728 x 90

آلودگی هوا,اخبار اقتصادی,اخبار حوادث,

ریزگردها و گرد و خاک وارد استان قم شد

-

ریزگردها شهر قم را در برگرفت
ریزگردها شهر قم را در برگرفت
وضعیت هوا در قم با ورود ریزگردها و گرد و خاک شدید در وضعیت ناسالم قرار گرفت.

روز 10تیر 96 ریزگردها و گرد و خاک وارد استان قم شد. این شرایط ناسالم تا فردا یکشنبه ۱۱تیرماه ادامه دارد.

به گفته کارشناس پیش‌بینی اداره کل هواشناسی رژیم در استان قم با وجود گرمای هوا و گرد و غبار سنگین، بیماران، سالمندان و کودکان باید از ترددهای غیرضروری در سطح شهر خودداری کنند
بیشتر بخوانید:
واقعا چه اتفاق مؤثری رخ داده تا پدیده ریزگرد‌ها در کشورمان ایران در حال گسترش است؟

در یک میزگرد که با تعدادی از مهره‌های رژیم برای بحث حول پدیده ریزگردها برپا شده بود ابتدا به شکل مسخره‌ای تلاش می‌شد که این پدیده را به حضور داعش در عراق و سوریه ربط دهند اما بعد ناچار شدند که به عامل اصلی این پدیده مثل همه نابسامانیهای به‌وجود آمده تحت حاکمیت این رژیم بپردازند که از یک طرف دزدی و چپاول رایج در همه ارکان این حاکمیت پلید است و از طرف دیگر بی‌کفایتی تمامی کارگزاران در حل کوچکترین معضلات این کشور می‌باشد. در زیر به بخشهایی از این میزگرد اشاره شده است:

 

  ریزگردها شهر قم را در بر گرفت
                ریزگردها شهر قم را در بر گرفت
 
گزارشگر: یک ضرب‌المثل ژاپنی می‌گوید:
«به‌خاطر میخی، نعلی افتاد؛ به‌خاطر نعلی، اسبی افتاد؛ به‌خاطر اسبی، سواری افتاد؛ به‌خاطر سواری، جنگی شکست خورد و به‌خاطر شکستی، مملکتی نابود شد و همه این‌ها به‌خاطر کسی بود که میخ را خوب نکوبیده بود». حالا با استفاده از این ضرب‌المثل ما هم باید بگوییم: «به‌خاطر دزدیدن آبی، زمینی خشک شد؛ به‌خاطر خشکی زمینی، ریزگردی تولید شد؛ به‌خاطر ریزگردی، تنفس سخت شد؛ به‌خاطر سختی تنفس، حال یکی بد شد؛ به‌خاطر ریزگرد، آب قطع شد؛ به‌خاطر ریزگرد، برق قطع شد؛ به‌خاطر ریزگرد تلفن و اینترنت قطع شد؛ به‌خاطر ریزگرد گاز هم قطع شد و…».
ریزگرد پدیده‌ای است که از ترکیب ذرات گرد و غبار با آلاینده‌های شهری به وجود می‌آید و برای بیماران تنفسی بسیار مضر است. اما این پدیده در کشورمان داستان دیگری دارد. (روزنامه همشهری- 14تیر 88)
 
  ریزگردها شهر قم را در بر گرفت
               ریزگردها شهر قم را در بر گرفت
 
معصومه ابتکار، رئیس سازمان حفاظت از محیط‌زیست آخوند روحانی: «… داعش فرصت اجرای توافقنامه‌ها برای مدیریت پدیده گرد و غبار را از ما گرفت». (جوان آنلاین- 2تیر 95)

محمد فکری، پژوهشگر مرکز تحقیقات استراتژیک دولت آخوند روحانی: «تسلط داعش بر کانونهای تشکیل ریزگرد… که با بستن دریچه سدها می‌تواند مانع ورود آب به تالاب‌های پایین دست شود، در این صورت تالاب‌ها تبدیل به بیابانی خشک خواهند شد که با وقوع هر توفانی از آنها ریزگرد برخواهد خواست».

محسن نقیبی، تحلیلگر سایت حکومتی عصر ایران: «… اگر نتوان گفت که داعش عامل اصلی ایجاد ریزگردها در ایران است، ولی یقینا نقش بسیار زیادی در تشدید این فاجعه زیست محیطی در منطقه دارد. بنابراین اگر ‌چه داعش حضور فیزیکی در ایران ندارد ولی دامنه اثرات شوم آن، محیط امن زندگی مردم ایران را نشانه گرفته است». (سایت عصر ایران- 6اردیبهشت 94)

مجری: اگر ریزگردها کار داعش است و به عراق و جنگ سوریه و… برمی‌گردد، آیا الآن در آنجاها ریزگرد آمده است؟
علی ساری، نماینده اهواز در مجلس ارتجاع: «حتی در صورت پذیرفتن این ادعا که مشکل گرد و غبار ناشی از منشأء و منابع خارجی است، پس باید این پدیده را در مبدأء نیز شاهد باشیم، اما در توفان گرد و خاک 8بهمن ماه اهواز در کدام قسمت عراق و کشورهای همسایه پدیده گرد و خاک وجود داشت؟

مجری: پس احتمالاً استان خوزستان کم آب است که این‌طور در گرد و غبار غوطه‌ور شده، آیا درست فهمیدم؟
پرویز گرشاسبی، معاون سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری رژیم: «خوزستان یکی از استانهای پر آب در کشور است که 60درصد آب کشور از این استان عبور می‌کند». (ایسنا- 28بهمن 95)

همایون یوسفی، نماینده مجلس ارتجاع: «پدیده گرد و غبار به بحث انتقال آب مرتبط است که ریزگردها را بیشتر کرده است». (تسنیم- 23بهمن 95)
علی ساری، نماینده اهواز در مجلس ارتجاع: «پدیده ریزگردها در خوزستان ارتباط تنگاتنگی با انتقال آب از سرشاخه‌های کارون و سایر رودخانه‌های خوزستان دارد. اجرای طرح‌های انتقال آب از کارون و سایر رودخانه‌های کارون گرد و غبار را نه تنها به‌شدت تشدید کرده است. به علت سدسازیهای پی‌درپی و انجام طرح‌های انتقال آب، خاک استان رطوبت خود را از دست داده و دچار فرسایش شده است و این وضعیت موجب بروز پدیده گرد و غبار شده است. (ایسنا-19بهمن 95)

رضا شهبازی، معاون مرکز پژوهش‌های کاربردی سازمان زمین‎ شناسی رژیم: «دریاچه‌ی قم… با برداشت بی‌رویه از منابع آب زیرزمینی… به یکی از کانونهای فعال القای ریزگردها در منطقه تبدیل شده است». (ایسنا-28دی 95)

قاسم ساعدی، عضو مجمع نمایندگان استان خوزستان و نماینده مجلس ارتجاع: «در خوزستان متأسفانه دارند آب را منتقل می‌کنند و خوزستان را به جایی مثل صحرای آفریقا تبدیل می‌کنند». (ایسنا-27بهمن 95)

پرویز گرشاسبی، معاون سازمان جنگل‌ها و مراتع رژیم: «به‌دلیل سدهایی که بر روی کرخه و کارون ساخته شده 350هزار هکتار کانون تولید گرد و غبار ایجاد و ریزگردها تاثیر خود را بر روی اهواز گذاشت». (ایسنا- 28بهمن 95)

رضا جزینی‌زاده، مدیرکل حراست سازمان حفاظت محیط‌زیست رژیم: «عامل بروز ریزگرد، خشک کردن 2تالاب هورالعظیم و شادمان به بهانه فعالیتهای اقتصادی و چاه نفت است». (ایرنا- 29دی 95)


ناصر سودانی، نماینده مجلس ارتجاع از اهواز: «دولت در مصوبه‌یی ۲۴۰میلیارد تومان و در مصوبه‌ی دیگر ۳۰میلیارد تومان برای مقابله با ریزگردها در نظر گرفت. اما متأسفانه زمانی که از دولت درخواست می‌شود از میزان و نحوه فعالیت‌های خود در بحث ریزگردها گزارش دهد، هیچ پاسخی مبنی بر اقدامات صورت گرفته در جهت کاهش ریزگردها ارائه نمی‌دهد».

علی ساری، نماینده اهواز در مجلس رژیم: «هیأت دولت طرح مقابله با ریزگردها را با اعتبار 113میلیارد و 700میلیون تومان تصویب کرد و اکنون تنها 17میلیارد تومان آن تخصیص داده شده است. این اعتبارات چرا تخصیص نیافتند؟ و چرا مابقی اعتبارات تأمین نمی‌شود؟ آیا اشتباهی صورت گرفته است؟». (ایسنا- 19بهمن 95)

کیانوش جهانبخش، عضو شورای اسلامی بندرعباس: «حفاظت از محیط‌زیست نه کلنگ‌زنی دارد و نه روبان قیچی‌کردن. مدیریت در حوزه محیط‌زیست بیشتر شبیه یک شوخی است.»
مجید وفادار، مدیرکل محیط‌زیست هرمزگان رژیم: «به‌دلیل کمبود ادوات و تجهیزات پایش مقادیر ریزگرد در استان هرمزگان، اعلام وضعیت ریزگرد در شهرستانها با مشکل مواجه است.» (خبرگزاری تسنیم- 2آذر 95)

 همایون یوسفی، نماینده مجلس ارتجاع از اهواز: «در سطح عالی کشور هیچ عزمی برای رعایت مسایل محیط‌زیستی و حل مشکلات محیط‌زیستی وجود ندارد. سیاست جامع زیست‌محیطی برای کشور نداریم و کشور ما نمی‌داند که می‌خواهد در آینده با محیط‌ زیستش چه کاری انجام دهد». (ایسنا- 15آبان 95)

علی خدادادی، مدیرعامل جمعیت هلال احمر خوزستان: «هیچ برنامه مدونی برای مقابله با ریزگردها نداریم». (ایسنا- 2آبان 95)

«خوزستان تا به کی باید چوب ناکارآمدیی و نالایقی برخی مدیران و مسئولان را بخورد؟ تا چه زمان مدیران فسیل شده با تفکرات کهنه و نخ‌نما باید در این استان سکاندار ادارات و سازمانها باشند؟». (سایت حکومتی عصرما- 30بهمن 95)


مجری: این اقداماتی بود که دولت انجام داد، اما مجلس چه اقدامی در رابطه با ریزگردها انجام داده است؟

حشمت‌الله فلاحت‌پیشه، عضو مجلس: «طرح تعدادی از اعضای مجلس برای مقابله با پدیده ریزگرد‌ها که در سال ۹۱ به کمیسیون اجتماعی مجلس ارجاع شده بود، پس از ۴سال هنوز به صحن علنی مجلس ارسال نشده است. دولت روحانی نیز برای خنثی کردن طرح اعضای مجلس یک لایحه به مجلس ارسال کرد، اما این لایحه هم در مجلس برررسی نشد». (جلسه علنی مجلس-یکشنبه 30خرداد 95)

گزارشگر: وقتی این حرف رو شنیدم یاد اون داستان افتادم که قرار بود مردی به اسب پادشاه ظرف ۱۰سال حرف زدن یاد بده! وقتی از اون مرد پرسیدن چطور میخوای این کار و بکنی، جواب داد: «تا ۱۰سال با بهترین امکانات راحت می‌خورم و می‌خوابم و پول خوبی هم در میارم! بعد از ۱۰سال یا اسب می‌میره، یا پادشاه می‌میره و یا من!».

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/fcd56992-6a80-40da-9ceb-35bf5fd32785"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات