728 x 90

تظاهرات گسترده مردم

فتوای منتظری در مورد سقوط قهری ولایت و حکومت جائر و پیام مسعود رجوی

-

در پی بالا گرفتن قیام سراسری مردم ایران علیه حاکمیت جبار آخوندی در روز ۱۸تیر، منتظری طی فتوایی که از قم به تاریخ ۱۹تیرماه صادر گردید، بدون نام بردن از خامنه‌ای، حکم به عزل او داد و ولایت او را به‌خاطر فقدان عدالت و امانتداری و برخوردار نبودن از رأی اکثریت مردم ”موجب سقوط قهری“ شناخت و حکومت خامنه‌ای را ”جائر“ و ولایت او را ”جائرانه“ خواند.
کوتاه شده سؤال و جوابها و فتوای منتظری که در پاسخ به پنج سؤال از سوی محسن کدیور، منتشر شده و در سایت دفتر منتظری در دسترس عموم است، به‌شرح زیر می‌باشد:

‏ ‏سوال 1 - تصدی مناصبی که مشروط به شرایطی الزامی از قبیل‏ ‏عدالت، امانتداری، تدبیر و برخورداری از رأی اکثریت مردم است، پس از‏ ‏سقوط این شرایط یقین، چه حکمی دارد؟
‏ ‏جواب: از بین رفتن هریک از شرایط مذکور، خود به خود و‏ ‏بدون حاجت به عزل، موجب سقوط قهری ولایت و تصدی امر اجتماعی و عدم‏ ‏نفوذ احکام صادره از سوی آن متولی و متصدی می‌گردد...
 ‏ ‏سوال ۲ - وظیفه شرعی مردم در قبال چنین متصدیانی چیست؟
‏ ‏جواب: متصدیانی که شرعا و عقلا تولیت و تصدی امر‏ ‏اجتماعی را از دست داده‌اند، خود به خود از مقام خود معزولند و تصدی آنان‏ ‏هیچ گونه مشروعیتی ندارد؛ و چنان‌چه به‌زور یا فریب و تقلب بر آن منصب‏ ‏بمانند، مردم باید عدم مشروعیت و مقبولیت آنها را نزد خود و برکناری آنان از‏ ‏آن منصب را با انتخاب مفیدترین و کم هزینه‌ترین راه ممکن ابراز‏ ‏داشته و بخواهند.
بدیهی است که این وظیفه‌یی همگانی می‎باشد که هر کس را‏ ‏اعم از خواص و عوام جامعه به‌اندازه آگاهی و توانایی که دارد فرامی‌خواند و‏ ‏کسی نمی‌تواند به بهانه‌یی، از عمل به آن شانه خالی کند، و خواص جامعه که از‏ ‏همه به شرع و قانون آگاهتر و تواناترند و از نفوذ کلمه و اعتبار بیشتری‏ ‏برخوردارند مسئولیتی خطیرتر دارند و باید با اتحاد و همفکری و ایجاد احزاب و‏ ‏تشکیلات و تجمعات خصوصی و عمومی به دیگران اطلاع رسانی کرده و راه‏ ‏چاره را به آنها بنمایانند.

‏ ‏سوال 3 - آیا ارتکاب معاصی کبیره ذیل و اصرار بر آنها به سلب ”ملکه ‏ ‏عدالت“ و تحقق ”ملکه جور“ منجر می‎شود یا خیر؟ آمریت در قتل نفوس، ارعاب و ترساندن مسلحانه و ضرب و‏ ‏جرح مردم بیگناه در خیابانها، سلب آزادی، ممانعت از اطلاع رسانی و سانسور اخبار، افترا به معترضان و اینکه ”هر که با‏ ‏متصدیان امور مخالف است مزدور اجنبی و جاسوس خارجی است“ ، خیانت در امانت ملی، استبداد به رأی، کذب و شهادت دروغ…
جواب: ارتکاب همه معاصی نامبرده یا اصرار بر برخی از آنها از بارزترین و‏ ‏گویاترین شواهد فقدان ملکه عدالت و موجب فسق و خروج آشکار از عدالت و دارای مجازات دنیوی و اخروی شدیدتر و مصداق مفسده و تخریب چهره دین و عدالت و قانون است.

‏سوال 4 - آیا تمسک به جملاتی از قبیل ”حفظ نظام از اوجب واجبات است“ ‏ ‏مجوز تجاوز به حقوق مشروع مردم است و آیا به بهانه حفظ‏ ‏ ”مصلحت نظام“ می‎توان از اجرای اصل ”عدالت“ صرف نظر کرد؟ و در اینصورت اگر برخی‏ ‏متصدیان، مصلحت نظام را با مصلحت شخصی خود اشتباه گرفته باشند وظیفه شرعی مومنان چیست؟
‏ ‏جواب: حفظ نظام به خودی خود نه موضوعیت دارد و نه وجوب آن وجوب‏ ‏نفسی می‎باشد. تمسک به جمله ”حفظ‏ ‏نظام از اوجب واجبات است“ میان دعوا نرخ تعیین کردن و تنها به قاضی رفتن است. حاکمیتی که بر اساس چماق و ظلم و تجاوز به حقوق دیگران و‏ ‏تصرف غاصبانه و تغییر در آراء آنان و کشتن و بستن و بازداشت و شکنجه‌های‏ ‏قرون وسطی و استالینی و ایجاد خفقان و سانسور روزنامه‌ها و اخلال در وسائل‏ ‏ارتباطی و زندانی کردن عقلاء و نخبگان جامعه به بهانه‌های واهی و تحمیل‏ ‏اعتراف به امور خلاف واقع به ویژه در زندان نزد شرع و عقل و عقلاء جهان‏ ‏محکوم و بی‌ارزش است.
- بر حسب اخبار معتبره وارده از اهل بیت عصمت و‏ ‏طهارت اقرار و اعتراف در زندان یک ذره اعتبار شرعی و قانونی ندارد و‏ ‏نمی تواند ملاک حکم باشد.
‏- ‏مردم رشید ایران از حقیقت این اعترافها که نمونه‌های آنها در تاریخ‏ ‏حکومتهای فاشیستی و کمونیستی ثبت است کاملاًً آگاه می‎باشند و می‎دانند این‏ ‏اعترافها و مصاحبه‌های ساختگی تلویزیونی با زور و شکنجه و تهدید در جهت‏ ‏پنهان نمودن ظلم ها و بی‌عدالتیها گرفته می‎شود.
- آمر و متصدی و مباشر گرفتن این گونه اعترافها و‏ ‏مصاحبه‌های دروغ گناهکار و مجرمند و شرعا و قانونا مستحق تعزیر خواهند بود. ‏

-شاه هنگامی صدای انقلاب‏ ‏مردم را شنید که دیگر دیر شده بود. امید است متصدیان امور نگذارند به آن‌جا‏ ‏برسد، بلکه هرچه زودتر در برابر خواسته‌های ملت خویش انعطاف پیدا کنند، ‏ ‏جلو ضرر را از هرجا بگیریم به نفع خواهد بود.

‏ ‏سوال 5 - امارات شرعی ”ولایت جائر“ چیست و علمای اعلام و نیز مکلفان در قبال بروز آن، چه وظیفه‌ای دارند؟
‏ ‏جواب: کسی که متولی امور جامعه است و بدین گونه‏ ‏مخالفت می‎ورزد جائر و ولایتش جائرانه است.
‏ ‏و در درجه دوم برعهده عموم مردم است که مخالفت عمدی حاکمان را با شرع‏ ‏و قانون لمس کرده و احساس نمایند. باید دیگران را هم آگاه کرد و هر کس به هر مقدار آگاهی و توان‏ ‏در مقابل بی‌عدالتیها و تضییع حقوق مردم مسئولیت دارد.
‏ ‏نمی شود و نمی‌توان باور کرد که انسانی عدالتخواه باشد ولی در راه آن‏ ‏گامی برندارد یا هراس داشته یا خود و دیگران را با امروز و فردا کردن و یا به بهانه نداشتن قدرت سرگرم کند. ‏ ‏ترس از مخلوق شرک بالله العظیم است.

پیام مسعود رجوی
جمعه شب 19تیرماه، آقای مسعود رجوی پس از دریافت فتوای آیت الله منتظری، ضمن تقدیر از موضع‌گیری ایشان و تصریح بر این‌که ترس از مخلوق شرک به خدا و حق حاکمیت خلق در زنجیر ایران است، طی پیام کوتاهی اعلام کرد:
بالاترین سرمایه دنیوی و اخروی آقای منتظری در پیشگاه خدا و خلق همانا عزل او توسط خمینی دجال از منصب جانشینی، به‌خاطر اعتراض به قتل عام زندانیان مجاهد است. دست شستن از همکاری با ظلمه و حکام جور و ستم طبق تعالیم صریح شیعه جعفری و نصّ روایت امام صادق وظیفه هر مسلمان و مؤمن است.
بنابراین عزل از جایگزینی تالی حجاج بن یوسف در تاریخ معاصر اسلام و ایران، که خمینی سفاک و خون آشام است، موجب فاصله گرفتن از عذاب اخروی و آتش جهنم است. همانا که بسیاری از آخوندها و مدعیان روحانیت از راه خدا باز می‌دارند، داراییهای مردم ایران را به سرقت می‌برند و می‌خورند… پس آنان را به عذاب الیم بشارت ده… .
إنّ کثیرًا مّن الأحبار والرّهبان لیأکلون أموال النّاس بالباطل ویصدّون عن سبیل اللّه… فبشّرهم بعذابٍ ألیمٍ
جای آن دارد که آقای منتظری که اکنون در 87سالگی به‌سرمی‌برد، برای خیر دنیا و آخرت خود و جبران مافات، قبل از ممات، تمامی حق و حقیقت را خالصانه و لوجه الله با مردم ایران در میان بگذارد. حق و حقیقت همانا غصب حاکمیت و حقوق مردم ایران و سرقت انقلاب ضدسلطنتی تحت عنوان ولایت فقیه است. لکه ننگ و رژیمی که باید بالکل از تاریخ ایران و از دامن مطهر اسلام علوی زدوده شود. هم‌چنانکه دیکتاتوری سلطنتی پایانی جز سرنگونی نداشت، سلطنت مطلقه آخوندی نیز که بقول خود آقای منتظری روی ساواک شاه را در شکنجه و کشتار و جرم و جنایت، سفید کرده است محکوم به فنا و نابودی و لعنت ابدیست.
امید است که آقای منتظری در این رابطه هرگونه ترس از مخلوق، و کفار و مشرکان آزادی و حقوق ملت ایران از قبیل خامنه‌ای و احمدی‌نژاد را، به کناری بگذارد و به این وسیله دین خود را به ایران و اسلام و به‌ویژه ائمه تشیع ادا کند.

مسعود رجوی، برای ادای همین وظیفه، سلامت و توفیق و طول عمر آقای منتظری را آرزو کرده است.

 

 

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/8ab741b2-de50-4854-8e2b-7fce925024cb"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات