728 x 90

بحران جدید در درون رژیم ایران، پس از فروپاشی اتحاد شبه‌نظامیان و تحولات یمن

بحران جدید در درون رژیم بعد از تحولات یمن
بحران جدید در درون رژیم بعد از تحولات یمن
در حالیکه دستگاه تبلیغاتی رژیم از کشته شدن علی عبدالله صالح در درگیرهای یمن برای ترمیم روحیه پاسداران و بسیجیان بهره‌برداری می‌کند، گزارشهای رسانه‌های حکومتی از سرباز کردن بحران جدیدی در درون رژیم، پس از فروپاشی اتحاد شبه‌نظامیان حوثی با علی عبدالله صالح حکایت دارد. درست یک روز پیش از کشتن رئیس‌جمهور سابق یمن توسط عوامل رژیم ولایت‌فقیه، آخوند روحانی با ترس و لرز بسیار از عواقب تهدیدها و تحریمهای بین‌المللی تأکید کرد که همه مشکلات در منطقه با گفتگو قابل حل و فصل است و چیزی بالاتر از گفتگو مخصوصاً دخالت قدرتهای بزرگ جهانی نیاز رژیم حاکم بر ایران نیست.

روز دوشنبه ۱۳آبان روزنامه سپاه پاسداران با آه و افسوس از تغییر جهت اوضاع در یمن نوشت: همه چیز به نفع (ما) پیش می‌رفت که علی عبدالله صالح که در چند سال گذشته در کنار (ما) بود به خیانتی بزرگ دست‌زده و شبه‌نظامیان وابسته به خود را به جای دفع تجاوز به سمت نیروهای انصارالله هدایت کرده است. (جوان 13/آذر/96)

از سوی دیگر رسانه‌های باند روحانی در وحشت از شرایط جدید، بر لزوم تعامل و گفتگو با طرفهای منطقه‌یی رژیم تأکید کردند. روزنامه بهار از باند روحانی نیز نوشت: برای آینده، یک مسیر این است که نظام تغییر موضع داده و سیاستهای خارجی در منطقه را در همین حد نگاه دارد و بیشتر از موضع دیپلوماسی و مذاکره حتی با عربستان پیش برود و... در سیاست خارجی موازنه امنیتی و بعد رقابتهای نرم مثل رقابتهای اقتصادی را روی میز قرار دهد.
آخوند روحانی یک روز پس از وقایع یمن در سخنرانی خود در چاه‌بهار از قدرتنماییهای پوشالی که طی روزهای اخیر به دفعات تکرار کرده بود، دست برداشت و خواهان تعامل و مذاکره در مسائل منطقه‌یی و بین‌المللی شد.

آخوند روحانی: ما در این منطقه هیچ کشوری نمی‌تواند مدعی بشه که من قدرت برتر در این منطقه‌ام و باید کشورهای دیگر تسلیم من و تابع من باشند...
باید قبول کنیم که قدرت ما در قدرت منطقه است، نه در قدرت تک‌تک کشورها،
ما راه را در تعامل بین ملتها می‌بینیم، ما علاقمند نیستیم با هیچ کشوری فاصله داشته باشیم، ما معتقدیم که اگر مشکلی در منطقه وجود دارد، با گفتگو قابل حل و فصل است و چیزی بالاتر از گفتگو نیاز نیست تا مشکل منطقه را حل کند، نه نیاز به اسلحه داریم، نه نیاز به دخالت قدرتهای بزرگ جهانی داریم. (تلویزیون شبکه خبر (رژیم) ۱۲/آذر/۹۶)

روزنامه حکومتی ابتکار نیز نوشت: تحولات میدانی یمن را وارد مرحله جدیدی از بحران کرده است... . چند روز قبل خبری منتشر شد که قرار است امیر قطر به‌زودی در اجلاس شورای همکاری خلیج‌فارس از عربستان عذرخواهی کند. (ابتکار 13/آذر/96)
رسانه‌های باند خامنه‌ای و سپاه پاسداران به نوبه خود برای توجیه تغییر شرایط علیه رژیم، ادعای پرتاب موشک از سوی شبه‌نظامیان وابسته به خودش به امارات را برجسته کردند. این ادعا از سوی امارات تکذیب شده و اعلام کرده که موشکی به این کشور اصابت نکرده است. اما کیهان خامنه‌ای تیتر بزرگ صفحه اول خود را به این موضوع اختصاص داد و نوشت: برق از چشم ابوظبی پرید. ریاض در وحشت از شلیک بعدی. (کیهان 13/ آذر/96)

پاسدار حسین شریعتمداری، دولت آخوند روحانی را به‌خاطر توقیف روزنامه کیهان به‌دلیل این‌که «هدف بعدی موشک‌پرانی را دوبی» اعلام کرده بود، مورد حمله قرار داد و گفت: شما دیدید که امروز انصارالله به ابوظبی موشک زد و ما هنوز نفهمیدیم اصلا به چه دلیلی توقیف شدیم. احتماً هم دادستانی باید برود انصارالله یمن را توقیف کند به‌خاطر موشکی که زده است! (جوان 13/ آذر/96)
										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/261a64e8-2017-4873-89b4-2f98580a73d4"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات