728 x 90

گروگانها,حمايت بين المللى از قيام ,

محکومیت جنایت علیه بشریت در اشرف و سرکوب قیام، در اجلاس جاری شورای حقوق‌بشر ملل متحد در ژنو

-

شورای حقوق بشر ملل متحد
شورای حقوق بشر ملل متحد
در اجلاس جاری شورای حقوق‌بشر ملل متحد در ژنو، جنایت علیه بشریت در اشرف و سرکوب وحشیانه قیام سراسری توسط دیکتاتوری آخوندی محکوم شد.
نماینده جنبش علیه نژادپرستی و برای دوستی خلقها (مراپ) حمله وحشیانه به اشرف را محکوم کرد و خواستار اتخاذ تدابیر ویژه از سوی ملل متحد برای تضمین حفاظت اشرف شد. وی بی‌عملی دولت آمریکا وعدم اقدام جدی نیروهای آمریکا برای ممانعت ازجنایات صورت گرفته در اشرف را مورد اعتراض قرارداد.
نماینده دیدبان ملل متحد سرکوب وحشیانه تظاهرات مردم ایران توسط رژیم آخوندی را محکوم نمود و خواستار اقدام شورای حقوق‌بشرملل متحد برای جلوگیری ازنقض حقوق‌بشر در ایران شد.
گزارشی ازاجلاس حقوق‌بشر در روز چهارشنبه 8مهرماه در زیر آورده شده است :
ژان فرانکو فاتورینی، نماینده جنبش ضدنژادپرستی و برای دوستی خلقها در ملل متحد گفت:
متشکرم آقای رئیس، در شصتمین سالگرد تصویب کنوانسیون ژنو، ما معتقدیم که فرصت خوبی است تا بتوانیم به تعهدهایمان که در سال 1993 در وین بر اساس حقوق انسانی بنا شد، عمل کنیم.
با توجه به اصول و تعهدهایی که در سال 1993 در وین ارائه شد، ما به‌طور قانونی می‌توانیم سوالات زیادی پیش روی خود بگذاریم.
چرا 3400نفر، از جمله 1000 زن که غیرمسلح بودند و در یک کمپ زندگی می‌کردند، به‌طور وحشیانه توسط نیروی امنیتی عراقی مورد حمله قرار گرفتند؟ چرا دولت ایالات متحده آمریکا بعد از این که بر اساس کنوانسیون چهارم ژنو، خود را متعهد به تضمین حفاظت هرکدام از این 3400نفر نموده بود، فقط خود را به نظارت بر خشونتی که اعمال می‌شد، محدود نمود و چرا مسئولیت خود را بردوش نگرفت و چرا به این بی‌توجهی ادامه می‌دهد؟.
کنوانسیون چهارم به‌طور خاص تصریح می‌کند که اگر قدرتی که مسئولیت فرد حفاظت شده را برعهده گرفته، احکام کنوانسیون را رعایت نکند، قدرتی که مسئولیت این فرد حفاظت شده از طریق آن منتقل شده (قدرت انتقال دهنده)، باید دست به اقدامات مؤثری بزند تا مشکل را حل کند، و فرد حفاظت شده تحت هیچ شرایطی نباید به کشوری منتقل شود که ممکن است در آن کشور مورد آذیت و آزار یا تحت تعقیب قرارگیرد.
آقای رئیس؛ بیانیه جهانی حقوق‌بشر و آزادیهای بنیادین جهانی قابل اعتراض و مجادله نیست. اما این شورا هم‌چنین باید وضعیت ویژه‌یی هم‌چون وضعیت ایرانیان در کمپ اشرف در عراق را در نظر بگیرد، تا اینکه روح وین بتواند ادامه پیدا کند و حقوق‌بشر به مسیر خود ادامه دهد و مورد استفاده سیاسی قرار نگیرد. با تشکر آقای رئیس.
در همین جلسه نماینده دیدبان ملل متحد طی سخنانی سرکوب تظاهرات توسط رژیم آخوندی را محکوم کرد .
وی گفت:
... با توجه به دستگیریهای وحشیانه اخیر شرکت کنندگان در تظاهرات مسالمت آمیز، تجاوز به زندانیان زن و مرد و دادگاههای نمایشی، «جمهوری اسلامی ایران» به حق در این دسته‌بندی قرار می‌گیرد. بنابراین ما سؤال می‌کنیم: آیا در سال گذشته این شورا هیچ اقدامی در زمینه نقض وحشتناک حقوق‌بشر داشت؟ پاسخ منفی است.
آقای رئیس لحظاتی پیش من به لیست بیانیه‌های صادره در خلال این اجلاس نگاهی انداختم. دنیا از ما می‌پرسد آیا هیچ‌کدام از این ناقضان حقوق‌بشر که «خانه آزادی» آنها را بدترین از میان بدترینهای جهان می‌نامد مورد خطاب قرار گرفته‌اند؟ متاسفم که بگویم جواب باز هم منفی است. آقای رئیس میلیونها قربانی بیچاره در سراسر جهان چشمشان به ما می‌باشد تا تعهد خودمان را به بیانیه جهانی حقوق‌بشر اثبات کنیم. و در حفاظت از این مائده طلایی بکوشیم

سخنران بعدی نماینده سازمان غیردولتی اتحادیه بشردوستان بین‌المللی گفت:
… مثال دیگر که ما در این نشست شورا آن را شنیدیم راجع به تجاوز سیستماتیک به زنان در زندانهای جمهوری اسلامی ایران از بعد انتخابات ماه ژوئن است.
ما مثالهای بیشتری می‌توانیم پیدا کنیم، ولی این موارد مجددا فقدان وجود تساوی حقوق زنان یا حتی پایه‌یی‌ترین رفتار متمدنانه در مورد زنان در کشورهای مشخصی رانشان می‌دهد. … این شورا بایستی این موارد نقض حقوق‌بشر و مجازاتهای وحشیانه که در کشورهای مشخص وجود دارد را محکوم کند. …
نماینده دولت اسلونی در سخنان خود در مورد نقض حقوق‌بشر در ایران گفت:
...اسلونی نگرانی شدید خود را از اعدام نوجوانان یا کسانی که زمان ارتکاب جرم نوجوان بوده‌اند ابراز می‌دارد. از جمله در «جمهوری اسلامی ایران».
برخی از این اعدامها در تناقض مستقیم با تعهدهای بین‌المللی «جمهوری اسلامی ایران» است
اسلونی از «جمهوری اسلامی ایران» می‌خواهد که مطابق قوانین رفتار کند و بلافاصله تمامی احکام اعدام نوجوانان و نیز کسانی که هنگام ارتکاب جرم هنوز نوجوان بودند را لغو کند و مجازاتهای دیگری را در این رابطه در نظر بگیرد.
										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/5538d0d2-d13c-42a8-8aae-20cbe9f2ee46"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات