728 x 90

سه پژوهشگر آمریکایی برندهٴ جایزه نوبل پزشکی

اعلام نتایج برنده گان جایزه صلح نوبل پزشکی
اعلام نتایج برنده گان جایزه صلح نوبل پزشکی
روز دوشنبه دهم مهرماه، سه پژوهشگر آمریکایی به پاس تحقیقاتشان در بارهٴ «ساعت بیولوژیکی بدن» جایزهٴ نوبل پزشکی را دریافت کردند.
این سه پژوهشگر عرصه زیست‌شناسی کرونولوژیک، با تحقیقات خود بر روی مگس‌های میوه، دریافته‌اند که مکانیسم‌های ساعت بیولوژیک چگونه عمل می‌کنند و چه نوع ژن‌هایی تأثیری تعیین‌کننده بر چگونگی خواب و بیداری ما دارند. الگوی تحقیقات آنان برای همه موجودات، از جمله انسان معتبر است.
کشف این سه پژوهشگر می‌تواند به درمان اختلال خواب انسان کمک کرده و به فهم بهتر پدیده‌های مرتبط با ساعت درونی، همچون پرواززدگی، یاری رساند.

'جفری س. هال'، 'مایکل روزباش' و 'مایکل و. یونگ' محققانی بودند که به کشفیات قابل توجه ای در زمینۀ سازوکارهای مولکولی 'ریتم سیرکادین' دست یافته اند.
 
 
ریتم یا آهنگ سیرکادین اصطلاح علمی است برای نشان دادن کارکردهای حیاتی اولیه نزد موجودات زندۀ چندسلولی که با مسئلۀ خواب، رفتارهای غذایی، فشار خون و دمای بدن سر و کار دارد و سازگاری بدن را با گردش شبانه روز و معضل کم خوابی یا بی خوابی نشان می دهد.

تحقیقات مدرن نقش بنیادی این سازوکارها را در زمینۀ امید به زندگی، سلامت و نتایج بسیار منفی کار شبانه در درازمدت نشان داده‌اند.
										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/d959974c-83f9-4405-8e9a-868c0c88c629"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات