728 x 90

دخالت رژيم در سوريه ,

غارت و چپاول در قرارگاه خاتم وابسته به سپاه پاسداران

-

پاسدار رستم قاسمی فرمانده سابق قرارگاه ضدخاتم الانبیاء
پاسدار رستم قاسمی فرمانده سابق قرارگاه ضدخاتم الانبیاء
در سال ۲۰۱۰ قرارگاه خاتم، شرکتهای زیرمجموعه آن و رستم قاسمی از سوی آمریکا و شورای امنیت سازمان ملل تحریم شدند. قاسمی در توضیح این مسأله گفت: ”بنده به‌دلیل مسئولیتم در قرارگاه خاتم در لیست تحریم این کشور‌ها قرار گرفتم“.

قرارگاه خاتم از زیر مجموعه سپاه پاسداران و یکی از بزرگ‌ترین پیمانکاران ایران است که در سال ۱۳۶۸ به دستور خامنه‌ای تأسیس شد.

به گزارش «فردا» با پیوستن رستم قاسمی فرمانده قرارگاه خاتم به وزارت نفت، فرمانده کل سپاه پاسداران، طی حکمی، ابوالقاسم مظفری شمس را به‌عنوان فرمانده جدید قرارگاه خاتم منصوب کرد.

علی سعیدی نماینده ولی‌فقیه در سپاه معتقد است که قرارگاه خاتم‌نقش زیادی در تحکیم پایه‌های نظام داشته و ایجاد قرارگاه در راستای مأموریتهای ذاتی سپاه است. حفظ نظام به بازسازی زیرساخت‌هاست و قرارگاه خاتم‌ در این زمینه ”جهاد بزرگی“ به عهده گرفته است.

طرح توسعه فازهای ۱۵ و ۱۶ پارس جنوبی، احداث خط لوله ۹۰۰ کیلومتری انتقال گاز عسلویه به ایرانشهر، ساخت و تجهیز اسکله‌های بنادر مهم ایران و حضور در پروژه‌های ساخت و ساز مسکن از جمله فعالیتهای عمده اقتصادی قرارگاه خاتم است که در ۲۰ سال گذشته به بزرگ‌ترین پیمانکار پروژه‌های دولتی در ایران تبدیل شده است.

محمد باقر قالیباف سال ۱۳۶۸ و پس از پایان جنگ، قرارگاه خاتم‌ را راه انداخت و اجرای چند طرح عمرانی را زیر نظر دولت را برعهده گرفت.

وی عنوان فرمانده قرارگاه خاتم در به ثمر رسیدن پروژه‌هایی هم‌چون راه‌آهن مشهد سرخس، گاز رسانی به پنج استان مرکزی و غربی، ساخت سازه‌های عظیم دریایی خلیج فارس و سد بزرگ کرخه، نقش موثر داشت.

پس از آن یحیی رحیم صفوی رئیس قرارگاه شد که در زمان او قراردادهای نفتی توسعه یافت. هم‌چنین افرادی هم‌چون محمدعلی جعفری، رستم قاسمی به‌عنوان فرمانده، در رأس قرارگاه خاتم بوده‌اند.

قرارگاههای موسوم به قائم، نوح، کربلا و قرارگاه کوثر به‌عنوان زیر مجموعه‌های قرارگاه خاتم به حساب می‌آیند.

در سال ۲۰۱۰ قرارگاه خاتم، شرکتهای زیرمجموعه آن و رستم قاسمی از سوی آمریکا و شورای امنیت سازمان ملل تحریم شدند.

پاسدار جعفری معتقد است که ”این قرارگاه به‌رغم فشار‌ها و تحریمهای فراوان نقشی بی‌بدیل در کمک به دولت برای ساخت کشور داشت و این را به‌وضوح در مقطعی که درگیر جنگ نرم با دشمن در موضوعاتی مانند هسته‌یی بودیم، می‌توان دید“.

فرمانده جدید قرارگاه خاتم‌ نیز می‌گوید: ”بنا ندارد که به پروژه‌های کمتر از ۱۰۰ میلیارد تومان وارد شود“.
										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/f4cff994-107a-4eaa-9240-b444ae461c09"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات