728 x 90

-

دیوار حائل کوه نمک سد گتوند فرو ریخت

-

سد گتوند
سد گتوند
مجری طرح سد و نیروگاه گتوند علیا، ریزش دیوار حائل کوه نمک ۶ میلیون متر مکعبی در مخزن سد گتوند علیا را تأیید کرد.

به گزارش مشرق به‌نقل از تعامل، از نکات قابل‌توجه مصاحبه اخیر مجری سد گتوند این است که دست‌اندرکاران که قبل از آبگیری سد، در کنفرانس های خبری خود از اصطلاح اطمینان بخش «دیوار حائل» استفاده می‌کرد، ادبیات خود را عوض کرده و ترجیح داده از اصطلاح حداقلی «پوشش خاکی سازند گچساران» استفاده نماید تا بنوعی ریزش این دیوار حائل را کم اهمیت جلوه دهد. وی هم‌چنین از نگرانی شدید افکار عمومی خوزستان برای شور شدن آب کارون خبر دارد، در مصاحبه اخیر خود ترجیح داده است به جای نمک از اصطلاح جدید «برخی مواد قابل حل در آب» استفاده نماید!

دو روز پیش نیز رضازاده مدیرعامل شرکت آب نیرو در جدیدترین مصاحبه خود تلاش علاوه بر به زبان نیاوردن واژه نمک، تلاش کرد ادبیات این شرکت را به سطح جدیدی ارتقا دهد به‌نحوی که حتی از بکارگیری «پوشش رسی سازند گچساران» پرهیز نمود و آن را «پوشش رسی سازند» نامیده بود.
آن‌چه در ادبیات جدید مدیران شرکت آب نیرو رخ داده را می‌توان «نمک زدایی در ادبیات یا گفتار درمانی نمکی مدیران وزرات نیرو» نامید که به جای نمک زدایی در واقعیت و ابعاد فنی پروژه» در دستور کار قرار گرفته است.

شیبانی مجری سد گتوند در مصاحبه اخیر خود درباره دیوار حائل کوه نمک در مخزن سد گتوند اظهار داشته است: «این پوشش خاکی به‌منظور پایین آوردن نرخ انحلال برخی مواد قابل حل در آب، بر روی سازند گچساران ایجاد شد و از قبل پیش‌بینی کرده بودیم که با آغاز عملیات آبگیری به‌صورت طبیعی تغییر شکلهایی در آن ایجاد می‌شود. هرسازه خاکی در تماس با آب تغییر شکل می‌دهد و تغییر شکل این پوشش خاکی قابل پیش‌بینی بود در نتیجه از این بابت هیچگونه نگرانی وجود ندارد و این مسأله موضوع غیرمترقبه‌ای نبوده است».
مجری طرح سد گتوند گفت: پوشش خاکی تاکنون عملکرد خوبی داشته و توانسته نرخ انحلال را پایین بیاورد. هم‌اکنون کیفیت آب پایین دست کارون و رفتار سازند گچساران در وضعیت بسیار مناسبی قرار دارد و هیچ چیزی خارج از انتظار پیشین ما نبوده است. و همه چیز وضع مناسبی دارد به‌نحوی که در گذشته EC آب کارون در این منطقه به ۱۲۰۰ هم رسیده بود ولی هم‌اکنون EC آب به ۸۰۰ رسیده در نتیجه کیفیت آب رودخانه کارون نسبت به گذشته ۳۰ درصد بهبود یافته است».

شیبانی در ادامه یادآور شده است: «در حال حاضر تجهیزات و ماشین‌آلات در دو شیفت کاری و بدون هیچگونه مشکلی در این کارگاه مشغول کار هستند».
گفتنی است پیش از این گزارش مستندی توسط تعامل نیوزبا عنوان فاجعه در سد گتوند ۱۰ روز پس از افتتاح منتشر شد، که روابط عمومی شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران، در تکذیبه خود به‌طور تلویحی اصل خبر یعنی ریزش دیوار حائل کوه نمک ۶ میلیون متر مکعبی در مخزن سد گتوند را تأیید کرد.
										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/66552628-3989-470b-b6e8-d412769df7c4"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات