728 x 90

11-روز جهاني كارگر,

این رژیم ضدمردمی است که از قیام مردم می‌هراسد

-

تظاهرات روز جهانی کارگر در شیراز
تظاهرات روز جهانی کارگر در شیراز
نیویورک تایمز در گزارشی از سنگینی فضای امنیتی روز کارگر در تهران به نقل از شاهدان عینی نوشت: روز شنبه در سراسر تهران، در تقاطعهای اصلی که تابستان گذشته مملو از تظاهرکننده بود، اینک بجایش پر از افسران پلیس با تجهیزات ضدشورش بود. هلیکوپترها بالای میدان آزادی و خیابان آزادی پرواز می‌کردند؛ جایی که وزارت کار در آن قرار دارد و انتظار می‌رفت کارگران در آن‌جا تجمع کنند. … یک ساکن تهران به شرط ناشناس ماندن گفت:“گروههایی از مردان جوان در لباسهای نظامی در کنار هر کوچه وجود داشتند که نزدیک خودروهای ون سیاه رنگ ایستاده بودند ”. ونهای سیاه رنگ توسط نیروهای امنیتی برای انتقال تظاهرکنندگان به مراکز بازداشتگاه مورد استفاده قرار می‌گیرند.

علاوه بر حضور پلیس، اقدامات اخیر دولت در اعدام مخالفین سیاسی ممکن است موجب ترس تظاهرکنندگان بالقوه شده باشد.
دادگاه عالی هفته گذشته دو حکم اعدام را تأییدکرد، در حالیکه دادگاههای پایینتر دستور حکم اعدام ۱۱ تظاهرکننده را صادر کرده‌اند. خیلی از تظاهرکنندگان تظاهراتهای پیشین در زندان باقی ماندهاند، و گزارشاتی از شکنجه در مورد آنها وجود دارد. سرکوبی دولت نشان می‌دهد که این دولت است که از تظاهرکنندگان می‌ترسد.
مجتبی واحدی که از تابستان گذشته در آمریکا در تبعیدبه‌سر می‌برد گفت “من فکر نمیکنم که مهم باشد که مردم هنگامی که دولت دست به اقدامات فوق‌العاده می‌زند و در هر گوشهایی از پایتخت نیرو میچیند تظاهرات برگزار نمایند ”. او گفت “این نشان می‌دهد که دولت ترس از این دارد که بدون حضور این نیروها ممکن است در تمامی پایتخت تظاهرات برگزار شود. این خود نیز، یک نمایشی از مخالفت است ”.

کارگران قول داده بودند که روز شنبه تظاهرات برگزار نمایند و معلمان نیز گفته‌اند که روز یکشنبه در روز معلم تظاهرات خواهند داشت. در اغلب اوقات کارگران و معلمان در روز اول ماه مه روز جهانی کارگر جدا از رفرمیستها تظاهرات برگزار می‌کردند.

تصویری از کارگران توسط تعدادی از وب لاگها منتشر شده بود که نشان می‌داد یک گروه از کارگرانی که اخیرا از کارشان اخراج شده‌اند در بیرون دفتر استاندار در شیراز بنری به دست دارند که روی آن نوشته شده “بیکاریتان مبارک ”.

مقامات هشدار داده بودند که آنها از تظاهراتها جلوگیری خواهند کرد.
رهبر عالی علی خامنه‌ای روز چهارشنبه در ملاقاتش با کارگران هشدار داد که آنها “نباید توسط دشمن به‌عنوان اهرم سیاسی مورد استفاده قرار گیرند ”.
کارگران و معلمان برای مدتهای طولانی نسبت به حقوق پائین، نبود مزایا و تاثیرات سوء مدیریت اقتصادی در زندگی آنها شکایت داشتهاند. روز شنبه در برنامه فارسی بی.بی.سی که به‌صورت زنده پخش می‌شد کارگران تماس تلفنی گرفته و نسبت به نبود اتحادیه‌های مستقل که کارگران بتوانند نیازها و مطالبات خود از قبیل بیکاری و تورم را در آن‌جا مطرح نمایند، شکایت می‌کردند.
حقوق حداقل رسمی، ۳۰۰ دلار در ماه است ولی کسانی که با برنامه بی.بی.سی در روز شنبه تماس می‌گرفتند گفتند که حقوق حداقل بسیار کم است».
										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/498db617-2cc6-496d-8049-3b62f595136c"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات