728 x 90

مسأله رژیم ایران، در کانون توجه سیاست‌گذاران آمریکا

جرج بوش
جرج بوش
جرج بوش روز 26 اسفند در سفر اخیر خود به خاورمیانه طی یک سخنرانی رسمی درباره رژیم آخوندها گفت: اجازه دادن به این رژیم که به مرگبارترین سلاح جهان دست پیدا کند، یک خیانت نابخشودنی در حق نسل های آینده خواهد بود. به خاطر صلح هم که شده، جهان نباید به رژیم ایران اجازه دهد به سلاح اتمی دست پیدا کند. آمریکا قاطعانه در برابر جاه طلبی رژیم ایران برای دست یابی به سلاح اتمی ایستاده است. وی در ادامه سخنان خود گفت : رئیس جمهور (رژیم) ایران رویای بازگشت خاورمیانه به قرون وسطی را می پروراند و برای نابودی و پاک شدن اسراییل از روی نقشه جهان، فراخوان می دهد.
برخی بر این باورند که ما باید با تروریست ها و افراط گرایان مذاکره کنیم، این یک تخیل احمقانه است که فکر کنیم می شود آنها را با مذاکره از خطا بازداشت. ما این تخیلات احمقانه را در گذشته نیز تجربه کرده ایم.در سال 1939 وقتی تانکهای نازیها وارد لهستان شدند، یک (سناتور) آمریکایی ادعا کرد خدایا، کاش میشد باهیتلر مذاکره کرد، تا همه اینها قابل پیشگیری بود!!! ما موظف هستیم که با دید واقعی به این امر بنگریم.
سناتور باراک اوباما، یکی از دو کاندیدای حزب دموکرات برای انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، اشاره و طعنه جرج بوش را به خود گرفت و روز بعد در پاسخ گفت : جرج بوش می داند که من هرگز از گفتگو با تروریست ها حمایت نکرده ام.
از سوی دیگر، سناتور جان مک کین کاندیدای حزب جمهوریخواه برای ریاست جمهوری آمریکا نیز، همزمان با بوش طی سخنانی در ایالت اوهایو هرگونه مذاکره با رژیم آخوندی را نشانه ضعف دانست . وی اعلام کرد اگر به ریاست جمهوری انتخاب شود، مقابله با رژیم ایران را در سرلوحه برنامه‌های 4ساله خود قرار خواهد داد وی افزود : تا سال 2013 ایالات متحده و متحدانش به پیشرفت های خوبی در توسعه امنیت هسته ای دست یافته اند و در یک اقدام موزون با دمکراسی های بزرگ در جهان چین و روسیه را برای همکاری و اعمال فشار بر رژیم ایران جهت (دست برداشتن) از جاه طلبی های هسته ای اش ترغیب نموده اند. تنها تهدید بزرگی که غرب با آن مواجه است، چشم انداز قرار گرفتن مواد هسته ای در دست تروریست ها است که تا آن زمان، به طور گسترده ای از بین رفته است.
جان مک‌کین، هم چنین با اشاره‌یی صریح به اوباما که ایده گفتگو با رژیم ایران را مطرح کرده، گفت : چرا یک رییس جمهور آمریکا باید به خواهد با کسی مثل احمدی نژاد گفتگو کند. این یک اشتباه بزرگ از سوی باراک اوباما می‌باشد و نشان‌دهنده ناپختگی و بی‌تجربگی و ضعف داوری اوست. سؤال من این است که می خواهد با احمدی نژاد درباره چه چیزی صحبت کند.
از سوی دیگر جوزف لیبرمن عضو مستقل و متنفذ مجلس سنای آمریکا، از اظهارات جورج بوش، درباره اینکه گفتگو با دیکتاتورهایی نظیر رژیم ایران ، یک اقدام احمقانه است دفاع کرد و گفت: هشدار جرج بوش در مورد خطر رژیم ایران و نمایندگان تروریستش نظیر حماس و حزب الله کاملا درست است. لازم است ما افکار ساده‌انگارانه و ناپخته‌یی را که گفته‌های تروریست ها و تندروها را انکار می‌کند رد کنیم.
اما کاندیدای دیگر حزب دموکرات، هیلاری کلینتون سعی کرد از مواضع اوباما و از هر گونه نرمش و مذاکره با رژیم ایران فاصله بگیرد. به نوشته روزنامه واشینگتن تایمز: تهدید سناتور هیلاری کلینتون مبنی بر اینکه اگر تهران با تسلیحات هسته یی به اسراییل حمله کند ، به ایران حمله خواهد کرد، حمایت هر دو حزب را برای ممانعت از دسترسی رژیم ایران به یک بمب اتمی برمی انگیزد - این ممانعت همچنین یکی از اهداف اعلام شده جان مک کین در جریان مبارزات انتخاباتی اش می باشد.
از سوی دیگر، نانسی پلوسی رئیس دموکرات مجلس نمایندگان آمریکا در اقدامی برای آرام کردن جو سیاسی آمریکا که به جدلی در بالاترین سطوح دولت و کنگره انجامیده بود، گفت : عرف این است که وقتی رییس جمهور در یک سفر خارجی به سر می‌برد، از او انتقاد نمی‌کنیم.
در چنین اوضاع و احوالی نوشته روزنامه واشینگتن تایمز شایان توجه است که نوشت: اینکه با رژیم ایران و جاه طلبی های هسته یی آن چه باید کرد، امری است که کماکان در صدر دستور کار رئیس جمهور آمریکا باقی مانده است .
										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/fa0ba089-f7b6-463d-818a-61d2b76e834e"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات