728 x 90

نگرانی رژیم ایران از به هم خوردن توافق اتمی

دکتر نبیل العتوم رئیس واحد پژوهشهای ایران در مرکز امیه
دکتر نبیل العتوم رئیس واحد پژوهشهای ایران در مرکز امیه
اسکای نیوز 7شهریور 96:
رژیم ایران در مورد توافقی که با کشورهای بزرگ امضا کرده هر روز موضع جدیدی می‌گیرد. یک بار تهدید می‌کند که از این توافق بیرون می‌کشد و نسبت به عواقب آن به کشورهای جهان و در صدر آنها به آمریکا هشدار می‌دهد و یک بار می‌گوید به این توافق ملتزم است و به هیچ عنوان این توافق را نقض نخواهد کرد.

رژیم ایران در آخرین موضعگیری خود اعلام کرد می‌تواند بعد از لغو توافق اتمی غنی‌سازی اورانیوم را تنها ظرف پنج روز تا 20درصد افزایش دهد.

این در حالی است که نماینده آمریکا در سازمان ملل‌متحد می‌گوید این رژیم با پیگیری برنامه موشکی، دخالت در کشورهای منطقه و حمایت از تروریسم، توافق اتمی را نقض کرده است. البته این اولین بار نیست که این رژیم آمریکا را تهدید می‌کند که غنی‌سازی اورانیوم را طی چند روز از سر می‌گیرد و آن را به 20درصد می‌رساند.

اسکای نیوز می‌پرسید: در حالی که رژیم ایران با چنگ و ناخن به این توافق چسبیده چرا که همین توافق رژیم را از لبه پرتگاه نجات داد، با این وجود چرا این تهدید را می‌کند؟

دکتر نبیل العتوم رئیس واحد پژوهشهای ایران در مرکز امیه می‌گوید:
این تهدیدها برای اولین بار از زبان روحانی شنیده شد امری که نشان‌دهنده جدال داخلی در ایران است.

عناصر خامنه‌ای می‌گویند توافق اتمی کاری برای این رژیم نکرده بویژه ‌این‌که تحریمهای آمریکا بیشتر شده است. تحریمهایی که غافلگیر کننده بود.

عامل دوم با تغییرات منطقه در ارتباط است. این رژیم به‌دلیل دخالت در بحرانهای منطقه‌یی قدرت اقتصادی‌اش را تا حدود زیادی از دست داده و این ضعف به داخل رژیم سر ریز شده است.

عامل دیگری که تغییر کرده دولت جدید آمریکاست که عقیده دارد توافق اتمی با رژیم ایران توافق خوبی نبوده و بسیار ناقص است و برای منافع آمریکا تهدیدآمیز است.

در زمانی که روحانی و صالحی از احتمال افزایش غنی‌سازی در ایران سخن می‌گویند جواد ظریف می‌گوید رژیم ایران با بیرون کشیدن از توافق اتمی چنین هدیه‌ای را به دونالد ترامپ نمی‌دهد.

روند قضایا نشان می‌دهد یا مجازاتهای بیشتری علیه رژیم ایران تصویب خواهد شد یا این رژیم به‌صورت مستقیم هدف قرار خواهد گرفت.
										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/424ee099-0c9e-4b4e-904c-f37e741309bc"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات