728 x 90

تهاجم پليس عراق به اشرف

قطعنامه شورای پناهندگی کانادا در حمایت از ساکنان اشرف

-

عکس ویژه
عکس ویژه
قطعنامه شورای پناهندگی کانادا در حمایت ازساکنان اشرف

حمایت قاطع شورای پناهنگدی کاندا از ساکنان شهر اشرف۝

شورای پناهندگی کانادا، ائتلاف سازمانها و انجمنهای مرتبط با امور پناهندگی با رتبه مشورتی در سازمان ملل متحد که سازمانهای بزرگی چون عفو بین‌الملل کانادا و کلیسای یونایتد را دربرمی‌گیرد، اعلام کرد: آوردن نیروهای پلیس عراق به کمپ اشرف، جامعه جهانی را شدیدا نگران کرده است. شورای پناهندگی دولت کانادا را فرامی‌خواند تا با هر جابجایی یا بدرفتاری با ساکنان کمپ اشرف مخالفت نماید و تصریح کند که حفاظت و رفتار انسانی با ساکنان اشرف موضوع نگرانی بین‌المللی است.


در قطعنامه مصوب شورای پناهندگی کانادا که به اتقاق ارا به تصویب رسیده، آمده است:

3400 مخالف ایرانی در کمپ اشرف در عراق دارای موقعیت افراد حفاظت شده طبق کنوانسیون چهارم ژنو از سوی نیروهای چند ملیتی در عراق داده هستند ولی از پایان سال 2008 حفاظت آنها به دولت عراق منتقل شده است.


در ژانویه 2009 مشاور امنیت ملی عراق موفق‌الربیعی تهدید کرد که زندگی را برای ساکنین کمپ اشرف در عراق غیرقابل تحمل خواهد کرد تا آنها را وادار به ترک عراق کند و یکی از تهدیدات وی جابجایی ساکنان اشرف از شهری که بیش از دودهه در آن زندگی کرده و آن را ساخته‌اند، به یک بیابان خشک نزدیک مرز عربستان بود.


عفو بین‌المللی در 20آوریل 2009 و پارلمان اروپا در قطعنامه 24آوریل 2009به تهدیدات ربیعی مبنی بر «غیر قابل تحمل» کردن شرایط اعتراض کردند.

آوردن تعداد زیادی از نیروهای پلیس عراق به کمپ اشرف، آن هم درحالی که هم ارتش آمریکا و هم ارتش عراق درکمپ اشرف حضوردارند، جامعه جهانی را شدیدا نگران کرده است.


جرج اوکو - اوبو مدیر حفاظت بین‌المللی دفتر کمیساریای عالی پناهندگی سازمان ملل در مارس 2007 از دولت عراق خواست ازجابجایی اجباری ساکنان اشرف در داخل عراق و از هر گونه اقدامی که زندگی و امنیت آنها را به خطرمی انداز، خودداری کند.


نظربه این مراتب:

- شورای پناهندگی، از دولت کانادا می‌خواهدبا هرگونه جابجایی اجباری یا بدرفتاری با ساکنان کمپ اشرف مخالفت نماید و تصریح کند که حفاظت اشرف و رفتار انسانی با ساکنانش موضوع نگرانی بین‌المللی است و نظارت نیروی چند ملیتی و جامعه بین‌المللی را ضروری می‌سازد.


- شورای پناهندگی کانادا از کمیساریای عالی پناهندگی ملل متحد می‌خواهد که با توجه به شرایط کنونی، فراخوانش درسال2007را برای جلوگیری از جابجایی اجباری مجددا تکرا ر کند.


انجمن استرالیائیهای حامی دمکراسی در نامه‌یی به وزیر خارجه امریکا، به ورود غیرمترقبه نیروهای پلیس عراق به اشرف، اعتراض کرد و نوشت: این اقدام به‌دنبال تهدیدهای موفق‌الربیعی و در راستای اظهارات علی خامنه‌ای ولی‌فقیه رژیم ایران صورت می‌گیرد که روز 28فوریه به رئیس‌جمهور عراق گفت ”توافقنامه طرفین در مورد اخراج اعضای مجاهدین باید انجام پذیرد و ما منتظر آن هستیم“ . این تهدیدها و اقدامهای فیزیکی خطر یک فاجعه انسانی را به‌همراه دارد. لذا انجمن استرالیاییهای حامی دمکراسی خواستار برعهده گرفتن حفاظت اشرف توسط نیروهای آمریکاست.


در نامه انجمن استرالیائیهای حامی دمکراسی به هیلاری کلینتون آمده است: شهر اشرف درحال حاضر در کنترل و محاصره ارتش عراق است و هیچ نیازی به حضور پلیس عراق و ورود آنان به اشرف نبوده و این اقدامهای تهدیدآمیز توسط دولت عراق علیه ساکنان شهر اشرف، ناعادلانه، ناصحیح و عمیقا نگران کننده است و نشان می‌دهد که دولت عراق نه می‌خواهد و نه توانائی آنرا دارد که مستقلا حقوق ساکنان شهر اشرف را به‌عنوان افراد حفاظت شده و براساس کنوانسیون چهارم ژنو رعایت کند. پارلمان اتحادیه اروپا در قطعنامه 24آوریل2009، از دولت عراق خواسته است حقوق ساکنان شهر اشرف در چارچوب کنوانسیون چهارم ژنو به‌رسمیت بشناسد و به محاصره شهر پایان دهد. از سوی دیگر دولت عراق یک موافقت نامه دوطرفه با دولت آمریکا به امضا رسانده که بر اساس آن می‌باید حقوق‌بشر ساکنان شهر اشرف را تضمین کند.


مطابق مسئولیتهای بین‌المللی دولت ایالات متحده آمریکا و بر اساس چارچوب آر- تو- پی و هم‌چنین بنا بر مسئولیتهایی که از توافقنامه امضا شده بین ساکنان شهر اشرف و دولت آمریکا ناشی می‌شود، محافظت و تامین امنیت شهر اشرف به‌عهده نیروهای نظامی امریکاست. بنابراین ما از شما می‌خواهیم اطمینان خاطر بدهید که نیروهای نظامی آمریکا حفاظت ساکنان شهر اشرف را مثل گذشته تضمین می‌نمایند و برعهده می‌گیرند.


انجمن استرالیائیهای حامی دمکراسی

ارادتمند -پیتر مورفی

 

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/dadad441-4df3-46c5-b16d-87893f03defd"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات