728 x 90

شكنجه زندانيان,تشدید سرکوب ,تشدید سرکوب ,اعتصاب زندانيان سياسي,اعتصاب زندانيان سياسي,

نگاهی به اخبار زندانها در هفته گذشته

-

زندان مخوف گوهردشت کرج
زندان مخوف گوهردشت کرج
طی هفته گذشته زندانها شاهد وقایع متعددی بودند که از یکطرف فشار دژخیمان زندان بود و از طرف دیگر روحیه مقاومت زندانیان.

زندانیان سیاسی زندان اوین و گوهردشت طی نامه‌یی به شورای حقوق‌بشر سازمان ملل‌متحدحمله دژخیمان خامنه‌ای به بند زنان زندان اوین را محکوم کردند.

در قسمتهایی از این نامه آمده است: «همان‌طورکه احتمالاً اطلاع دارید، نیروهای گارد زندان، تحت فرمان سازمان زندانها به بند زنان زندان اوین (که زندانیان سیاسی هستند) حمله کرده و با تحقیر و توهین کلیه وسایل و امکانات شخصی آنها را تخریب کرده‌اند، لذا ما زندانیان سیاسی زندان گوهردشت کرج و اوین ضمن محکوم کردن این اقدام سرکوبگرانه به اطلاع آن نهاد حقوق‌بشری میرسانیم که این اقدامات سازمان زندانها صرفاً جهت سرکوب و ارعاب زندانیان بوده تا آنها را از اطلاع‌رسانی از فجایعی که در زندانها اتفاق می‌افتد بترسانند.
لذا ما زندانیان سیاسی به‌عنوان قربانیان این اقدامات وحشیانه از همه نهادهای حقوق‌بشری به‌خصوص شورای حقوق‌بشر سازمان ملل، خواستار رسیدگی و پیگیری هستیم».

مورد دیگر  نامه‌يی بود که زندانیان سیاسی و عقیدتی خالد حردانی و ابراهیم فیروزی به خانم عاصمه جهانگیر گزارشگر ویژه حقوق‌بشر ایران نوشتند و در این نامه خواستار این شدند که هر گونه رابطه با رژیم ایران را مشروط به توقف اعدامها و نقض حقوق‌بشر نماید.

همچنین روز 21فروردین96 دژخیمان زندان به‌طور ناگهانی و بدون اطلاع قبلی زندانی سیاسی صابر ملک رئیسی از هموطنان بلوچ را به سلولهای انفرادی زندان اوین منتقل می‌کنند، در حالی‌که این زندانی قبلاً از بلوچستان به زندان اردبیل تبعید شده بود.

صابر ملک رئیسی جوان‌ترین زندانی سیاسی است که هنگام دستگیری در سال 1388 کمتر از ۱۷ سال سن داشته و به ۱۵ سال زندان و تبعید محکوم می‌شود و در حال حاضر 7سال است که در زندان است، در حالی که به واقع این زندانی سیاسی هیچ جرمی مرتکب نشده و وزارت اطلاعات و اطلاعات سپاه او را گروگان گرفته و و آزادی او را مشروط به معرفی برادر بزرگترش کرده‌اند.
این زندانی در تماس کوتاهی با خانواده خودش در حالیکه این تماس در حضور مأموران رژیم بوده می‌گوید در زندان اوین است.

طی هفته گذشته همچنین در صحنه بین‌المللی دو رویداد مهم وجود داشت، یکی تمدید تحریم اتحادیه اروپا علیه رژیم آخوندی به علت ادامه نقض حقوق‌بشر که طبعاً زندانهای رژیم یکی از اماکنی است که بیشترین نقض حقوق‌بشر در آن صورت می‌گیرد.

مورد بعدی هم لیست‌گذاری و تحریم اداره کل زندانهای رژیم و سهراب سلیمانی- برادر پاسد ار قاسم سلیمانی- به‌عنوان یکی ازکارگزاران رژیم در اداره زندانها.

روز 24فروردین 96 وزارت خزانه‌داری آمریکا طی بیانیه‌ای اعلام کرد، خزانه‌داری برای هدف قرار دادن نقض‌های جدی حقوق‌بشر در ایران دست به اقدام می‌زند.

در قسمتی از بیانیه وزارت خزانه‌داری تأکید شده: «اداره کل زندانهای (رژیم ایران در) تهران مسئول و یا شریک در موارد جدی نقض حقوق‌بشر علیه زندانیان سیاسی در زندان اوین است. این زندان تحت اختیارات اداره کل زندانهای تهران قرار دارد. زندان اوین به‌دلیل بازداشت بسیاری از زندانیان عقیدتی (در آن) و موارد ثبت‌ شده بدرفتاری و سوءرفتار با آنها، یکی از بدنام‌ترین اماکن در ایران به‌شمار می‌رود. زندانیان پیشین زندان اوین در مورد بازجویی‌های سخت، اعترافهای اجباری، شکنجه روحی و جسمی و محرومیت از دسترسی به مراقبت‌های پزشکی، گزارش داده‌اند».
وزارت خزانه‌داری آمریکا در این بیانیه اشاره‌یی دارد به یورش وحشیانه دژخیمان خامنه‌ای به زندانیان سیاسی مقاوم بند 350 زندان اوین در 28فروردین سال 93 و می‌نویسد: «در حادثه‌یی در آوریل ۲۰۱۴ (فروردین 1393) در زندان اوین، تعدادی از گاردهای امنیتی و مقامات بالای زندان، به زندانیان محبوس دربند ۳۵۰ حمله و آنها را شدیداً مضروب کردند. این حمله ساعتها ادامه داشت و طی آن بیش از ۳۰۰ زندانی مصدوم و مجروح شدند. پس از آن برخی از زندانیان، به‌رغم جراحاتشان، به سلول انفرادی منتقل شدند.»

لازم به یادآوری است که بیش از همه زندانیان در جریان این حملات وحشیانه مجاهد شهید غلامرضا خسروی مورد شکنجه قرار گرفت و دژخیمان اوین برای دست برداشتن او از مبارزه فشار بالایی را به وی آورده بودند، اما او در برابر دژخیمان کوتاه نیآمد و رژیم وی را اعدام کرد.

در حرکت دیگری با تلاش زندانیان مسیحی سالن ۱۲ زندان گوهردشت کرج، مراسم عید پاک روز قیام عیسی مسیح؛ با دعا و نیایش برگزار شد.

زندانیان سیاسی و عقیدتی با همراهی زندانیان مسیحی در جشن عید پاک و در نیایش و دعا شرکت کردند و همگام با یکدیگر برای آزادی صلح و مردم گرفتار در سیل دعا کردند.

قسمتی از دعا و نیایش این بود: «رضایت خداوند از آن کسانی است که محبت خداوند را در دل دارند و به آن پایبند هستند و او را همیشه ستایش می‌کنند و خود را وقف صلاح و حجت خدا کرده‌اند».
										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/86acd392-26e7-438a-9394-2bb3ca2fac93"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات