728 x 90

بیانیه سران سه کشور اروپایی، سیلی بر بناگوش نظام

آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان و ترزا می، نخست‌وزیر انگلستان
آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان و ترزا می، نخست‌وزیر انگلستان
در حالیکه آخوند روحانی در سخنرانی هراسان خود بعد از اعلام استراتژی جدید آمریکا، به موج‌سواری روی بیانیه سران سه کشور اروپایی پرداخت و مدعی انزوای آمریکا شد، این بیانیه، در عین حمایت از برجام، سیلی محکمی هم بر بناگوش رژیم ولایت فقیه و دخالتهای آن در منطقه نواخته است. به‌نحوی که ناظران سیاسی می‌گویند، روحانی با توسل به این بیانیه، می‌خواهد صورت خودش را با سیلی سرخ نگه دارد.

آخوند روحانی در سخنانش در تلویزیون رژیم پس از اظهارات ترامپ مبنی بر عدم تأیید تبعیت رژیم از برجام، گفت: «برای اولین بار، آمریکا در برابر یک تعهد چند جانبه بین‌المللی موضع گرفت، و بلافاصله کشورهای بزرگ دنیا و اتحادیه اروپا در برابر آمریکا موضع گرفت و آمریکا امروز تنهاتر از همیشه است».

اما واقعیت این است که سران آلمان، انگلستان و فرانسه در بیانیه خود ضمن تأکید بر لزوم حفظ برجام، بر همکاری با آمریکا از یک طرف و بر مقابله مشترک با دخالتهای منطقه‌یی و برنامه موشکی رژیم از طرف دیگر، تأکید کرده و نوشته‌اند:
 «ما از رژیم ایران انتظار داریم وارد گفتگوی سازنده برای توقف اقدامات بی‌ثبات‌کننده بشود و در راستای یک راه‌حل از طریق مذاکره کار کند؛ مخصوصاً در رابطه با نگرانیهای موجود در مورد برنامه موشکهای بالیستیک رژیم ایران و هم‌چنین مسائل مربوط به امنیت منطقه».

سران فرانسه، آلمان و انگلستان تصریح می‌کنند: «در حالی که برای حفظ برجام تلاش می‌کنیم، ما بر سر نگرانی‌ها درباره برنامه موشک بالستیک (رژیم) ایران و فعالیت‌های منطقه‌یی آن که منافع امنیت اروپا را نیز تحت تأثیر قرار می‌دهد، اشتراک نظر داریم. ما آماده‌ایم تا دست به اقدامات بیشتر بزنیم و در همکاری نزدیک با ایالات متحده و همهٴ شرکای مربوطه، به این مسائل پاسخ بدهیم».

درهمین حال، رسانه‌های خبری به‌نقل از بیانیه الیزه در مورد جزئیات تماس رئیس‌جمهور فرانسه با روحانی، از سه شرط مطرح‌شده در این گفتگو برای حفظ برجام خبر دادند که شرط اول آن، رعایت کامل برجام، شرط دوم آن استفادهٴ رژیم از امتیازات اقتصادی برجام و شرط سوم، گفتگو بر سر مسائل مربوط به امنیت منطقه است که در حال حاضر در برجام نیست، ولی در شرایط استراتژیک کنونی و برای امنیت منطقه بسیار مهم است.

از سوی دیگر آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان و ترزامی، نخست‌وزیر انگلستان، در یک گفتگوی تلفنی ضمن اعلام پایبندی به برجام، نسبت به فعالیتهای موشکی رژیم آخوندی هشدار دادند.

یورونیوز گزارش داد: سخنگوی دولت انگلستان درباره این تماس تلفنی گفت: دو طرف تأکید کردند: «جامعه جهانی نیاز دارد تا به کمک یکدیگر به مقابله با فعالیتهای بی‌ثبات کننده رژیم ایران در منطقه ادامه دهد و نگرانی از برنامه موشکی این کشور را اعلام کند».
										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/c607beee-0b95-4726-a2fa-8f63ebcd9e70"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات