728 x 90

-

جهان رسانه – شنبه ۶فروردین ۱۳۹۰

-

رسانه ها
رسانه ها
عناوین مطبوعات سراسری:
الشرق الاوسط:
«شورای حقوق‌بشر در ژنو گزارشگر ویژه‌یی را برای ایران تعیین کرد و اپوزیسیون (ایران) از آن استقبال نمود».
نیویورک‌تایمز: «شورای (حقوق‌بشر) سازمان ملل‌متحد بر نقض (حقوق‌بشر در) ایران نظارت برقرار می‌کند».
گلف نیوز: « شهرهای سوریه در شعله‌های خشم».
القبس کویت: «درگیریهای خونین، شهرها و روستاهای سوریه را دربرمی‌گیرد».
البیان امارات: «درگیریها در سوریه گسترش یافته و دهها تن کشته شده‌اند».
هرالد تریبیون بین‌المللی: «نیروهای سوریه روی معترضان آتش می‌گشایند و در همین حال ناآرامی به شهرهای بیشتری گسترش می‌یابد».
تایمز عمان: «غرب برای کمک به شورشیان، نیروهای قذافی را هدف قرار می‌دهد».
تاگس اشپیگل: «نخست‌وزیر ژاپن عذرخواهی کرد».
لوموند: «در فوکوشیما، بدترین سناریو در جریان است».

ایران در رسانه‌های بین‌المللی:
انتصاب گزارشگر ویژه حقوق‌بشر درباره ایران و موضع‌گیری مقاومت ایران در این مورد، در رسانه‌ها بازتاب گسترده‌یی پیدا کرد:
الشرق الاوسط در بخشی از گزارش خود نوشت: «مریم رجوی، رئیس‌جمهور برگزیده مقاومت ایران، آمادگی خود را برای همکاری با گزارشگر ویژه به‌منظور سهولت این مأموریت و بررسی وضعیت حقوق‌بشر در ایران اعلام کرد».
ایلاف: «اپوزیسیون: تعیین گزارشگر حقوق‌بشر برای ایران، نشانی از بیداری جامعه جهانی است». ایلاف در گزارش خود موضع‌گیری رئیس‌جمهور برگزیده مقاومت را منعکس کرد و از جمله نوشت: «(مریم رجوی، گفت) زمان آن رسیده است که پرونده نقض حقوق‌بشر در ایران به شورای امنیت ملل ‌متحد ارجاع شود».
نیویورک‌تایمز هم درباره انتصاب گزارشگر ویژه حقوق‌بشر این عنوان را انتخاب کرد: «شورای (حقوق‌بشر) سازمان ملل بر نقض (حقوق‌بشر در) ایران نظارت برقرار می‌کند». این پاسخی به سرکوب شدید رژیم علیه مخالفان سیاسی است. بعد هم گزارش دبیرکل سازمان ملل‌متحد درباره وضعیت حقوق‌بشر در ایران را مورد اشاره قرار داد و نوشت که بان کی‌مون گفت: رهبران (رژیم) ایران سرکوب مخالفان سیاسی، فعالان و روزنامه‌نگاران را تشدید کرده‌اند و گفته‌اند که تعداد اعدامها از شروع سال ۲۰۱۱ افزایش چشمگیری داشته است.
نیویورک‌تایمز در گزارش دیگری تصریح کرد: «از زمان تشکیل شورای حقوق‌بشر در سال ۲۰۰۶، این اولین باری است که این شورا یک مأمور تحقیق برای نظارت بر یک کشور مشخص تعیین می‌کند».
خبرگزاری اخبار عراق: «هانی عاشور (مشاور العراقیه) از دولت عراق خواست تا با ساکنان اردوگاه اشرف رفتار انسانی داشته باشد».

حرف روز (رسانه‌های جهان):
می‌پردازیم به خبر قیامهای مردم منطقه، به‌طور خاص سوریه و لیبی و بعد از آن هم چند عنوان بر سر بحران هسته‌یی ژاپن:
القبس کویت: «درگیریهای خونین، شهرها و روستاهای سوریه را دربرمی‌گیرد، دهها کشته و صدها مجروح و شعارها فراخوان به تغییر رژیم است».
البیان امارات: «درگیریها در سوریه گسترش یافته و دهها تن کشته شده‌اند».
هرالد تریبیون بین‌المللی: «نیروهای سوریه روی معترضان آتش می‌گشایند و در همین حال ناآرامی به شهرهای بیشتری گسترش می‌یابد».
اوژوردویی آن فرانس: «سوریه: جنبش شورش گسترش می‌یابد».
گلف نیوز: « شهرهای سوریه در شعله‌های خشم». جی کارنی سخنگوی باراک اوباما گفت که آمریکا، نسبت به تلاشهای سوریه برای سرکوب و مرعوب‌کردن شهروندانش عمیقاً نگران است.
گلف نیوز درباره لیبی: «ناتو به‌عهده‌گرفتن کنترل منطقه پروازممنوع را می‌پذیرد».
ال موندو اسپانیا: «قیامها در یمن و سوریه متوقف‌نشدنی است».
دیلی‌تلگراف در صفحه اول خود به‌نقل از شاهدان از کشته‌شدن حداقل 23نفر در درگیریهای دیروز سوریه خبر داد و هم‌چنین نوشت که دیوید کامرون از متحدان و فرماندهان نظامی قذافی خواست رژیم لیبی را ترک کنند.
گاردین: «کلارک: بریتانیا با تهدید یک لاکربی جدید روبه‌رو است».
تایمز عمان: «غرب برای کمک به شورشیان، نیروهای قذافی را هدف قرار می‌دهد». ناتو گفت: عملیات منطقه پروازممنوع می‌تواند 3ماه به‌طول بیانجآمد و فرانسه هشدار داد که این درگیری به‌زودی تمام نخواهد شد.
فیگارو: «لیبی: سارکوزی و کامرون یک ابتکارعمل دیپلوماتیک را آماده می‌کنند».
تاگس اشپیگل: «سارکوزی به همه دیکتاتورها هشدار می‌دهد». تاگس اشپیگل در این مقاله به مواضع سران کشورهای اتحادیه اروپا بعد از آخرین نشست سران شورای اتحادیه اروپا اشاره کرد. رئیس‌جمهور فرانسه گفت: همه حاکمان باید بدانند که واکنش جامعه بین‌المللی و اروپا از این به بعد یکسان و هماهنگ خواهد بود. ما در کنار مردمی خواهیم ایستاد که بدون خشونت تظاهرات می‌کنند. در همین مقاله به انتقادات وزیر خارجه آلمان نسبت به هشدار سارکوزی و هم‌چنین فاصله گرفتن آنگلا مرکل از سارکوزی اشاره شد.
البیان امارات: «امارات در اعمال پروازممنوع برفراز لیبی شرکت می‌کند».
البیان امارات: «نزدیکان قذافی در جستجوی یک راه مطمئن و امن برای خارج شدن از بحران هستند و انقلابیون برای بازپس‌گرفتن اجدابیا فشار می‌آورند».
(البته در حال حاضر شهر اجدابیا به‌طور کامل در اختیار مخالفان است و آنها نیروهای قذافی را نه‌تنها از شهر بیرون کردند، بلکه تا 40کیلومتر هم از شهر دور کردند).
الاهرام: «اوکامبو (دادستان کل دادگاه جنایی بین‌المللی) در گفتگو با الاهرام: کیفرخواست علیه قذافی به‌اتهام جنایت علیه بشریت، در ماه مه آینده به‌دادگاه ارائه خواهد شد».
الاهرام: «علی عبدالله صالح آمادگی خود را برای کناره‌گیری از حکومت اعلام کرد اما تسلیم کردن حکومت به فاسدان و اراذل و اوباش را رد کرد».

حالا هم چند عنوان از ژاپن و پیامدهای بحران تشعشعات هسته‌یی:
ایندیپندنت: «داخل قلب سیاهی ژاپن» گزارشی از تأسیسات هسته‌یی شماره 1 فوکوشیما.
فیگارو: «ژاپن: وضعیت در تأسیسات فوکوشیما رو به وخامت می‌گذارد».
ال موندو: «ژاپن منطقه‌ایمنی حول رآکتور اتمی فوکوشیما را تا 80کیلومتر گسترش می‌دهد».
هرالد تریبیون بین‌المللی: «اتحادیه اروپا تصمیم به آزمایش رآکتورهایش می‌گیرد». در پی وقایع ژاپن، رهبران این اتحادیه توافق کردند که راکتورهای سراسر 27کشور عضو باید تحت آزمایشهای ایمنی قرار گیرند.
تاگس اشپیگل عکس صفحه اول خود را به وقایع ژاپن اختصاص داد و تحت عنوان «نخست‌وزیر ژاپن عذرخواهی می‌کند» نوشت که او از مردم و به‌خصوص کشاورزان و کسانی که به‌طور مستقیم از فاجعه نیروگاه فوکوشیما آسیب دیدند، عذرخواهی کرد. نخست‌وزیر ژاپن هم‌چنین قول حمایت و جبران داد. او اضافه کرد که هنوز وضعیت نیروگاه فوکوشیما جدی است.

از این طرف و آن طرف:
موضوعی که امروز در صفحه اول بسیاری از روزنامه‌ها به آن اشاره شده این است که امشب باید در اروپا ساعتها را یک ساعت جلو کشید:
فیگارو: «از امشب دوره ساعت تابستانی شروع می‌شود».
اوژورودویی آن فرانس: «امشب ساعت 2، ساعت 3 خواهد شد».
هرالد تریبیون بین‌المللی: «بهار، رو به جلو».
لا استامپا: «ساعت 2 امشب، یک ساعت به جلو».
										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/0fe708a0-c8bf-427e-b3aa-92b4f01b7b61"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات