728 x 90

تصویب لایحهٴ دو حزبی تحریم‌های جامع و حسابرسی از رژیم آخوندی در کمیته روابط خارجی سنای آمریکا

كنگره آمريكا
كنگره آمريكا
با شروع بررسی طرح‌های تحریم در کنگرهٴ آمریکا، لایحهٴ دو حزبی تحریم‌های جامع و حسابرسی از رژیم آخوندی به‌خاطر دخالتهای تروریستی، برنامه موشکهای بالستیک و نقض حقوق‌بشر در کمیته روابط خارجی سنای آمریکا به تصویب رسید.

این لایحه که «قانون سال 2017 برای مقابله با فعالیت‌های بی‌ثبات‌کننده رژیم ایران» توسط سناتورهای ارشد از هر دو حزب ارائه شده، تاکنون از 50سناتور حامی مشترک برخوردار است.

در پی تصویب لایجه مقابله با اقدامات بی‌ثبات‌کننده رژیم آخوندی با 18رأی مثبت در برابر 3رأی منفی در کمیتهٴ روابط خارجی سنای آمریکا، این کمیته با صدور بیانیه‌یی اعلام کرد: لایحهٴ مذکور تحریم‌های مربوط به توسعهٴ موشک بالستیک توسط رژیم ایران، حمایت آن از تروریسم، انتقال تسلیحات متعارف به و از ایران و موارد نقض حقوق‌بشر توسط رژیم را گسترش خواهد داد.

در این اطلاعیه موارد کلیدی لایحهٴ دوحزبی تحریم رژیم آخوندی به این ترتیب ذکر شده است:
- تحریم‌های الزام‌آور جدید (در ارتباط با برنامه) موشکهای بالیستیک؛ به‌معنی اعمال تحریم‌های الزام‌آور بر افراد مرتبط با برنامه موشک بالیستیکی (رژیم) ایران و کسانی که با آنها داد و ستد می‌کنند.

- تحریم‌های جدید مربوط به تروریسم: اعمال تحریم‌های (مرتبط با) تروریسم بر سپاه پاسداران و تعیین افرادی که هم‌اکنون به‌خاطر حمایت رژیم از تروریسم تحت تحریم قرار دارند.

- اجرای تحریم تسلیحاتی: رئیس‌جمهور آمریکا را ملزم می‌کند که دارایی‌های هر شخص یا نهادی را که درگیر فعالیتهای مشخص مربوط به عرضه، فروش یا انتقال تسلیحات ممنوعه و مواد مرتبط با آن به ایران و یا از ایران است مسدود کند.

در صورت تصویب این لایحه در جلسه سنا و تأیید رئیس‌جمهور آمریکا، دولت این کشور ظرف ۹۰روز، باید تحریم‌های جدید را علیه رژیم آخوندی تصویب کند.

مصوبه جدید دو حزبی در کمیته روابط خارجی سنای آمریکا، رئیس‌جمهور آمریکا را مکلف می‌سازد افراد و نهادهایی که در برنامه‌های موشکی و اقدامات ضد حقوق‌بشر نقش داشته‌اند حتی اگر از لیست خارج شده باشند مجدداً مشمول تحریم خواهند شد.

سناتور باب کورکر رئیس کمیتهٴ روابط خارجی سنای آمریکا در این رابطه، گفت: «من نسبت به این اقدام دوحزبی قوی مفتخرم و برای (رأی‌گیری) به‌موقع (بر سر این لایحه) در جلسه اصلی سنا کار خواهم کرد».

سناتور کورکر تأکید کرد: «ما دیگر نمی‌توانیم اجازه بدهیم که توافق اتمی با (رژیم) ایران سیاست ایالات متحده در سراسر خاورمیانه را دیکته کند. این لایجه یک گام اول مهم در راستای حسابرسی از (رژیم) ایران برای فعالیت‌های بی‌ثبات‌کننده غیراتمی آن است... همان‌طور که بسیاری از ما در آن زمان پیش‌بینی کردیم، رفتار یاغی‌گرایانهٴ (رژیم) ایران از زمان اجرای توافق، فقط افزایش یافته و این لایحهٴ دو حزبی که توسط کمیته (روابط خارجی) به‌تصویب رسید... ابزارهای افزوده‌یی را در اختیار دولت ترامپ قرار خواهد داد تا (حکومت) تهران را مورد حسابرسی قرار بدهد».

وی همچنین گفت: «(این لایحه) همچنین پیام مهمی می‌فرستد که آمریکا دیگر استمرار (اقدامات) تجاوزکارانهٴ (رژیم) ایران را نادیده نخواهد گرفت».

سناتور بن کاردین رئیس دموکراتها در کمیتهٴ روابط خارجی سنا نیز طی سخنانی، گفت: «(رژیم) ایران به بی‌ثباتی در منطقه کمک می‌کند و هیچ‌گونه تمایلی به پیوستن به جامعه کشورهای مسئول از طریق متوقف‌کردن رفتار بدخواهانه‌اش، نشان نداده است. تصویب دو حزبی لایحهٴ (تحریم رژیم) ایران تأکیدی استبر نقض کنگره در تدوین یک نقشهٴ مسیر برای پس‌زدن اقدامات تجاوزکارانهٴ (رژیم) ایران است... (این رژیم) و مشتریان و عواملش باید از این لایحه این برداشت را بکنند که در حالی که ما به التزامات... برجام پایبندیم، هم‌چنان به پس‌زدن برنامه موشکهای بالستیک (رژیم) ایران، حمایت آن از تروریسم، نقض تحریم تسلیحاتی و نقض حقوق‌بشر شهروندان (ایرانی)، متعهدیم».

همچنین سناتور مارکو روبیو که در آخرین دور انتخابات آمریکا از کاندیداهای حزب جمهوریخواه بود در این رابطه، گفت: «ضروری است که ایالات متحده اقدامات بیشتری را برای تهدیدات گسترش‌یابندهٴ موشکی رژیم ایران، حمایت آن از تروریسم بین‌المللی... و نقض سیستماتیک حقوق‌بشر، انجام بدهد... این لایحهٴ دو حزبی، به‌خصوص بعد از توافق ناقض اتمی، یک گام مهم در همین راستاست؛ من در انتظار آن هستم که با دولت ترامپ کار کنم تا سرانجام بتوانیم (رژیم) ایران را به‌خاطر این اقدامات، مورد حسابرسی قرار بدهیم».

سناتور برجستهٴ دموکرات رابرت منندز نیز تصریح کرد که تصویب لایحهٴ تحریم رژیم ایران در کمیتهٴ روابط خارجی، گامی در راستای تضمین عدم مصونیت رژیم آخوندی است.
وی گفت: «مستقل از پرونده اتمی و در حالی که دورهٴ دوم ریاست‌جمهوری روحانی شروع می‌شود... ، سیاست گسترده‌تر ما در قبال (رژیم) ایران باید سیاستی باشد که (این رژیم) را به‌خاطر تلاش‌های بی‌ثبات‌کننده‌اش در منطقه، توسعهٴ تکنولوژی غیرقانونی و خطرناک موشکی و فعالیت‌های شریرانهٴ آن به‌عنوان حکومت اصلی حامی تروریسم در جهان مورد حسابرسی قرار می‌دهد».

سناتور منندز اضافه کرد: «در حالی که دولت (آمریکا) به بازبینی سیاستش در قبال (رژیم) ایران ادامه می‌دهد، کنگره باید شاخصهای روشنی را جهت تحمیل عواقب واقعی برای رفتار غیرقانونی (رژیم) ایران به‌ثبت برساند. (رفتاری که) برخلاف امنیت ملی ما و متحدانمان در منطقه است. من با پشت کار به همراه همکارانم تلاش خواهم کرد تا این لایحه مهم به سرعت در برابر (اجلاس) کامل کنگره قرار گیرد و برای امضا، به دفتر رئیس‌جمهور برود».

سناتور تام کاتن نیز طی اظهاراتی، گفت: «اکنون به حسابرسی از (رژیم) ایران به‌خاطر تجاوزات توسعه‌طلبانه‌اش، یک گام نزدیک‌تر شده‌ایم».

همچنین سناتور باب کیسی، تأکید کرد: «پیشبرد این لایحهٴ دو حزبی، یک پیام روشن به (رژیم) ایران خواهد فرستاد که کشور ما در راستای مقابله با تجاوزات آن در کشورهایی مثل سوریه و یمن، (مقابله) با حمایت آن از گروه‌های تروریستی مثل حزب‌الله، توسعهٴ تکنولوژی موشک بالستیک و نقض‌های زنجیره‌یی حقوق‌بشر کار خواهد کرد».

علاوه بر مصوبه کمیته روابط خارجی سنای آمریکا، روز چهارشنبه در مجلس نمایندگان این کشور، جلسه استماعی پیرامون تهدیدات جهانی رژیم آخوندی در زیرکمیتهٴ تروریسم، منع تکثیر و تجارت به‌ریاست قاضی تد پو برگزار شد که شرکت کنندگان در آن به قرار دادن سپاه پاسداران رژیم در لیست تروریستی فراخوان دادند.

قاضی تد پو در بخشی از سخنان خود به افشای طرح‌های رژیم آخوندی در پروژه تولید بمب اتمی توسط دفتر نمایندگی شورای ملی مقاومت در اوایل اردیبهشت ماه اشاره کرد و گفت شک و تردیدهایی نسبت به پایبندی رژیم ایران به برجام وجود دارد. وی در بخش دیگری از سخنانش، تأکید کرد:
تد پو: چرا (رژیم) ایران برنامه موشکهای بالستیک را به‌پیش می‌برد؟ چون موشکهای بالستیک بهترین سیستم حمل برنامه تسلیحات اتمی است... شک و تردیدهایی درباره پایبندی (رژیم) ایران به توافق (اتمی) وجود دارد. اعضای شورای ملی مقاومت ایران ماه گذشته گفتند، (رژیم) ایران، هم‌چنان روی (برنامه) تسلیحاتی‌کردن یعنی قدم نهایی در مسیر (تولید) بمب اتمی کار می‌کند... .

تد پو: خب اگر حرفتان را درست متوجه شده باشم، ما باید هر کاری را که می‌توانیم انجام بدهیم تا جهان و مردم ایران بفهمند که ما از آنها در تغییر رژیم به شیوه صلح‌آمیز حمایت می‌کنیم. این باید سیاست آمریکا باشد و نه یک درگیری نظامی با (رژیم) ایران.
										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/e3e03444-59fa-4820-826d-3d937f2e45d8"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات