728 x 90

به آتش کشیدن روستاهای مسلمانان میانمار

به آتش کشیدن روستاهای مسلمانان در میانمار
به آتش کشیدن روستاهای مسلمانان در میانمار
سازمان حقوق‌بشری عفو بین‌الملل روز جمعه ۲۴شهریور ۹۶ با انتشار عکسهای ماهواره‌یی از به آ تش کشیدن روستاهای مسلمانان روهینگیا توسط نیروهای امنیتی دولت میانمار خبر داد.

عفو بین‌الملل افزود:‌ این تصاویر از تلاش سازمان‌یافته برای بیرون راندن مسلمانان به خارج از میانمار حکایت دارد. در همین حال ارتش میانمار مدعی است که با غیرنظامیان کاری ندارد و با شورشیان می‌جنگد.

از شروع ناآرامی‌ها در میانمار تاکنون بیش از ۳۸۹هزار نفر از مسلمانان روهینگیا گریخته‌اند. مسلمانان روهینگیا چندین دهه است که در میانمار (برمه) زندگی می‌کنند اما دولت مرکزی هیچ گاه به آنها حق شهروندی اعطاء نکرده است.

نهادهای حقوق‌بشری درگیریهای اخیر در میانمار را نسل‌کشی و پاکسازی قومی خوانده و دولت میانمار و آن سانگ سوچی را به‌شدت مورد انتقاد قرار داده‌اند.

بیشتربخوانید:
 

شورای امنیت خشونت علیه مسلمانان روهینگیا را محکوم کرد

انزده عضو شورای امنیت سازمان ملل‌متحد در بیانیه‌یی ضمن محکوم کردن خشونتها در استان راخین میانمار از دولت این کشور خواستند فوراً در جهت کاهش درگیریها اقدام کند و شرایط را برای بازگشت بدون تبعیض دهها هزار مسلمان آواره روهینگیا فراهم کند.

در این بیانیه که عصر چهارشنبه (۱۳سپتامبر - ۲۲شهریور) در جلسه شورای امنیت در نیویورک قرائت شد آمده: 'اعضای این شورا از گزارشها درباره خشونت فزاینده نیروهای امنیتی در استان راخین به‌شدت نگرانند و خواستار آنند که دولت میانمار در جهت کاهش درگیریها فوراً اقدام کند؛ خشونتهایی که به آواره شدن ۳۷۰هزار نفر انجامیده است.'

در این بیانیه هم‌چنین از دولت میانمار خواسته شده برای برقراری دوباره نظم و امنیت در این منطقه، حفاظت از جان شهروندان و بازگرداندن ثبات به اوضاع اقتصادی-اجتماعی تلاش کند.

شورای امنیت هم‌چنین از بنگلادش برای فراهم کردن شرایط اسکان آوراگان و کمک به آنها قدردانی کرده و از دولت میانمار خواسته در جهت امداد و کمک انسان‌دوستانه و بدون تبعیض به بیش از ۳۰۰هزار نفر از بی‌جا‌شدگان اقدام کند.

بیانیه شورای امنیت سازمان ملل هم عصر چهارشنبه و تنها ساعتهایی بعد از آن منتشر شد که آنتونیو گوترز، دبیرکل سازمان ملل در اظهاراتی تند گفت مسلمانان روهینگیا با یک 'فاجعه' انسانی در میانمار روبه‌رو هستند.
										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/7f50f94c-cdeb-4c2a-a82a-96cdeb6708e8"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات