728 x 90

-

یزد در وسیع‌ترین خشکسالی نیم قرن اخیر خود می‌سوزد

-

وسیع‌ترین خشکسالی نیم قرن اخیر در یزد
وسیع‌ترین خشکسالی نیم قرن اخیر در یزد
امسال خشکسالی در استان یزد به سخت‌ترین معضل اقتصادی نیم قرن اخیر تبدیل شده است. خشکسالی نه تنها بر بخش کشاورزی و دامداری فشار وارد کرده و کشاورزان و دامداران را به ستوه آورده است، بلکه اکثر روستاها و برخی از شهرهای استان را دچار کمبود آب آشامیدنی و بهداشتی نیز کرده و اسیبهای جدی اجتماعی به بار آورده است. این پدیده حتی به خشکسالی اجتماعی و اقتصادی تبدیل شده به گونه‌یی که اختلافات محلی، مهاجرت به شهرها و مشکل معیشت روستاییان در حال شکل‌گیری و افزایش است. در همین حال گارگزاران حکومتی کمترین توجهی به این خشکسالی نداشته و مردم محروم این استان را به‌حال خود رها کرده‌اند.

به گزارش خبرگزاری حکومتی ایرنا، وسعت این خشکسالی به گونه‌یی است که حتی خشکسالی سال ۷۹-۷۸ که شدیدترین خشکسالی هواشناختی یزد در سالهای اخیر بود و طی آن بارش یکساله یزد تنها به ۱۳میلیمتر رسید نیز در مقایسه با امسال خسارات کمتری بر جای گذاشته بود.
امسال هشتمین سال خشک از یک دوره خشکسالی پیاپی بوده و خسارات یک دوره خشک بسیار فراتر از یک سال خشک منفرد می‌باشد.
هم‌اکنون در بسیاری از روستاهای شهرستانهای تفت و مهریز، بیش از چهار سال است که قطره‌یی آب از چشمه‌ها و قنوات خارج نشده است.
در این بین بسیاری از باغات این روستاها با درختان بادام و نیز درختان گردوی ۷۰ساله به تلی از هیزم خشک تبدیل شده است.
درختانی که روزگاری مخارج سالانه کشاورزان و باغداران از محصول آنها تأمین می‌شد، اینک به علت خشکسالی‌های پی‌درپی در هشت سال اخیر به‌کلی خشک شده و بنیان اقتصادی خانواده روستایی را از هم گسسته است.
به گفته مدیرکل هواشناسی استان یزد، نمودارهای بارندگی سالانه ایستگاههای شاخص ۱۱شهرستان استان یزد نشانگر ۵ تا ۱۰سال دوره خشکسالی در تمام ایستگاههاست.
لقمان عمادی گفت: فارغ از علل خشکسالیهای اخیر که پدیده‌یی وسیع در سطح منطقه بوده، نحوه عملکرد مسئولین بسیار حایز اهمیت است و پیشنهاد می‌شود مسوولین غیر از کارهای کوتاه‌مدت، نسبت به تهیه راهبرد ملی مقابله با خشکسالی و طرح عملیات مقابله با خسارات این بلای خزنده و خانمان سوز بپردازند.
وی اظهار داشت: از آن‌جایی که خشکسالی پدیده‌یی بسیار پیچیده است، مقابله با آن نیازمند سازماندهی و هماهنگی دقیق بین بخشها و گروههای درگیر و مسئولان جامعه است.
به گفته وی استفاده بهتر و کارآمدتر از منابع موجود و توسعه روشهای جدید می‌تواند به کاهش و تخفیف خشکسالی کمک کند.
اما مقابله با مشکلات خشکسالی هیچ‌گاه بدون انجام تحقیقات مداوم و پروژه‌های توسعه عملی نیست. در این بین اهتمام به آموزش و آگاه نمودن مردم درباره روشهای صحیح استفاده از منابع موجود و افزایش کارآیی و بهره‌وری آبیاری به‌خصوص در بخش کشاورزی می‌تواند در کاهش این مشکلات موثر باشد.
بی‌شک توجه به آثار خشکسالی‌ها در سالهای گذشته و آسیب‌پذیری زیاد مناطق خشک و نیمه‌خشک که در شرایط عادی با حداقل امکانات محیطی این مناطق را آباد نگه‌داشته‌اند، نشان‌دهنده شرایط اضطراری خشکسالی سال جاری در استان یزد می‌باشد و توجه ویژه‌یی را می‌طلبد.
مدیرکل هواشناسی یزد گفت: بر اساس آمار ارائه شده در سایت سازمان هواشناسی کشور که استانهای کشور را از نظر شاخص شدت خشکسالی بر اساس درصد کاهش بارندگی نسبت به شرایط نرمال مقایسه نموده است، استان یزد در سال زراعی جاری با ۲۲درصد کاهش بارندگی، بعد از استانهای قم، هرمزگان، خراسان جنوبی، کرمان و فارس در مقام ششم قرار گرفته است.
وی اضافه کرد: توجه به این نکته بسیار اهمیت دارد که استان یزد از نظر شاخص مقدار بارش در بین تمام استانها کمترین مقدار بارش را دریافت نموده است.
استان یزد در شرایط عادی، سالانه ۱۱۰میلیمتر باران دارد.
خشکسالی‌های اخیر و به‌ویژه در سال زراعی جاری، خسارات جبران ناپذیری به بخشهای اقتصادی استان یزد و به‌ویژه در دو شهرستان تفت و مهریز که از قطبهای اصلی کشاورزی استان هستند، وارد کرده است.
										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/50e81369-f9a8-4483-aa7e-3d1d8e7c4d5c"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات