728 x 90

اتمي رژيم,

هشدار در مورد افزایش توانایی غنی‌سازی رژیم آخوندی

-

فعالیتهای اتمی رژیم آخوندی
فعالیتهای اتمی رژیم آخوندی
آسوشیتدپرس ۲۰ژانویه ۲۰۱۱، استانبول - آمریکا که برای گفتگو با ایران در این هفته به ۵ قدرت دیگر جهان می‌پیوندد، به‌طور علنی مطمئن است که اقدامات بین‌المللی، توانایی تهران برای ساختن تسلیحات اتمی را کاهش داده و زمان بیشتری برای فشار بر تهران جهت پذیرش مهار کردن فعالیت اتمی‌اش را ایجاد کرده است. اما فدارسیون دانشمندان آمریکا نسبت به رضایتمندی دیپلوماتها و مقامات آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که معتقدند برنامه غنی‌سازی ایران طی سالهای گذشته درگیر چالشهایی بوده، هشدار می‌دهد.
این فدراسیون تحولات موثری را در عملکرد ماشین‌های غنی‌سازی اورانیوم ایران توضیح می‌دهد، فعالیتی که ممکن است در تولید تسلیحات اتمی مورد استفاده قرار گیرد، تحریمات سازمان ملل را برانگیخته است.
پیام واشنگتن در محتوا این است که ایران درگیر غنی‌سازی اورانیوم است. پروسه‌یی که می‌تواند هم سوخت اتمی و هم مواد قابل انشقاق برای کلاهک تولید نماید. این دیدگاه به‌طور چشمگیری توسط اسراییل حمایت می‌شود.
در یک گزارش تحقیقاتی که قبل از انتشار در اختیار آسوشیتدپرس مستقر در واشنگتن گذاشته شده، فدراسیون دانشمندان آمریکا استدلال می‌کند که به‌نظر می‌رسد ایران در سال گذشته کارایی ماشین‌های غنی‌سازی اورانیوم را به میزان ۶۰ درصد افزایش داده است، که به آن توانایی تکنیکی برای تولید مواد کافی جهت یک کلاهک ساده اتمی ظرف ۵ماه را می‌دهد
ایران تأکید می‌کند که غنی‌سازی را فقط برای سوخت اتمی انجام می‌دهد، اما بارزاشکا، مولف این گزارش تأکید می‌کند که غیرمحتمل است تهران با بیرون کردن بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و تنظیم مجدد سانتریفیوژهای خود از غنی‌سازی درجه پایین به اورانیوم با درجه تسلیحاتی، جهان را تحریک کند و احتمال کلی حمله را افزایش دهد.
اولی هاینون، که سال گذشته از معاون دبیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و مسئول پرونده‌ایران در این آژانس، بازنشسته شد این احتمال کلی در مورد چنین ”سناریویی ناگهانی“ را به‌عنوان یک ”اقدام انتحاری“ توصیف کرد و یادآوری نمود که تولید مواد کلاهک اتمی تنها یک گام با ساختن یک سلاح [اتمی] فاصله دارد.
همزمان، او گفت، ”نمی‌تواند صحت آمار این مطالعات را مورد تردید قرار دهد“.
با در نظر گرفتن این‌که دو طرف در حالی در استانبول بر سر میز می‌آیند که در پایان اولین دور گفتگوهایشان در ژنو در ماه گذشته، فاصله زیادی با هم داشتند، بارزاشکا می‌گوید، اقدامات جهت ایجاد پلی بین اختلافات دو طرف باید افزایش یابد.
بارزاشکا در ایمیل خود گفت ”عمده‌ترین موضوع در رابطه با بیانیه‌های اخیر مبنی بر این‌که سرعت برنامه اتمی ایران کاهش یافته، این است که ما یک احساس غلط امنیتی پیدا می‌کنیم که وقت بیشتری به‌دست آورده‌ایم“ او ادامه می‌دهد ”این امر فوریت یک راهگشایی دیپلوماتیک را از بین می‌برد (باطل می‌کند) “.
بارزاشکا مبنای نتیجه‌گیری خودش را، بر اساس اطلاعات مواد اتمی تغذیه شده در سانتریفیوژهای غنی‌سازی اورانیوم و بازدهی این سانتریفیوژها که توسط آژانس بین‌المللی انرژی اتمی جمع‌آوری شده، انجام داده است. آژانس اتمی سازمان ملل در حال مانیتور کردن برنامه اتمی ایران می‌باشد.
یک مقام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که گزارش ۱۴ صفحه‌ایی بارزاشکا را خوانده است، نتیجه‌گیری او مبنی بر پیشرفت موثر (چشمگیر) در بازدهی اورانیوم غنی‌شده را به‌عنوان یک نتیجه‌گیری ”بسیار یکپارچه و قوی“ توصیف کرد. ولی مقام مزبور و یک دیپلومات ارشدی که در وین مستقر است و با تلاشهای شدید ایران در غنی‌سازی اورانیوم آشنا می‌باشد گفت، در مجموع سانتریفیوژها به‌طور مستمر، اساساً پایین‌تر از قابلیت خود بازدهی دارند.
این دو مقام خواستند، به‌دلیل این‌که اجازه صحبت با مطبوعات را ندارند نام آنها برده نشود… .
										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/bebbe8b1-a499-45ca-80fb-d7da2b265080"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات