728 x 90

انتخابات عراق,دخالت رژيم در عراق,انفجارات عراق,اعت

سمت‌وسوی تحولات عراق

-

پارلمان عراق
پارلمان عراق
تحلیلگران و منابع خبری در عراق، از تماسها و تلاشهای فشرده مقامهای آمریکایی و ملل ‌متحد برای اجرای توافقهای مکتوب و غیرمکتوب در عراق و اهمیت فوق‌العاده‌ای خبر می‌دهند که ایالات متحده برای شورای عالی سیاست‌گذاریهای استراتژیک قائل است.

برخی می‌گویند مالکی اجرای توافقات با سران العراقیه را پذیرفته و درباره آن تضمین داده است.
در عین حال رژیم ایران با حداکثر فشار بر روی مالکی، حداکثر تلاش خود را برای ممانعت از اجرای توافقات و متوقف‌کردن پروسه سیاسی در این کشور به‌عمل می‌آورد.
رژیم آخوندی در هراس است که مبادا آمریکا و نیروهای عراقی که با تسلیم عراق به رژیم ایران مخالفند، ارگان جدید سیاست‌گذاری را معادل یا بالاتر از مالکی به‌عنوان نخست‌وزیر، قرار بدهند.
تنشها و تأخیرها در برگزاری جلسه مجلس عراق و تشکیل یک کمیته پارلمانی برای بررسی توافقنامه مالکی با علاوی و بارزانی نشانه ادامه کشاکش‌های سیاسی در مسیر تقسیم قدرت در این کشور است. به‌خصوص که ملک عبدالله، پادشاه سعودی، از فراکسیونهای سیاسی دعوت کرده بود بعد از عید قربان در کنفرانس ریاض برای دست‌یابی به یک توافق جامع سیاسی حضور پیدا کنند. برای خنثی کردن همین ابتکار بود که رژیم ایران به موج جدیدی از انفجارها در عراق دست زد و به‌دست‌وپا افتاد تا قبل از این‌که کار به سعودی و اتحادیه عرب بکشد، به توافقی در سطح عراق تن بدهد.

توافقی که در آن قدرت مالکی تضعیف و تقسیم می‌شود به‌نحوی‌که از این پس، مالکی نه رئیس‌الوزرا، بلکه رئیس شورای وزیران خواهد بود و نخواهد توانست بدون نظر شورای وزیران تصمیمات یکه‌تازانه اتخاذ کند. علاوه بر این، سیاست‌گذاریها باید در شورای عالی سیاست‌گذاری استراتژیک، انجام شود. رئیس‌جمهور، نخست‌وزیر، وزرای دفاع، کشور، خارجه و مسئولان امنیت و اطلاعات در این شورا عضویت دارند. طبق توافقات اعلام ناشده، وزیر دفاع و رئیس یکی از ارگانهای امنیتی را العراقیه معرفی خواهد کرد.

رهبران العراقیه، طبق تجربه 4سال گذشته به قول و امضای مالکی و دست نشاندگان رژیم ایران اعتماد ندارند و شایع است که تضمینهای مالکی برای حفظ کرسی نخست‌وزیری است تا بتواند موقعیت خود را تثبیت و سپس حریف را از دور خارج کند.

به اعتقاد شمار دیگری از ناظران و تحلیل گران، در صورتی‌که بحران در عراق بالا بگیرد و مالکی تحت فشار رژیم ایران توافقهای مکتوب و غیرمکتوب را زیر پا بگذارد، این بار سریعاً به سقوط خود او می‌انجآمد زیرا تجربه 4سال گذشته در هرحال در شرایط جدید منطقه و وضعیت کنونی رژیم ایران قابل‌تکرار نیست و کنگره جدید آمریکا هم به‌غایت درباره وضعیت عراق و دست‌اندازیهای رژیم ایران حساس است.
										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/6878b18d-2847-4b53-851f-ac38b307d257"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات