728 x 90

-

دیلما روسف، با بیشترین شانس برای پیروزی در انتخابات ریاست‌جمهوری برزیل

-

دیلما روسف، چریک سابق، با بیشترین شانس در انتخابات ریاست‌جمهوری برزیل
دیلما روسف، چریک سابق، با بیشترین شانس در انتخابات ریاست‌جمهوری برزیل
از ساعت ۸ صبح روز یکشنبه به وقت برزیل - ۱۳ به وقت اروپا- بیش از ۱۳۵میلیون و ۸۰۴هزار فرد واجد شرایط رای به پای صندوقهای رای انتخابات عمومی در این کشور رفته‌اند تا رئیس‌جمهوری، روسای ۲۷ایالت و بخش فدرال، ۵۱۳نماینده کنگره و دوسوم اعضای مجلس سنا را در این کشور تعیین کنند.
خانم دیلما روسف که ۶۲سال دارد در دهه‌های ۱۹۶۰ و ۱۹۷۰در مبارزه مسلحانه علیه رهبران نظامی برزیل شرکت داشته و مدت سه سال را در زندان گذراند.
لولا داسیلوا، کارگر قدیمی ریخته‌گری، رهبر سندیکا و بنیانگذار حزب کارگران طی ۲۱سال گذشته، همواره از نامزدهای شرکت‌کننده در انتخابات ریاست‌جمهوری برزیل بود اما در این دور، به‌دلیل ممنوعیت قانونی تصدی سه دوره پیاپی ریاست‌جمهوری، در انتخابات حاضر نیست. با این حال، نظرسنجیها حاکی از این است که سایه لولا بر انتخابات امروز ریاست‌جمهوری سنگینی می‌کند و همکار او در حزب حاکم کارگران، یعنی خانم دیلما روسف، شانس بیشتری در برابر سه رقیب دیگر خود دارد.
دیلما روسف، نامزد ریاست‌جمهوری برزیل، چندین سال رئیس دفتر لولا بوده است. وی ۶۲ساله، چریک سابق، اقتصاددان و وزیر پیشین امور شهروندی برزیل می‌باشد.
در صورتی که خانم دیلما روسف بیشترین آرا را بیاورد، اولین رئیس‌جمهور زن در تاریخ ۲۰۰ساله استقلال این کشور از پرتغال خواهد بود.
خانم روسف برای پیروزی در مرحله اول انتخابات که ۴کاندیدا در آن شرکت دارند، به بیش از ۵۰درصد آرا نیاز دارد، در غیراین صورت انتخابات به مرحله دوم در تاریخ ۳۱اکتبر موکول خواهد شد.
آخرین نظرسنجیها که روز گذشته توسط موسسات معتبر داتافولها و ایبوپه منتشر شد، موید آن است که خانم روسف با کسب حدود ۵۱درصد آرا در مرز پیروزی در مرحله اول انتخابات قرار دارد.

اما حتی اگر انتخابات به مرحله دوم هم بکشد، باز هم به عقیده ناظران، زمان جشن پیروزی جانشین لولا را از امروز به چهار هفته بعد به تعویق خواهد انداخت. اما در اصل پیروزی نامزد حزب کارگران برزیل نمی‌تواند خدشه‌ای وارد کند، چرا که اختلاف رای خوزه سرا نامزد حزب سوسیال دموکراسی برزیل که در میان چهار نامزد ریاست‌جمهوری، نزدیکترین رقیب به خانم روسف است، طبق نظرسنجیها، بیش از ۲۵درصد با او است.
از نظر مردم برزیل و صاحبنظران، انتخاب خانم دیلما روسف، نامزد رسمی حزب کارگران به‌معنای تداوم سیاستهای اجتماعی و اقتصادی دولتی خواهد بود که لولا هدایت آن را در دست داشت. سیاستهایی که در طول ۸سال گذشته بیش از ۳۰میلیون برزیلیایی را از دامن فقر نجات داد و برزیل را به‌عنوان کشوری قوی و در مقام هشتمین اقتصاد برتر جهان معرفی ساخت.
بسیاری از کارشناسان و تحلیلگران مسائل اقتصادی آمریکای لاتین، ارتقای سطح زندگی بیش از ۳۰میلیون نفر برزیلی را به طبقه متوسط، موفقیتی کلیدی در کارنامه لولا ارزیابی می‌کنند. اما علاوه بر این، برقراری ثبات اقتصادی در برزیل را که موجب اعتماد سرمایه‌گذاران و تبدیل این کشور به یک صادرکننده بزرگ شد، نیز مورد تحسین قرار می‌دهند.
لولا برای تحقق ثبات اقتصادی، وعده خود را برای کاهش نرخ سالانه تورم در برزیل به رقم ۶/۶درصد و افزایش نرخ رشد اقتصادی کشور به ۶/۳ درصد با چشم اندازهای بسیار مطلوب عملی کرد، به گونه‌ای که روزنامه اقتصادی معتبر وال استریت ژورنال ششم سپتامبر گذشته می‌نویسد: رشد اقتصادی برزیل بهتر و فراتر از پیش‌بینیها است و این وضعیت، اقتصاددانان را وادار کرده است در ارزیابیهای خود در مورد این کشور برای سال ۲۰۱۰ به‌طور جدی بازنگری کنند.
ثبات سیاسی و اقتصادی کنونی برزیل که ثمره ۸سال دوران ریاست‌جمهوری لولا است، به عقیده همه تحلیلگران در طول تاریخ این کشور بزرگ آمریکای لاتین سابقه ندارد.
یکی از آثار سیاستهای دولت لولا، کاهش نابرابری در کشوری بوده است که به‌طور تاریخی از تبعیض و بی‌عدالتی رنج می‌برد. کشوری که فقر شدید برای دهه‌های متوالی بخشی از هویت ملی و زندگی اجتماعی مردم آن را تشکیل می‌داد.
خانم روسف، که قبلاً رئیس دفتر رئیس‌جمهور بوده، قول داده است که به سیاستهای اقتصادی موفقیت‌آمیز لولا داسیلوا ادامه دهد.
تحلیلگران می‌گویند دیلما روسف، در مبارزات انتخاباتی بسیار با دقت عمل کرده و از محبوبیت لولا داسیلوا و نیز اقتصاد پررونق برزیل به نفع خود استفاده کرده است.
خانم روسف که ۶۲سال دارد از سال ۲۰۰۵ تا سال جاری میلادی سمت رئیس دفتر آقای داسیلوا را داشته است و اولین بار است که نامزد پست ریاست‌جمهوری شده است.
در دهه‌های ۱۹۶۰ و ۱۹۷۰ ، وی سرگرم مبارزه مسلحانه علیه رهبران نظامی برزیل بود و مدت سه سال را در زندان گذراند.
رقیب وی آقای سرا، که ۶۸سال دارد، در سمت فرماندار سائوپولو و وزیر بهداشت فرناندو کاردوسو، رئیس‌جمهوری سابق برزیل خدمت کرده است.
برزیل هم‌چنان در جهت پیشرفت اقتصادی گام برمی‌دارد و در سال جاری میلادی دو میلیون شغل جدید در این کشور ایجاد شده است.
										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/62df18c6-3224-4bcd-b8b0-051a2a3b7627"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات