728 x 90

-

سطح علمی و آموزشی و امکاناتی دانشگاهها و مشکلات دانشجویان

-

--
--
گزارشی از وضعیت سیاسی و صنفی دانشجویی و سطح علمی و آموزشی و امکاناتی دانشگاههای کشور و مشکلاتی که دانشجویان جهت ادامه تحصیل در دانشگاهها با آنها مواجه هستند:

1. مسائل سیاسی:
بازجویی از دانشجویان قبل از ثبت‌نام: یکی از مدیران گروههای رشته فنی مهندسی دانشگاه آزاد تهران مرکز از وضعیت نابسامان در این دانشگاه خبر داد و گفت ظاهراً بیانیه‌ای به دانشگاه ابلاغ شده و دستور داده‌اند تا از برخی دانشجویان که فیلم و عکس آنها در اعتراضات وجود داشته و انتظامات دانشگاه اسامی آنها را انتقال داده، قبل از ثبت‌نام ترم جدید در کمیته انظباطی دانشگاه بازجویی شود آیا واقعاً در یک نهاد که مسئولیت اصلی آن پرورش افکار و استعدادهای جوانان مملکت است این‌گونه اقدامات شایسته می‌باشد؟ آیا این اقدامات باعث فرار جوانان از مملکت که به گفته اقایان آینده سازان مملکت هستند نمی‌شود؟

تماسهای تهدیدآمیز با فعالان دانشجویی طی روزهای گذشته در تماسهای افراد ناشناس که خود را مأمور پلیس امنیت تهران معرفی کرده‌اند، از فعالان دانشجویی خواسته شده که از حضور در تجمع روز قدس خودداری کنند. به گزارش دریافتی، این افراد در تماسهایی با تلفن همراه دانشجویان فعال دانشگاههای تهران اعلام کرده‌اند که به هیچ وجه در روز جمعه این هفته از خانه و یا خوابگاه خارج نشوند! این تماسهای مشکوک در حالی صورت می‌گیرد که دانشجویان معتقدند شماره تلفن همرا ه آنها از سوی حراست دانشکده‌های در اختیار پلیس امنیت قرار گرفته است. یکی از دانشجویان دانشگاه علم و صنعت با بیان این‌که تماس مستقیم تلفنی از سوی هر نهادی و تهدید آنها عملی غیرقانونی است، گفت در تماسهای ماموران پلیس امنیت با دانشجویان از آنها خواسته شده که در تجمع روز قدس شرکت نکرده و حتی به خانواده و دوستانشان هم توصیه کنند که این کار را نکنند. این دانشجو ادامه داد: در تماسی که با خود من داشتند من را تهدید به شناسایی و بازداشت در صورت حضور در تجمع روز قدس کردند و طی تماسهایی که با دوستان دیگر در دانشگاه خود و چند دانشگاه دیگر داشتم متوجه شدم که این تماسها عمومیت داشته است. او تاکید کرد: شماره تلفن موبایل ما را حراست دانشکده‌ها در اختیار پلیس امنیت قرار داده است.

یک فیلتردیگر علیه دانش و دانشجویان
اساتید منتقد طرح تجمیع آزمون دکترا به مرور بازنشسته می‌شوند. طرح تجمیع آزمون دکترای تخصصی قرار است از امسال به مرحله‌ی اجرا گذارده شود. عمده‌ترین دلیل طرح تجمیع تلاش برای اعمال نظر دولت و حکومت در مورد دانشجویان پذیرفته شد در این مقطع است. اما اساتید منتقد این طرح به‌ویژه در دانشگاههای مهم تهران ودانشکده‌های مختلف حاضر به پذیرش این طرح نیستند. دانشگاههای تهران، صنعتی شریف، امیرکبیر، علامه طباطبائی، بهشتی وتربیت معلم تا به‌حال از پذیرش این طرح سر باز زده‌اند وبرگزاری آزمون هماهنگ دکترا را یک فاجعه ارزیابی می‌کنند. اساتید منتقد این طرح معتقدند برگزاری آزمون چهارگزینه‌ای در مقطع دکترا یک فاجعه است. زیرا دانشجویان و کسانی که در این مقطع پذیرفته می‌شوند به‌جای قدرت تحلیل و تجزیه دانش اندوزی تنها باید به حفظ مطالب و یادگیری شگردهای تست زنی بپردازند. از سوی دیگر دانشجویان در این صورت دیگر نیازی به مقاله و ارائه پژوهش و پروپوزال نیستند بنابراین مانند کنکور کارشناسی و کارشناسی ارشد این آزمون نیز بیش از آن‌چه استعداد پرور باشد استعداد سوز است. نتایج کنکور در این دومقطع نشان می‌دهد که افراد دارای امکانات مالی به‌دلیل بهره‌گیری از کلاسهای ویژه تست زنی وکلاسهای خصوصی قبول می‌شوند و دانش اموزان مستعد به‌دلیل عدم تمکن مالی درمواقع بسیار نمی‌توانند از پس کنکور برایند. هم‌چنین مسائلی مانند فروش سؤالات کنکور تقلب و تخصیص سهمیه‌های ویژه به افراد خاص نگرانی اساتید مجرب را در مورد اینده‌ی علمی کشور افزایش داده است. به همین دلیل این اساتید با این طرح مخالفت ورزیده‌اند. اما مدیریت دانشگاهها و وزارت علوم به این استاید اخطار داده است که در صورت مخالفت بازنشسته و یا اخراج خواهند شد. گزارشهای دریافتی حاکی از این است که در حال حاضر دانشگاههای اصفهان وفردوسی وشیراز برای برگزاری آزمون دکترای تخصصی به‌صورت هماهنگ نظر مثبت خود را به وزارت علوم اعلام کرده‌اند. به نظر می‌رسد مافیای دولت کودتا تلاش دارد به طرح گزینش کشوری وآزمون هماهنگ دکترا دانشجویان مقطع دکترا را دست چین کند تا مانع ورود دانشجویان منتقد ودگر اندیش در این مقطع شود.

2. مسائل مالی و صنفی دانشجویان و دانشگاهها:
دانشگاهها اجازاه‌ی ثبت‌نام افرادی که حتی 5هزار تومان بدهکارند را نمی‌دهد دانشگاه آزاد واحد دماوند کسانی که بدهی‌شان بیش از 5هزار تومان باشد را ثبت‌نام نمی‌کند. برای واریز پول برای ترم جدید از مبلغ مورد نظر که 435هزار تومان بود 5هزار تومان کمتر یعنی 430 تومان به‌دلیل کم توجهی به حساب دانشگاه ریختیم ولی فایل مان در سایت باز نشد وقتی علت را از مسئولین جویا شدم فهمیدم 5هزار تومان کم ریخته‌ام
حتی برای فرزندان دانشجو جانبازان هم دولت شهریه کامل نمی‌پردازد.
هر چند در قانون برنامه چهارم توسعه آمده است که شهریه دانشجویان اعضای خانواده‌ی جانباز می‌بایست به‌صورت کامل از سوی دولت پرداخت شود اما جانبازانی که فرزند دانشجو دارند، اعلام کرده‌اند که تنها بخشی از این شهریه را دولت می‌پردازد و مابقی آن از سوی خانواده‌ها پرداخت می‌شود.

شکایت دانشجویان به امور مالی
دانشجویان دانشگاه آزاد واحد شهر ری امروز مورخه 28/5/89 در مقابل ساختمان اداری تجمع کردند. موضوع این تجمع از این قرار بود که حدود 5روز قبل اعلامیه‌هایی مبنی بر تصویه حساب کامل برای گرفتن کارت ورود به جلسه امتحانات ترم تابستان در تابلو ها نصب شد و این موضوع سبب تجمع اعتراض‌آمیز دانشجویان بود. در این تجمع دانشجویان خواهان لغو این قانون شدند. لاذم به ذکر است که امتحانات ترم تابستان از روز1/6/89 آغاز خواهد شد.
افزایش موج نارضایتی دانشجویان در رابطه با پرداخت شهریه. دانشجویان دانشگاه آزاد شهر ری از شرایط پرداخت شهریه ناراضی‌اند و با وجود شکایات مکرر هنوز به خواسته آنها رسیدگی نشده است این واحد دانشگاهی شرط اول ثبت‌نام را پرداخت هزینه ثابت قرار داده که این موضوع باعث تحت فشار قرار گرفتن دانشجویان شده است.

گرانی به دانشگاهها هم رسید… حدود 2ماه است که رستورانی در دانشگاه آزاد واحد شهر ری راه‌اندازی شده رستورانی که قیمتهای غذا در آن سر به فلک می‌کشد به‌طوری که ارزان‌ترین قیمت غذا در آن2500 تومان است! با توجه به شرایط کنونی و وضع نامناسب مالی اکثر خانواده‌ها این قیمتها اصلاً مناسب دانشجویان نیست و دانشجویان مجبور به پرداخت چنین هزینه‌هایی هستند زیرا بوفه دانشگاه که از لحاظ کیفیت بسیار پایین است و در اطراف این دانشگاه هیچ مرکزی برای تهیه خوراک و غذا وجود ندارد و به قول دانشجویان این هم نوعی خرید اجباریست.

دانشجویان دانشگاه آزاد واحد شهر ری از قطع آب و تعطیلی سلف ناراضی‌اند
دانشجویان دانشگاه آزاد واحد شهر ری از قطع آب و تعطیلی سلف‌سرویس ناراضی‌اند. از زمان شروع ماه رمضان کلیه آبخوریهای این دانشگاه بسته شده است واین موضوع با توجه به گرمای هوا و مشکلات سیستم تهویه این واحد آموزشی مشکلات را بیش از پیش کرده است. و با وجود شکایتهای مکرر دانشجویان در رابطه راه‌اندازی آبخوری و رفع مشکل تهویه تا‌کنون هیچ ترتیب اثری از سوی مسئولان دانشگاه انجام نشده است

3. سطح آموزشی و علمی و امکانات آموزشی دانشگاهها:
وضعیت تحصیل در دانشگاه غیرانتفاعی طبق تحقیقی در یکی از این دانشگاهها انجام شده است: وضعیت تحصیل در این دانشگاه از لحاظ علمی نسبت به دانشگاه آزاد و سراسری و… در سطح نسبتاًًًًًًًًًًًًًً بالایی قرار دارد ولی از لحاظ امکانات این دانشگاه در سطح پایینی نسبت به دانشگاه آزاد و سراسری می‌باشد به‌دلیل نداشتن محیط کافی و هم‌چنین نبودن داشکده‌های جدا برای تحصیل یعنی به این صورت است که در این دانشگاه همه‌ی دانشجویان می‌بایست در یک دانشکده تحصیل نمایند. و من وقتی راجع به بهتر شدن وضع این دانشگاه پرسیدیم در پاسخ گفته شد: تنها راه بهتر شدن این دانشگاه با تأسیس دانشکده‌های متعدد است و همین طور از لحاظ هزینه از دانشگاه آزاد و علمی کاربردی در مقطع بهتری قرار دارد.

کارآموزی و مشکلات دانشجویان در ترم تابستان
دانشجویان دانشگاه آزاد واحد شهر ری از شرایط نامطلوب برای اخذ این واحد در تابستان ناراضی‌اند. به گفته این دانشجویان کم بودن زمان ارایه شده برای این واحد در ترم تابستان از یکسو و عدم معرفی دانشجویان از سوی دانشگاه به مراکز مجاز برای طی دوره کاراموزی باعث مشکلاتی بسیار هم‌چون: عدم ارایه فرم پایان کاراموزی در زمان مقرر از سوی دانشجویان به علت مسایل فوق. حذف واحد کاراموزی از سوی واحد دانشگاهی به علت پایان ترم و مورد تایید نبودن مراکز از سوی دانشگاه که سبب اتلاف وقت دانشجویان می‌شود.

نارضایتی داوطلبان کنکور کاردانی به کارشناسی
در تاریخ 7/5/89 کنکور کاردانی به کارشناسی دانشگاه سراسری به‌طور هماهنگ برگزار شد و این آزمون حرف و حدیث های زیادی را به‌دنبال داشت. یکی از این موضوعات برگزار نشدن به موقع این آزمون و تاخیر 45 دقیقه در آغاز آن بود که این موضوع باعث شکایات و نارضایتی داوطلبان این آزمون گشت. نکته جالب اینجا بود که با وجود تاخیر در آغاز این آزمون هماهنگ ساعت پایان این آزمون مطابق با ساعت استاندارد شروع که اجرا هم نشد به پایان رسید
موسسات اموزشی فعال در زمینه کنکور پیاه‌های نظام اموزشی کشور را تخریب کرده‌اند. موسسات کنکوری نمونه‌ی عینی سوءاستفاده مالی وخیانت در آموزش صحیح دانش اموزان است.

درجامعه‌ای که قانون گریزی و عدم توجه به قانون از سوی متولیان و مجریان قانون عادی شود رانت خواری و سوءاستفاده از وابستگیهای سیاسی و اقتصادی به مقامات بالا در همه جا رواج پیدا می‌کند و پولهای باد آورده روز به روز در جیب عده‌یی تلنبار می‌شود و بقیه مردم به‌عنوان قربانیان چنین سیستمی تنها شاهد و نظاره‌گر فساد خودانگیخته در جامعه‌ی می‌شوند. کنکور یکی از مواردی است که ضمن آسیبهای فراوان اجتماعی وخانوادگی و روحی که برای دانش اموزان و دانشجویان ایرانی در برداشته است همواره زمینه سوء‌استفاده گروهی از ویژه خواران و سودجویان را درعرصه‌ی آموزش وپرورش و آموزش عالی فراهم آورده است.

کنکورهای چند گانه درسیستم اموزشی کشور موجب شده است که در وهله‌ی اول نظام اموزشی یک بعدی در مراکز اموزشی کشور شکل بگیرد. زیرا تعیین دروس خاصی برای ورود به دانشگاه و بالا بودن ضریب این دروس خاص مانند ریاضی، ادبیات وزبان انگلیسی و عربی موجب شده است تا تقریبا از سطوح راهنمایی سایر دروس محل اعرابی از توجه نداشته باشندودر نظام اموزشی به‌عنوان دروس حاشیه‌ای به آنها نگریسته شود. دروس علوم اجتماعی، هنر، ورزش و. با همه‌ی اهمیتشان در زندگی واینده اجتماعی دانش اموزان از چنین وضعی برخوردارندبنابراین نخستین آسیب مهم کنکور وبرگزاری آن پیامدهای مخرب آن در تقسیم بندی دروس اموزشی به دروس با اهمیت واصلی ودروس حاشیه‌ای وتفریحی است. در گام دوم موسسات فعال در زمینه کنکور با تبلیغات فراوان و با استفاده از رانتهای تحصیلی نوع و شیوه‌ی خاص آموزش برای تست زنی نظام اموزشی و شیوه آموزش وتدریس را در مراکز اموزشی به‌ویژه مراکز اموزشی خصوصی به‌شدت تحت‌تاثیر قرار داده‌اند. بنابراین روندهای تجربه‌ای و تحلیلی و مشاهده‌ای در آموزش جای خود را به سرعت عمل در تست زنی ومهارت در این زمینه و راه‌حلهای ابتکاری در این زمینه داده است. نتیجه چنین سیستم اموزشی رکود دانشجویان در مقاطع دانشگاهی است به‌طوری که در دروس علوم انسانی محور حافظه کوتاه مدت است و در زمینه دروس علوم پایه نیز تست زنی و سرعت در راه‌حلهای اماری کوتاه. شواهد نشان می‌دهد موسسات کنکوری برای سودجویی هرچه بیشتر این روند اموزشی را با تبلیغات فراوان ونیز حمایت بخشی از نهادها و رانتهای وابسته به حکومت به دوره‌های ابتدائی تحصیلی یعنی مقاطع راهنمایی وابتدایی تسری داده‌اند. به گونه‌ای که در این مقاطع نیز برنامه‌های اموزشی یک بعدی برپایه چند درس خاص به‌شدت تقویت شده است و در مراکز اموزشی غیرانتفاعی به‌طور کلی روند تدریس برای تست زنی جای خود را به شیوه‌های تجربی وتحلیلی داده است. برگزاری ازمونهای ماهانه توسط موسسات کنکوری وچاپ کتابهای ویژه این شیوه‌های تدریس و آموزش موجب شده است تا کیفیت تدریس در مراکز اموزشی دولتی وخصوصی تحت‌تاثیر این پدیده‌ی شوم قرار بگیرد. براوردها نشان می‌دهد اگر این روند ادامه پیدا کند نسل اینده دانش اموزان دچار استعداد سوزی عمیقی خواهند شد واصولا از دانشهای اجتماعی وهنر و دیگر علوم انسانی شاخص بهره‌ای نخواهند برد. از سوی دیگر این گروه دانش اموزان متاسفانه از عمق کافی نیز در دروس پایه نیز برخورداد نیستند واز ادبیات فارسی نیز تنهاچارچوبهای تست زنی را اموخته‌اند. به نظر می‌رسد در خلا گروههای اموزشی وی ناظر بر فعالیت موسسات کنوری برخی دستهای پشت پرده وسود جو عملاً فضا را برای ترویج این نوع آموزش غیر علمی فراهم آورده‌اند

4. سایر مسائل دانشجویان کشور:
پاسخ سربالا به متقاضیان مدرک درسازمان مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی
چگونه پیگیری کنیم؟! سازمان مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی از تمامی دانشجویان دانشگاههای آزاد سراسر کشور خواسته است که برای پیگیری مدارک خود از مراجعه‌ی حضوری در محل دانشگاه خودداری کنند و از طریق خطوط ارتباطی این کار را انجام دهند. اما مشکل کار اینجاست که تلفنهای داده شده یا اشغال هستند یا موقع آزاد بودن کسی پاسخگو نیست. متقاضیان مدرک در چنین شرایطی چه کار باید کنند؟!

اعتراض دانشجویان در تاخیر در دادن نمرات‌شان 10/5/89دانشجویان دانشگاه آزاد واحد شهر ری با گذشت حدود 1ماه از پایان امتحاناتشان هنوز نمرات پایان ترم را دریافت نکرده‌اند و این موضوع دانشجویان سال آخری را سردر گم کرده. چندی پیش دانشجویان در رابطه با این موضوع اعتراضاتی انجام دادند که با وعده‌هایی خاموش شد و این وعده‌ها تا به امروز عملی نشده است
گزینش کشوری شرط پذیرش در مقطع دکترا شرط ادامه تحصیل در مقطع دکترا، گزینش کشوری است. وزارت علوم در تازه‌ترین مصوبه، پذیرش دانشجو در مقطع دکترا را منوط به داشتن گزینش کشوری دانست. براساس گزارشهای به‌دست آمده از نیمه‌ی اردیبهشت، نتایج اولیه آزمون دکترا از سوی دانشگاههای مختلف اعلام شد. مصاحبه علمی نیز به تبع آن تا پایان خردادماه انجام و در برخی موارد به دانشجویان اعلام شد. اما اسامی نهایی پذیرفته شدگان از سوی آموزش دانشگاهها متوقف شده و اعلام نمی‌شود. مراجعه پذیرفته شدگان در مراحل مکتبی و مصاحبه نیز تا به‌حال هیچ نتیجه‌ای دربر نداشته است. مسئولان آموزش اعلام کرده‌اند که براساس مصوبه وزارت علوم پذیرش دانشجو در مقطع دکترا منوط به ارائه فرم تائیدیه گزینش کشوری است. این درحالی است که تا سال پیش خبری از گزینش نبود و یا حداکثر گزینشی که صورت می‌گرفت در سطح دانشگاه ودانشکده‌ها انجام می‌گرفت. اما با توجه به حساسیتهای دولت کودتایی و درخواست شخص خامنه‌ای برای حذف اساتید و دانشجویان دگراندیش در سطح دانشگاهها، گزینش مقطع دکترا در سال جاری منوط به تائیدیه گزینش کشوری است. گزینش هم به این معنی است که این دانشجویان باید از وزارت اطلاعات ونیز دستگاه اطلاعاتی سپاه تائیدیه بگیریند. بنابراین به نظر می‌رسد وضعیت ادامه تحصیل برای دانشجویان دگراندیش در مقاطع تحصیلی بالاتر بسیار مشکل شده است. وزارت علوم تا امروز اجازه‌ی احراز قبولی به هیچ دانشجویی در مقطع دکترا در سال جاری را نداده است وپرونده‌های افراد پذیرفته شده به نهادهای امنیتی ارسال شده تا از آنها تائیدیه بگیریند. به نظر می‌رسد این سازوکار اجرایی جدید موجب می‌شود که افراد مورد نظر رژیم بتوانند به راحتی در مقاطع بالاتر وارد وکرسیهای دانشگاهی را تسخیر کنند.
										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/f5f2db14-5381-4b21-b64e-7a567645f8d7"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات