728 x 90

اخبار اقتصادی,

کاهش ۲.۵درصدی قیمت نفت

-

کاهش قیمت نفت در بازارهای جهانی
کاهش قیمت نفت در بازارهای جهانی
پس از آن که یک مؤسسه مشورتی پیش‌بینی کرد که به‌رغم تعهد اوپک به کاهش تولید، میزان تولید نفت این سازمان در ماه ژوئیه افزایش یافته است قیمت نفت روز جمعه ۳۰تیر ۹۶حدود ۲.۵درصد کاهش یافت.

خبرگزاری رویتر گفت قیمت هر بشکه نفت برنت در پایان معاملات دیروز با یک دلار و 24سنت، معادل ۲.۵۲درصد کاهش به 48دلار و 6سنت رسید. قیمت نفت وست تگزاس اینترمدییت آمریکا هم در پایان معاملات روز جمعه یک دلار و 15سنت، معادل ۲.۴۵درصد افت داشت و به 45دلار و 77سنت رسید.

پس از آن که مؤسسه پترولوجستیکس اعلام کرد که تولید نفت اوپک در ماه جاری میلادی 145هزار بشکه در روز افزایش خواهد داشت، قیمت نفت برنت و نفت خام آمریکا کاهش هفتگی بیش از ۱.۶درصدی را به ثبت رساندند. پترو لوجستیکس که پیش‌بینیهای عرضه نفت اوپک را پیگیری می‌کند گفته، با این افزایش تولید کل نفت اوپک به بالای 33میلیون بشکه در روز خواهد رسید.

به گفته این مؤسسه مشورتی، افزایش عرضه نفت کشورهای عربستان، امارات و نیجریه عامل افزایش تولید این ماه اوپک بوده است.

اوپک و چند تولیدکننده غیراوپکی از جمله روسیه تلاش دارند تا پایان ماه مارس 2018تولید نفت خود را ۱.۸میلیون بشکه در روز کاهش دهند.

بیشتر بخوانید:‌

سقوط قیمت نفت بی‌ثبات کننده و بسیار خطرناک!

در حالیکه بیش از 9ماه است کشورهای عضو اوپک و تولیدکنندگان نفت سنگین به‌صورت مستمر در تلاشند تا با پایین نگه‌داشتن میزان تولید نفت خام، مانع از سقوط بیشتر قیمت نفت در بازارها شوند اما بهای نفت در بازارهای جهانی، با وجود تمام تلاش‌ها و چاره‌اندیشی‌های اوپک هم‌چنان ارزان و از آغاز سال ۲۰۱۶در مجموع یک پنجم ارزش خود را از دست داده است. این در حالی است که در تابستان سال 2014میلادی هر بشکه نفت خام تا 115دلار به فروش می‌رسید.

نوسانات و کاهش قیمت نفت که اکنون به بزرگترین خطر برای کشورهای صادرکنندگان سنتی نفت تبدیل شده است آنزمان جدیتر می‌شود که یادآور شویم شرکتهای خدمات مالی چندملیتی بتازگی هشدار داده‌اند «که چنان‌چه ایالات متحده آمریکا تولید نفت برنت را کاهش ندهد و کشورهای عضو اوپک نتوانند چاره‌ای برای مازاد نفت در ذخایر جهانی بیابند قیمت نفت خام باز هم کاهش بیشتری پیدا می‌کند و به ۴۰دلار به ازای هر بشکه تنزل می‌یابد».

شاهد بر این مطلب این‌که حتی همکاری روسیه با اوپک برای جلوگیری از کاهش قیمت نفت بی‌تاثیر بود چرا که افزایش تولیدات نفتی توسط شرکتهای آمریکایی مانع افزایش مجدد قیمت نفت شد و نگذاشت که نفت بار دیگر گران شود. در حقیقت ایالات متحده آمریکا با تولید هر چه بیشتر نفت برنت بازار را اشباع کرد و به این ترتیب تلاش تولیدکنندگان اوپک به جایی نرسید‌. دامنه این موضوع تا آنجا بالا گرفته است که کارشناسان بزرگ نفتی سقوط بالاتری برای قیمت نفت در آینده نزدیک را پیش‌بینی کرده‌اند تا آنجا که قیمت نفت خام می‌تواند تا ۲۰دلار در هر بشکه کاهش یابد. این تهدید و سقوط قیمت نفت طی ماههای گذشته چنان شوک عظیمی بر اندام کشورهای اوپک و روسیه انداخت که نهایتاً روسیه را به‌عنوان بزرگ‌ترین تولیدکننده نفت جهان به همکاری نزدیک با کشورهای عضو اوپک واداشت...

افت صادرات نفت ایران

همزمان با کاهش قیمت نفت در بازارهای جهانی، صادرات نفت ایران نیز رو به کاهش گذاشت. علت این کاهش چیست؟

خبرگزاری رویتر 18تیر 96 درگزارشی پیش‌بینی کرده است صادرات نفت ایران در ماه ژوئیه نسبت به ماه قبل از آن ۷درصد کاهش می‌یابد. طبق گفته منابع مطلع از برنامه بارگیری نفتکش‌های رژیم ایران، این کاهش عمدتاً به‌دلیل کاهش صادرات به اروپا خواهد بود.

رژیم ایران، که یکی از اعضای اوپک است، تولید نفت خود را با هدف بازپس‌گیری سهم از دست رفته بازار به‌دلیل تحریم‌های غرب از رقبای منطقه‌ای، به‌ویژه عربستان سعودی، افزایش داده است. صادرات نفت ایران در ژوییه سال گذشته نیز کاهش مشابهی داشت

بیژن زنگنه، وزیر نفت کابینه آخوند روحانی گفته است تولید نفت ایران در حال حاضر حدود ۳میلیون و ۹۰۰هزار بشکه در روز است. اما صادرات نفت ایران در ماه ژوییه تنها ۱میلیون و ۸۶۰هزار بشکه در روز خواهد بود. از این میزان، ۱میلیون و ۲۸۰هزار بشکه به آسیا و ۵۸۰هزار بشکه به اروپا فرستاده خواهد شد. میزان فروش به آسیا در ماه جاری یک میلیون و 300هزار بشکه و به اروپا ۷۰۰هزار بشکه بود.

در آسیا چین، بزرگترین خریدار نفت ایران است. هند که دومین خریدار نفت ایران در آسیا بوده واردات نفت ایران را کاهش داده است.
										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/fc647c08-9b97-4553-8fca-1e6e36db1457"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات