728 x 90

سوريه,شبه‌نظامی,آوارگان سورى,

مصاحبه با جرج صبرا، ادامه دشمنی رژیم ایران با مردم سوریه

-

جرج صبرا
جرج صبرا
همزمان با طرح روسیه برای ایجاد 4 منطقه امن در سوریه، اپوزیسیون یک یادداشت ارائه کرده که به چندین نکته می‌پردازد مهمترین آن عقب‌نشینی نظامیان اسد از مناطقی است که بعد از جلسات آستانه اشغال کرده است. جرج صبرا عضو هیأت عالی مذاکره‌کننده اپوزیسیون سوریه در مصاحبه‌یی با تلویزیون اسکای نیوز درباره احتمال نقش آفرینی رژیم ایران به‌عنوان ضامن و حائل در مناطق امن توضیح داد:
جرج صبرا عضو هیأت عالی مذاکره‌کننده اپوزیسیون سوریه:
اجلاس آستانه در واقع برای آزمایش میزان جدیت طرح روسیه و عملی شدن آن است. زیرا هدف از طرحهای آتش‌بس در آستانه که تاکنون هم شکست خورده، زمینه‌سازی شرایط مناسب برای شروع گفتگوهای سیاسی در ژنو از طریق سازمان ملل‌متحد بوده است. لذا یکانهای رزمنده در عمل تلاش می‌کنند تا موضع روسیه را امتحان کنند. به‌خاطر این‌که موضع روسیه طی سه دور گذشته جلسات آستانه، مطلقاً در موافقت و جدیت برای تضمین آتش‌بس نبوده، بلکه فراتر از این، هواپیماهایش به قتل و ویرانی در کشورمان ادامه دادند. تنها در ماه آوریل گذشته 7 بیمارستان و مرکز درمانی در مناطق ادلب و شمال حلب توسط هواپیماهای روسی از دور استفاده خارج شدند. لذا تشکلهای رزمنده می‌خواهند میزان جدیت طرح روسیه را امتحان کنند.

امید زیادی به این طرح نیست. آنچه که تاکنون از آن اعلام شده یا به بیرون درز کرده، چیزی جز عناوین نیست. هیچگونه جزئیات واقعی ارائه نشده و هیچگونه نقشه‌ای که امکان داشته باشد نقاط و مرزهای مناطق امن را توضیح دهد که کجاست؟ وجود ندارد.

همگی معتقدند که طرح روسیه تنها یک گام پیشگیرانه در تقابل طرح آمریکاست که رئیس‌جمهور این کشور از آن صحبت کرده بود. یعنی طرح ایجاد مناطق امن یا چیزی که مناطق آرام نامیده می‌شود. لذا امید چندانی به آستانه نیست. اما این تلاش روسیه، جهت اثبات توان این کشور در پرونده سیاسی در مقابل دولت جدید آمریکاست.

هم‌چنانکه می‌دانیم جلسه‌یی که دولت روسیه برای ملاقات در ژنو با طرف آمریکایی و با حضور سازمان ملل درخواست کرده بود، توسط طرف آمریکایی رد شد.

مناطق امن به نیروهای حائل نیاز دارد. اگر به رژیم ایران و نیروهایش به‌عنوان نیروی حائل تکیه شود این امر توسط تشکلهای رزمنده کلاً رد می‌شود. زیرا رژیم ایران و شبه‌نظامیان فرقه‌گرایی که به سوریه وارد کرده، طرف اصلی کشتار و قتل‌عام مردم سوریه هستند و امکان ندارد به هیچ‌وجه آن را پذیرفت که طرف حائل میان طرفهای درگیر در سوریه باشد. لذا اگر چشم‌انداز طرح روسیه توضیح داده نشود نمی‌توان یک دید واقعی و نهایی از آن پیدا کرد.

ما نگرانیهای زیادی داریم. زیرا رژیم ایران نقشش را مخفی نمی‌کند و ابداً امکان ندارد بتواند نقش واسطه یا ضامن را بازی کند. این رژیم به‌طور عملی در سنگر دشمنی با مردم سوریه قرار دارد. چگونه می‌توان به سپاه پاسداران رژیم ایران و قاسم سلیمانی اعتماد کرد که نقش ضامن یا واسطه در جنگ جاری میان انقلاب سوریه و رژیم مستبدی که مقامهای رژیم ایران، با پول و نیرو جهت استمرار جنگ از آن حمایت می‌کند، ایفا کند؟ طبعاً این کارها برای حفظ منافع رژیم ایران در منطقه است. زیرا سوریه آبشخور نفوذ و گسترش این رژیم در کل منطقه محسوب می‌شود.
										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/5a98389b-376f-4efa-8872-3edcc47f6584"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات