728 x 90

افشاگري ويكي ليكس,

همکاری نزدیک آمریکا و روسیه برای مهار رژیم ایران

-

نیوزویک
نیوزویک
نیوزویک با اشاره به افشاگریهای اسناد ویکی‌لیکس می‌نویسد: اسناد ویکی‌لیکس که تاکنون منتشر شده‌اند تصویر قابل توجهی از میزان کار نزدیک آمریکا و روسیه برای مهار رژیم ایران ترسیم می‌کنند. تبادل نظر بسیار جزیی بین مقامات ارشد آمریکا و روسیه در واشنگتن در فوریه 2010 به‌طور جزیی شرح داده شده است.
نیوزویک می‌نویسد: روسیه برای هرگونه تلاش جهت مهار تهدید موشکی رژیم ایران به دلایل بسیاری نقش کلیدی دارد. از جمله این واقعیت که به‌عنوان یک واسط ناخواسته برای خرید تکنولوژی پیشرفته موشکی عمل می‌کند که هر دو کشورهای یاغی به‌دنبال آن هستند.
تلاشهای سرویس امنیتی فدرال برای ”منع تلاشهای ایران و کره شمالی برای خریدن تکنولوژی محرمانه، یا انتقال مواد طرف سوم از طریق روسیه“ نیز وجود دارند.
در ادامه با اشاره به اسناد ویکی‌لیکس آمده: در ناهاری بین وزیر دفاع آمریکا رابرت گیتس و وزیر دفاع فرانسه هروه مورین (hervé morin) در پاریس در 8فوریه 2010، این دو موافقت کردند که روسیه موضعش را بر روی ایران تغییر داده است، و گیتس پی برده است که ”رد کردن مداوم پیشنهادهای بین‌المللی برای راه‌حل مذاکرات توسط تهران و پنهان کردن تاسیسات قم، نظر روسها را تغییر داده، حتی تا حدی که چین را ترغیب کرده است که تحریمات اضافی را وتو نکنند“. گیتس به مورین گفت او، ”با نخست‌وزیر ترکیه رجب طیب اردوغان صریح بوده و به او گفته است که اگر ایران تسلیحات هسته‌یی توسعه دهد ما با دو سناریو روبه‌رو خواهیم بود: تکثیر هسته‌یی در خاورمیانه یا یک جنگ منطقه‌یی و شاید هردو“.

در ادامه تلگرام آمده است: نگران کننده‌تر اینکه، این تلگرام گزارش می‌دهد که گیتس به ترکها گفته است، ”احتمال زیادی وجود دارد که اسرائیلیها در یک نقطه تصمیم بگیرند که اقدام نظامی بر علیه ایران ضروری می‌باشد. از آن‌جائیکه ترکیه بناچار نمی‌تواند در هر کشمکشی در منطقه کنار بنشیند، مهم است که به‌طور نظامی آماده گردد، و حتی هنگامی‌که جامعه جهانی کار می‌کند تا تلاشهای ایران را متوقف کند، آنکارا نبایستی در به‌دست آوردن سیستم‌های دفاعی تردیدی به خود راه دهد“. ما می‌دانیم بعدها گیتس به مورین گفته است که او با مقامات ترکیه صریح بوده است ولی تا بحال مقامات آمریکایی اینقدر به‌طور تیز و مشخص پیش‌بینی نکرده بودند که احتمال زیادی از یک حمله اسراییل بر علیه ایران وجود دارد و به همسایگانش توصیه کند تا سیستمهای دفاعی خود را انباشته سازند.
										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/65b8a8df-a469-4a38-bfcb-43f8dffc67de"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات