728 x 90

رئیس کمیسیون اروپا خواستار واحد پولی یورو برای تمام کشورهای عضو اتحادیه شد

ژان کلود یونکر، رئیس کمیسیون اتحادیه اروپا
ژان کلود یونکر، رئیس کمیسیون اتحادیه اروپا
ژان کلود یونکر، رئیس کمیسیون اتحادیه اروپا روز چهارشنبه 22شهریور، طی سخنانی در پارلمان اروپا در استراسبورگ خواستار آن شد که 'یورو' به‌عنوان واحد پولی یکسان برای تمام کشورهای عضو این اتحادیه پذیرفته شود.
وی افزود واحد پولی 'یورو' دیگر نباید محدود به کشورهای برگزیده‌ اتحادیه اروپا باشد.

ژان کلود یونکر گفت تمام کشورهای عضو موظف هستند و این حق را دارند که بر اساس قراردادهای اتحادیه اروپا به واحد پولی مشترک این اتحادیه بپیوندند. تنها دو کشور انگلستان و دانمارک می‌توانند استثنا باشند.

رئیس کمیسیون اتحادیه اروپا هم‌چنین خواستار آن شد که محدوده‌ شنگن به کشورهای عضو شرق اروپا نیز گسترش داده شود.
وی افزود که اتحادیه اروپا باید درها را هم‌چنان به روی پناهجویان باز بگذارد، زیرا اروپا نه یک قلعه‌ بسته، بلکه قاره امید است.

بیشتر بخوانید:

برنده جایزه نوبل اقتصاد ”یورو“ را منشأء مشکلات اقتصادی دانست


جوزف استیگلیتز، برنده جایزه نوبل اقتصاد در سال ۲۰۰۱ معتقد است که تعیین واحد پول مشترک، یورو، منشأء معضلات اقتصادی در حوزه پولی یورو از جمله نرخ بالای بیکاری و یا روند ضعیف رشد اقتصادی در این منطقه است.
وی که روز ۲۳شهریور ۹۵ در یک مصاحبه با یورونیوز شرکت کرده بود گفت: ”اعتقاد دارم برای اقدامات یک بانک مرکزی محدودیتهایی وجود دارد. بنابراین مشکل سیاست پولی این نهاد نیست، حتی اگر بهترین سیاست باشد – که در این مورد اینگونه نبوده - غیرممکن بود که بتوان حوزه پولی یورو را به‌عملکردی مناسب رساند. حتی با یک سیاستگذار نابغه غیرممکن است“.

از سویی دیگر ماریو دراگی، رئیس بانک مرکزی اروپا از دولتها خواسته تا برای نجات حوزه پولی یورو و سر و سامان دادن به مشکلات اقتصادی این منطقه تلاش کنند. استیگلیتز نظر خود را درباره صحبتهای وی چنین بیان کرد ”او سعی دارد تقصیر را به گردن قربانیان بیاندازد. زمانی که او می‌گوید دولتها منظور کدام دولتهاست؟ اگر قرار باشد آلمان اقتصادش را تقویت کند و قیمتها بالا رود بهتر از آنست که بار تنظیم اوضاع اقتصادی بردوش کشورهایی چون اسپانیا و یا پرتغال باشد. باید در اختیارات و صلاحیت بانک مرکزی اروپا تغییراتی ایجاد شود و نهاد دیگری تشکیل گردد“.

آقای استیگلیتز اعتقاد دارد یکی از راه‌حلهای برون‌رفت از بحران بغیر از حذف واحد پولی مشترک، این است که کشورهای شمال اروپا و آلمان حوزه پولی یورو را ترک کنند.
										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/82f28af9-bdd2-442d-ad7e-0e33da97f872"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات