژیم سوریه تقریباً تمام ارتش خودش را برای رودرویی با مردم به صحنه آورده بود.

اسعد که خود از افسران نیروی هوایی است ارزیابی کردکه تعداد جداشدگان ارتش به دهها هزار سرباز می‌رسد.

وی گفت در ارتش یک بی‌تابی حاکم است ولی ضداطلاعات نیروی هوایی نقش پلیس مخفی را بازی می‌کند و هرگونه سرپیچی را با قتل و ترساندن فرد یا خانواده‌اش سرکوب می‌نماید.

ترس و ارعاب و مرگ، سوریه را فراگرفته با این وجود تظاهرات ادامه می‌یابد.

اعتراضهای شبانه‌روزی بیانگر این است که قیام‌کنندگان تصمیم خود را برای سرنگونی رژیم حاکم گرفته‌اند، رژیمی که تاکنون با به‌کارگیری ارتش و دستگاههای امنیتی خود را حفظ کرده است و برای تأمین نیازهای مالی‌اش با وضعیت خطرناکی مواجه است.

در حال حاضر درآمد توریسم نزدیک به صفر است، دولت در تلاشی بیهوده برای بازاریابی و صادرات نفت خام است.

تصمیم دولت برای منع واردات که به‌منظور حفظ ارز خارجی گرفته شده، در جهنم اقتصادی را به‌روی آنها باز کرده است. این تصمیم بلافاصله با افزایش سرسام آور قیمت کالاها مواجه شده است. در مقابل، ترکیه که بزرگترین شریک تجاری سوریه است تهدید به تلافی‌جویی کرده است. ترکیه می‌گوید صادرات سوریه به آنکارا بیش از ۸۰۰ میلیون دلار است، درحالی که حجم مبادلات ترکیه ۳۰۰میلیارد دلار است، بنا بر این، قطع صادرات سوریه، تاثیری روی ترکیه ندارد، درحالی که این تصمیم اقتصاد سوریه را از هم می‌پاشد و تأثیر بلافصل خود را بر روی سایر مسائل می‌گذارد.
										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/82e50312-638f-412f-ba13-5d452edbfdb7"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات