728 x 90

سی.ان.ان:‌ قیام سراسری علیه حکومت در ایران

تظاهرات جوانان تهران در میدان انقلاب
تظاهرات جوانان تهران در میدان انقلاب
سی.ان.ان در گزارشی از قیام مردم ایران روز شنبه گزارش داد:‌ آنچه ما طی چند ساعت گذشته شاهد بوده‌ایم تظاهراتی نادر در سراسر این کشور است.

اینها مشابه تظاهراتی است که در شهرهای دیگر در جریان است و به نوعی نشان‌دهنده میزانی از رویگردانی از رژیم است که در یک دهه گذشته حتی در سال 2009 مشاهده نشده بود.

خبرنگار سی.ان.ان از ترکیه گزارش داد: این قیامها به‌عنوان بزرگترین تظاهرات علنی از سال 2009 از روز پنجشنبه شروع شد و روز جمعه تقریباً به اقصی نقاط کشور گسترش یافت.

مردم مقدمتاً بیرون آمدند و خواستار رفع مشکلات اقتصادی بودند و این‌که نارضایتی بسیار بسیار عمیق خود را از وضعیت موجود در سراسر کشور نشان دهند، به‌خصوص جایی که به بحران افزایش قیمت غذا و بنزین برمی‌گشت. اما در برخی از قیامها ما شعارهایی را می‌شنیدیم که مشخصاً علیه روحانی و نیز چیزی که اصلاً معمول نبود یعنی شعار علیه خامنه‌ای بود.

در واقع یکی از دلایلی که این سطح از نارضایتی در میان مردم وجود دارد به این دلیل است که مردم معتقدند دولت بیش از آن که به موضوعات مربوط به مردم و مشکلات آنان توجه کند؛ روی حمایت از نیروهای نیابتی مختلف خودش در عراق یا سوریه یا یمن یا لبنان متمرکز است تظاهراتهای سراسری ضدحکومتی در ایران.

مجری: در تظاهراتی که در ایران در جریان است این کشور اکنون می‌گوید دولت آقای ترامپ است که منبع خصومت نسبت به ایران است این بر اساس توئیتی بود که بر روی سایت وزارت‌خارجه ایران ارسال شده بود.

اظهارات ایران ساعتهایی پس از آن بود که رئیس‌جمهور آمریکا دونالد ترامپ توئیت کرد که «دولت ایران باید به حق مردم احترام بگذارد و جهان در حال نظاره است».

آنچه ما طی چند ساعت گذشته شاهد بوده‌ایم تظاهراتی نادر در سراسر این کشور در جریان است. نگاه کنید:به (صحنه‌های تظاهرات مردم)
مجری: اینها مشابه تظاهراتی است که در ۶شهر دیگر در جریان است و به نوعی نومیدی ضددولتی را نشان می‌دهد که حدود یک دهه است که از زمان جنبش سبز در سال 2009حتی مشاهده نشده بود.

خبرنگار ما آروا دیمن از این موضوع گزارش دارد که چه چیزی در پشت انگیزه این تظاهراتها می‌باشد:

خبرنگار سی.ان.ان: وزارت‌خارجه ایران یک بیانیه شدیداللحن منتشر کرده و می‌گوید «مردم ایران هیچ ارزش و اعتباری برای چنین تفسیرهای اپورتونیستی از طرف دولت آمریکا یا آقای ترامپ قائل نیست».

این واکنش نسبت به توئیت پرزیدنت ترامپ است که به تهران هشدار داد و می‌گوید جهان مراقب نحوه برخورد دولت با این تظاهراتها می‌باشد.

این تظاهراتها به‌عنوان بزرگترین تظاهراتهای علنی از زمان جنبش سبز در سال 2009می باشد که شبه پنجشنبه شروع شد و روز جمعه تقریباً به هرگوشه کشور گسترش یافت.

مردم مقدمتاً بیرون آمده و خواستار اصلاحات اقتصادی بودند تا این‌که نارضایتی بسیار بسیار عمیق خود را از وضعیت موجود در سراسر کشور نشان دهند، به‌خصوص زمانی که به بحران افزایش قیمت غذا و بنزین بر میگشت.

اما در برخی از تظاهراتها ما شعارهایی را می‌شنیدیم که مشخصاً علیه رئیس‌جمهور کشور روحانی و نیز چیزی که اصلاً معمول نیست شعارها علیه آیت‌الله خامنه‌ای بود.

دولت هم‌چنین به تظاهرکنندگان ضددولتی هشدار داد که باید مراقب باشند آلت دست عوامل خارجی نشوند و روز شنبه ما تظاهرکنندگان طرفدار رژیم رامی‌دیدیم که بیرون آمده و حمایت خود را در پایتخت تهران نشان می‌دادند.

در حال حاضر روشن نیست که ایران به چه سمتی پیش خواهد رفت، این (مسیر) برای بسیاری از بازیگران بین‌المللی و منطقه‌یی بسیار مهم است.

و در واقع یکی از دلایلی که این سطح از نارضایتی در میان مردم وجود دارد اتهامات و اعتقادی است که دولت بیش از آنچه متوجه سیاستهای داخلی باشد متوجه سیاستهای خارجی است و بیش از حد روی حمایت از نیروهای نیابتی مختلف خود متمرکز می‌باشد خواه عراق یا سوریه یا یمن یا لبنان باشد تا این‌که قرار باشد تلاش کند به شرایط داخلی و رفاه مردم خود بپردازد.
										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/1457d3e2-1eda-4b26-aca6-696c5b03859d"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات