728 x 90

-

گزارشی از وضعیت جوانان ۱۸ سال محکوم به اعدام

-

اعدام نوجوانان در ایران - آرشیو
اعدام نوجوانان در ایران - آرشیو
کانون حمایت از خانواده‌های جان‌باختگان و بازداشتیها: جمعی از نوجوانان زیر ۱۸سال محکوم به اعدام در زندان گوهردشت کرج به‌سر می‌برند. بسیاری از آنها حکمشان صادر شده و زیر حکم به حساب می‌آیند. بعضی از این زندانیان شناسنامه‌شان باطل شده و هویت حقیقی و حقوقی ندارند.

اسامی این نوجوانان گمنام به شرح زیر است:
۱ـ سید محسن میری (حکم اعدام وی صادر شده و شناسنامه‌اش را باطل کرده‌اند)
۲ـ رضا پاداشی (زیر حکم است)
۳ـ حامد پورحیدر (زیرحکم است و به بند ۲ منتقل شده است)
۴ـ حسین رنجبرزاده (زیرحکم است)
۵ـ کاظم خسروی (زیر حکم است)
۶ـ احسان اژدهاکی (زیرحکم است)
۷ـ علیرضا جوهری (زیرحکم است)
۸ـ دانیال حسن‌پور (زیر حکم است)
۹ـ صفر انگوکی (زیر حکم است)
۱۰ـ محمد عقیلی (زیر حکم است)
۱۱ـ صابر شربتی (زیر حکم است)
۱۲ـ محسن طاهر نژاد (زیر حکم است)

کلیه زندانیان فوق هنگام ارتکاب جرم زیر ۱۸سال داشته‌اند و بعضأ تا ۳سال حبس کشیده‌اند. عفو بین‌الملل در گزارشی مربوط به اعدام نوجوانان زیر سن قانونی در ایران در تیرماه ۸۶ خبر داد که از سال۱۹۹۰ بیش از ۲۴نوجوان ایرانی اعدام شده و در حال حاضر، دست کم، ۷۱نوجوان دیگر که به ‌سن قانونی نرسیده‌اند در انتظار اعدام به‌سر می‌برند. گزارش سازمان عفو بین‌الملل نوشته بود، نوجوانان بزهکار زیر ۱۸سال، معمولاً پس از یک روند قانونی صریح و با تصمیم‌گیریهای عجولانه به‌دار آویخته می‌شوند. این گزارش می‌افزاید، از ۲۴نوجوان اعدام شده در ایران، دست کم، ۱۱نفر آنان به‌هنگام مرگ زیر ۱۸سال بوده‌اند.

واشنگتن پست، یکی از روزنامه‌های معتبر آمریکا که خلاصه گزارش سازمان عفو بین‌الملل را منتشر کرده بود، نوشت: در حالیکه این گزارش ۴۱صفحه‌یی نام و جزئیات هر یک از مجرمین اعدام شده را منتشر کرده است، اما به‌نظر می‌رسد تعداد واقعی نوجوانان اعدام شده در ایران، بیش از تعداد اعلام شده باشد. چون بسیاری از نوجوانان که حکم اعدام در مورد آنان اجرا شده است، گزارش نمی‌شود.
										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/631fdd9b-6db5-42c4-bd62-56fe2786e18f"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات