728 x 90

اشرف - حمايت بين المللي,اشغال بخشي از اشرف با زرهي

بیانیه ۶سازمان دارای رتبه مشورتی ملل ‌متحد درباره حقوق بنیادین و حفاظت مؤثر از اشرف

-

مجمع عمومی سازمان ملل متحد
مجمع عمومی سازمان ملل متحد
شورای حقوق‌بشر سازمان ملل
ژنو - اجلاس هجدهم - سپتامبر ۲۰۱۱

ساکنان اشرف نیاز به حفاظت موثر فیزیکی دارند: اقدامات مشخصی باید برای پیشگیری از نقض جدی حقوق‌بشر اتخاذ شود. شورای حقوق‌بشر باید اقدامات عاجل برای تضمین حفاظت موثر تا حصول یک راه‌حل پایدار انجام دهد. اقدامات موثر برای تضمین احترام به تمامیت قانون بین‌المللی و مشخصاً قانون حقوق‌بشر بین‌المللی، کنوانسیون حقوق مدنی و سیاسی سازمان ملل و کنوانسیون ملل‌متحد علیه شکنجه باید انجام گیرد. به‌علاوه ادامه حفاظت بر طبق قانون انسان‌دوستانه بین‌المللی به‌طور خاص کنوانسیون چهارم ژنو و پیروی از قانون پناهندگی بین‌المللی طبق کنوانسیون سازمان ملل درباره موقعیت پناهندگان، باید تضمین شود.

ضرب‌الاجل دولت عراق برای بستن کمپ قبل از پایان ۲۰۱۱ که باعث نقض جدی حقوق‌بشر می‌شود و اعمال فشار مکرر توسط مقامات رژیم ایران، از جمله وزیر اطلاعات که در 25ژوئن ۲۰۱۱ صریحاً خواهان ”انحلال کمپ اشرف در اسرع وقت“ شد، غیرقابل‌قبول و موجب نگرانی شدید سازمانهای امضاکننده است.

تشدید محاصره پزشکی کمپ اشرف، جان بیماران صعب‌العلاج را به خطر می‌اندازد و باید برطرف شود.

کمیسر عالی حقوق‌بشر خانم ناوی پیلای در بیانیه 15آوریل ۲۰۱۱ خود بر لزوم یک تحقیقات شفاف، بی‌طرف و کامل در مورد کشتار 8آوریل تأکید کرد.

نماینده عالی اتحادیه اروپا در امور خارجی و سیاستهای امنیتی، در بیانیه 9آوریل خود این واقعیت را برجسته کرد که ”اتحادیه اروپا مستمراً و مکرراً از دولت عراق خواسته است از استفاده از هرگونه خشونت پرهیز کند و به حقوق‌بشر ساکنان کمپ احترام بگذارد“. وی هم‌چنین بر لزوم ”تضمین دادن دسترسی به کمپ اشرف برای ناظران مستقل بین‌المللی“ تأکید کرد.
طرح اروپا برای انتقال ساکنان کمپ اشرف به کشورهای ثالث نیز بر تضمین امنیت ساکنان اشرف و استقرار ناظران ملل‌متحد تأکید دارد.

گزارش 7ژوئیه دبیرکل ملل‌متحد به شورای امنیت از کشورهای عضو می‌خواهد ”به اجرای هرگونه ترتیباتی که برای دولت عراق و ساکنان کمپ قابل‌قبول است کمک کنند و از آن حمایت کنند“.

الحاقیه 22ژوئیه کمیته روابط خارجی کنگره آمریکا با جابه‌جایی ساکنان اشرف در خاک عراق مخالفت می‌کند و خواستار اتخاذ اقدامات مناسب بر طبق موافقتنامه‌های بین‌المللی و تعهد آمریکا برای تضمین حفاظت فیزیکی ساکنان اشرف می‌شود.

6سازمان امضاکننده بیانیه مشترک، با یادآوری قوانین بین‌المللی و اسناد حمایت از حقوق و حفاظت ساکنان اشرف، اعلام کردند:
ما از شورای حقوق‌بشر می‌خواهیم قاطعانه حملات نیروهای عراقی به اشرف را محکوم کند و بر تعهد عراق برای تضمین حفاظت از حقوق‌بشر و لزوم التزام این دولت به رعایت اصل نان‌رفولمان تأکید کند.
ما از شورای حقوق‌بشر می‌خواهیم کمیسرعالی حقوق‌بشر را فرابخواند تا سازمان ملل یک تحقیقات مستقل در مورد حمله 8آوریل ۲۰۱۱ انجام دهد.
ما از یونامی و کمیسر عالی حقوق‌بشر می‌خواهیم با اختصاص ناظران ملل‌متحد در اشرف، رعایت حقوق‌بشر را تضمین کند.
ما از کمیسرعالی پناهندگان ملل‌متحد می‌خواهیم حفاظت بین‌المللی ساکنان اشرف را از طریق تأیید موقعیت پناهندگی گروهی، قبل از ملاحظات فردی، ارائه کند.

بنیاد دانیل میتران - فرانس لیبرته
سازمان جهانی علیه شکنجه
انجمن بین‌المللی آموزش توسعه
جنبش علیه نژادپرستی و برای دوستی خلقها
بنیاد حقوق‌بشر مارانگوپولوس
انجمن بین‌المللی حقوق زنان.
										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/105165ab-0119-463e-bd16-dcf91f28e923"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات