728 x 90

كودكان كار,

کودکان؛ معصومیت پرپرشده- ازدواج‌های اجباری

-

 -
-
ادامه سلسله مقالات ”کودکان؛ معصومیت پرپرشده ”
این قسمت کودکان قربانیان ازدواج‌های اجباری
 

ازدواج کودکان:
یکی دیگر ارمغانهای رژیم ضدبشری آخوندی برای مردم ایران پدیده شوم «ازدواج کودکان» می‌باشد. قربانیانی که در دوران نونهالی تنها به‌دلیل فقر در معرض انواع آسیب‌های روحی و جسمی ناشی از این ازدواج‌های اجباری قرار می‌گیرند. عملی ضدانسانی که اکثر قربانیانش را دختران نونهال تشکیل می‌دهند و تحت قوانین زن‌ستیزانه رژیم قرون‌وسطایی و با پشتیبانی کامل دستگاه حکومت آخوندی، انجام می‌گیرد. این همه در حالی است که بر اساس تمامی میثاقهای بشری «ازدواج کودکان» از جمله اشکال بردگی و جنایت علیه بشریت به‌شمار می‌آید، چرا که در این ازدواج‌ها در حقیقت دختران فروخته می‌شوند تا در سایه آن خانواده‌ها مشکلات اقتصادی خود را برطرف نمایند. این پدید تکان‌دهنده آن‌چنان عیان و گسترده شده است که رسانه‌های رژیم مجبور به واکنش در این رابطه شده‌اند.
عمق این فاجعه دلخراش و جانکاه را از اعتراف یکی از کارگزاران رژیم که مدیر عامل جمعیت موسوم به امام علی است می‌توان دریافت آنجا که می‌گوید: «در حال حاضر ’۴۳ هزار دختر بچه‌ ۱۰ تا ۱۵ سال’ در کشور ازدواج کرده‌اند و از این تعداد ’دو هزار’ کودک از همسر خود ’جدا یا بیوه شده‌اند و برخلاف تصور عمومی که بیشترین ازدواج کودکان در روستاها رخ می‌دهد، بررسیها نشان می‌دهد که بیش از نیمی از این ازدواج‌ها، در شهرها صورت می‌گیرد و در بیشتر این ازدواج‌ها خانواده، دختر خود را در ازای پول و خانه معامله می‌کنند».
شهیندخت مولاوردی، معاون آخوند روحانی در امور زنان و خانواده، نیز اعتراف می‌کند: «آمار نگران‌کننده‌یی از ازدواج دختران پیش از رسیدن به سن قانونی و ثبت آنها به دستش رسیده است به‌صورتیکه «حتی شاهد ازدواج دختران کمتر از ۱۰ سال نیز بوده‌ایم».
به‌دنبال تغییر قانون و کاهش سن ازدواج دختران از 18سال به 9سال، رژیم ضدبشری آن چنان در سطح عالم رسوا شد که مجبور به یک گام عقب‌نشینی شد و در سال 1381، بار دیگر سن قانونی ازدواج دختران را از 9سال به 13سال افزایش داد در حالیکه هم‌چنان راه برای ازدواج کودکان زیر این سنین با اجازه ولی کودک و اجازه دادگاه، باز گذاشت.
خبرگزاری حکومتی ایرنا 21آذر 95 تحت عنوان کودکان حاشیه‌نشین و آفت ازدواج زودرس به‌نقل از مدیر عامل جمعیت موسوم به امام علی می‌نویسد: «جمعیت امام علی (ع) با کودکان بسیاری سروکار دارد که در اوج استعداد، توانمندی و محرومیت به‌دلیل دلایل بیرونی و تهدیدهای موجود، در مسیر پدیده‌یی به نام ازدواج قرار می‌گیرند… کودکان بااستعداد، توانمند و باهوشی را در حال حاضر مشاهده می‌کنیم که ازدواج که نه بلکه در اصل به فروش می‌رسند، چرا که خانواده‌هایی وجود دارند که به‌دلیل ناتوانی در تأمین هزینه مسکن خود، دختران خود را وادار به ازدواج با افرادی می‌کنند که بیش از 2 برابر با آنان فاصله سنی دارند».
این کارگزار رژیم پرده را کنار می‌زند و به عامل اصلی بروز این فجایع یعنی رژیم ضدبشری آخوندی می‌پردازد و می‌گوید: «در مسیر مبارزه با ازدواج کودکان نمی‌دانیم چه راهکاری را باید اتخاذ کنیم. نمی‌دانیم چگونه باید پاسخ کودکانی که در این مسیر قرار می‌گیرند را بدهیم. قانونی برای کمک به این مسأله وجود ندارد و در جایی که قانون به کمک می‌آید نبود اوراق هویت برای کودکان و والدین آنان دردسرساز می‌شود. مشکلات به‌صورت سلسله وار به یکدیگر وابسته‌اند» (خبرگزاری حکومتی ایرنا 21آذر 95)
خبرگزاری حکومتی ایرنا 4آبانماه 95 می‌نویسد: «در ایران بنا بر آمار موجود از سال 1385 تا نیمه اول سال 1394 تعداد 890هزار دختر زیر 18سال ازدواج کرده‌اند که در این بین دخترانی نیز بوده‌اند که زمان ازدواج شان زیر 10سال بوده و بنا بر تحلیل همین آمار کارشناسان معتقدند شمار ازدواج های زودرس دختران طی چند سال اخیر افزایش یافته است.»
خبرگزاری حکومتی مهر 20آذر 95 تحت عنوان 2000 کودک در کشور بیوه هستند به‌نقل از یکی از کارگزاران رژیم، می‌نویسد: «وجود ۱۰ میلیون بی‌سواد مطلق در کشور و همچنین ۱۰ میلیون کم سواد، آمار خطرناکی است و این آمار ارتباط مستقیمی با میزان ازدواج کودکان دارد.»
این کارگزار رژیم همچنین اضافه می‌کند «شکاف درآمدی در ایران یکی دیگر از دلایل ازدواج کودکان می‌باشد».
خبرگزاری مهر آخوندی در ادامه به کاهش سن ازدواج در رژیم ضدبشری اعتراف می‌کند و در رابطه با لایحه حمایت از حقوق کودکان می‌نویسد «این لایحه ۷ سال است سرگردان مانده است» و به‌دلیل این‌که «دولت هیچ مجازات قانونی برای عقد کودکان زیر سنین قانونی در نظر نگرفته است». «در حال حاضر گروههایی از اقشار مرفه جامعه به سمت ازدواج با دختران نوبالغ تمایل پیدا کرده‌اند».
جدیدترین آمار به‌نقل از رسانه‌های حکومتی از این قرار است: «17درصد از ازدواج‌های کشور مربوط به ازدواج دختران زیر 18سال بوده و همچنین آن که در سال 94 بیش از پنج درصد ازدواج‌ها در سنین کمتر از 15سالگی ثبت شده؛ این در حالیست که این آمار تنها آمار ازدواج‌های ثبت شده در دوران کودکی است.
بر اساس قانون مدنی حکومت آخوندی عقد دختر بعد از ۱۳ سال و پسر بعد از ۱۵ سال مجاز است. در این قانون ارتجاعی حتی عقد دختر قبل از ۱۳ سال و پسر قبل از ۱۵ سال نیز مجاز است و فقط نیاز به تشخیص دادگاه و اجازه سرپرست دارد. زهرا کهرام، دبیر سمینار ازدواج کودکان در این رابطه می‌گوید:
«بر اساس ماده 1041 قانون مدنی عقد نکاح دختر قبل از رسیدن به سن 13سال شمسی و پسر قبل از رسیدن به سن 15سال شمسی منوط به اذن ولی به شرط مصلحت با تشخیص دادگاه صالحه است. (زهرا کهرام، دبیر سمینار ازدواج کودکان- خبرگزاری حکومتی ایسنا، 21آذر95)
فاطمه ذوالقدر، نماینده مجلس ارتجاع، با اشاره به همین قانون در ”سمینار ازدواج کودکان“ عنوان کرد: «در صورت تأیید این دو منبع، کودکان در سن شش سالگی بدون منع قانونی نیز می‌توانند ازدواج کنند». (سایت حکومتی ایران آنلاین- 21آذر 95)
زهرا رحیمی، مدیرعامل جمعیت موسوم به امام علی، در سمینار ازدواج کودکان در ایران که روز شنبه 20آذر 95 در دانشگاه علم و صنعت برگزار شد، اعلام کرد که در حال حاضر ۴۳ هزار دختر بچه‌ ۱۰ تا ۱۵ سال در کشور ازدواج کرده‌اند و از این تعداد دو هزار کودک از همسر خود جدا یا بیوه شده‌اند. وی همچنین عنوان کرد در بیشتر این ازدواج‌ها خانواده، دختر خود را در ازای پول و خانه معامله می‌کنند. (سایت حکومتی ایران آنلاین- 21آذر 95)
زهرا کهرام، دبیر سمینار ازدواج کودکان، در زمینه‌ی آمار ازدواج کودکان می‌گوید: «۲۵.۵ درصد از کودکان بین 11 تا 13سال، 55 درصد بین 14 تا 16سال و 2 درصد کمتر از 10سالگی ازدواج کرده‌اند. (همان منبع)
شهلا اعزازی، جامعه شناس و عضو هیأت علمی دانشگاه علامه طباطبایی، در این سمینار اعلام کرد که در سال ۱۳۹۴ نسبت به سال ۱۳۹۳ تعداد ازدواج کودکان ۱۰ هزار مورد افزایش داشته و طلاق آنها هم روند افزایشی داشته است. (همان منبع)

ذکر این نکته در همین جا ضروری است که تحت حاکمیت فاشیسم مذهبی، دسترسی به آمار واقعی از ازدواج کودکان غیرممکن است و ارقامی که در رسانه‌های رسمی رژیم عنوان می‌شود صرفاً بخشی از واقعیت را برملا می‌کند چنان‌چه باز هم بنا‌ به اعتراف رسانه‌های رژیم بسیاری از این ازدواجهای ضدانسانی اساساً ثبت نمی‌شوند.
زهرا کهرام، درباره ثبت نشدن ازدواج کودکان می‌گوید: «تعداد زیادی از ازدواج‌هایی که در کودکی رخ می‌دهد، به هیچ عنوان ثبت نمی‌شود و به همین دلیل کودکان حاصل از این ازدواج ها فاقد شناسنامه هستند.
فرشید یزدانی، مشاور و دبیر شورای عالی برنامه‌ریزی سازمان تأمین اجتماعی با انتقاد از ”سانسور آمار“ از سوی سازمانهایی چون ثبت احوال می‌گوید: «در سال ۹۳ ازدواج دختران ۱۰ تا ۱۴ سال افزایش یافته و به ۴۰ هزار و ۴۰۴ نفر رسیده است… در سال ۸۹-۹۰ آمار ازدواج کودکان زیر ۱۰ سال را از آمار سازمان ثبت احوال استخراج و منتشر کرده اما این سازمان بلافاصله این آمار را حذف کرده و از آن سال به بعد آمار ازدواج کودکان زیر ۱۰ سال از آمار رسمی کشور حذف شده و این سازمان سپس آمار ازدواج کودکان زیر ۱۵ سال را نیز حذف کرده است. (اتاق خبر- چهارشنبه 6آبان 1394)
از سوی دیگر به گفته یزدانی علاوه بر این، آمار ازدواج کودکان زیر ۱۴ سال‌ از ۱۰ سال پیش پنهان شده است.
یزدانی با نگاهی به آمار رسمی سال ۸۵ تا شش ماه اول سال ۹۴ توضیح می‌دهد که در آمار رسمی از سال ۸۵، تعداد ۹۴۰ هزار ازدواج کودک به ثبت رسیده که ۸۹۰ هزار نفر از آنها دختر بوده‌اند. (همان منبع)
طبق گفته این کارشناس برخلاف ادعای مسئولان که آمار ازدواج کودکان را کمتر معرفی می‌کنند، آمار، افزایش پیدا کرده و ازدواج دختران ۱۰ تا ۱۴ سال از ۲۰ هزار نفر در سال ۹۳ به ۴۰ هزار و ۴۰۴ نفر رسیده است». (سایت حکومتی ایران آنلاین- 21آذر 95)
زهرا کرام نیز در خصوص آمار و ارقام ازدواج کودکان اظهار کرد: «17 درصد ازدواج دختران در ایران پیش از رسیدن به 18سالگی بوده و طبق تازه‌ترین آمار ثبت شده در سازمان ثبت احوال کشور بر اساس آمار 9ماهه اول سازمان ثبت احوال ایران در سال 94 اعلام شد که بیش از 5 درصد زنانی که در این مدت ازدواج کرده‌اند کمتر از 15سال سن داشته یعنی 28هزار و 242نفر قبل از رسیدن به 15سالگی ازدواج کرده‌اند و بیش از 204هزار ازدواج دختران در سنین 15 تا 19سال در این دوره از سال ثبت شده است. (سایت حکومتی ایران آنلاین- 21آذر 95)
دبیر سمینار ازدواج کودک ادامه داد: آسیب‌های اجتماعی خانواده از جمله فقر، محرومیت از تحصیل، اعتیاد و مهاجرت از دیگر عوامل ازدواج زودرس کودکان در ایران محسوب می‌شود. (همان منبع)

آسیب‌ کودکان در ازدواج
کهرام در ادامه پیامدهای ازدواج کودک را در دو جنبه اجتماعی و جسمی دانست و گفت: پیامدهای اجتماعی ازدواج کودک از جمله ثبت نشدن ازدواج‌ها و نداشتن اوراق هویتی، ظهور پدیده کودک بیوه، خشونت خانگی و همسرآزاری، رشد بی‌رویه جمعیت پنهان در مناطق حاشیه، تن فروشی، فرار از خانه، کارتن خوابی، محرومیت تحصیلی، فاصله سنی زیاد با همسر، خودسوزی و خودکشی، محدودیت حمایت اجتماعی و قانونی با تولید چرخه اعتیاد، نداشتن مهارت برای ورود به بازار کار، نداشتن مهارت فرزندپروری، بازتولید چرخه فقر، چرخه کار کودک و چرخه ازدواج کودک است. (سایت حکومتی ایران آنلاین- 21آذر 95)

وی در خصوص پیامدهای روانی ازدواج کودک نیز اظهار کرد: شیوع اختلالات خلقی از جمله افسردگی، اختلالات اضطرابی، وسواس و اختلالات پانیک، فقدان رسیدن به استقلال شخصی و بلوغ فکری، جدایی از خانواده و دوستان، از دست دادن حمایت آنها همچنین از دست دادن آزادی تعامل با همسالان و مشارکت در فعالیت‌های اجتماعی، تضعیف فرصت‌های رشد و توسعه و طی کردن ناقص مراحل رشد روانی اجتماعی از پیامدهای روانی ازدواج کودکان است. (همان منبع)

معاون امور زنان و خانواده رئیس‌جمهور رژیم آخوندی نیز به ابعاد دیگری از فاجعه‌ی ازدواج کودکان اعتراف کرد و گفت: «آمار نوزادان فروخته شده در شکم مادران زیاد است… ما امروز شاهد فروش نوزادان در شکم مادر و پیش از تولد هستیم. آماری از تعداد این نوزادان نداریم، اما آن‌قدر تعداد آن زیاد بوده که تبدیل به یک خبر شده است». (خبرگزاری حکومتی ایلنا- ۱۳۹۵/۴/۸)

مولاوردی به‌رغم ادعاهای رئیسش، آخوند روحانی، مبنی بر پیشرفت وضعیت اقتصادی در رابطه با علل و ریشه‌های فروش کودکان گفت: «پدیده فروش کودکان تک عاملی نبوده و مجموعه‌یی از عوامل زنجیروار در کنار هم قرار می‌گیرند تا یک زن ناچار به فروش فرزندش شود. فقر اقتصادی، فقر فرهنگی، اعتیاد، کارتن‌خوابی و ازدواج کودکان از جمله عواملی هستند که می‌تواند باعث سوق دادن زنان به سمت فروش کودکان خود شود». (همان منبع)

محکومیت بین‌المللی اقدامات ضدانسانی رژیم در رابطه با ازدواج کودکان:
رویتر 15بهمن 94 به‌نقل از کمیته حقوق کودکان سازمان ملل گزارش کرد: «کمیته حقوق کودک سازمان ملل پس از بررسی گزارش ۱۸ کارشناس مستقل در مورد وضعیت حقوق کودکان در ایران و ۱۳کشور دیگر، اعلام کرد با این‌که ایران سال‌هاست به کنوانسیون جهانی حقوق کودک پیوسته است اما بر اساس قوانین رژیم ایران، ازدواج دختربچه‌ها با آنچه اجازه پدر یا پدربزرگ خوانده شده و نیز به تشخیص «دادگاه صالح» امکانپذیر است».
این کارشناسان از این‌که رژیم ایران «اجازه می‌دهد با دختربچه‌هایی به سن ۹ سال قمری ارتباط جنسی برقرار شود و سایر اشکال سوء‌استفاده جنسی از کودکان را جرم تلقی نمی‌کند ابراز انزجار کردند. آنها خواستار افزایش سن ازدواج به ۱۶سال شدند».
رویتر در ادامه گزارش خود اضافه می‌کند: «این کمیته همچنین به‌شدت نگرانی خود را مبنی بر این‌که تعداد فزاینده‌یی از دختربچه‌های ۱۰سال و کمتر مجبور به ازدواج در سن کودکی و با مردان بسیار مسن تر می‌شوند اعلام کرد».
احمد شهید گزارشگر ویژه سازمان ملل در گزارش اوت 2014 به سازمان ملل درباره ازدواج زود هنگام و یا اجباری دختران خردسال از رژیم ایران خواست تا به‌منظور رسیدگی به تعداد فزاینده ازدواجهای زود هنگام و اجباری، از طریق «ممنوع کردن ازدواج کودکان و افزایش حداقل سن ازدواج به 18سال» گامهای فوری بردارد.
در این گزارش همچنین آمده است: «حداقل 48580 دختر بین سنین 10 و 14سال در سال 2011 ازدواج کرده‌اند که 48567تن از آنها بر اساس گزارشات تا قبل از رسیدن به سن 15سالگی صاحب حداقل یک بچه شدند.
همچنین حدود 40635 مورد ازدواج دختران زیر 15سال هم در فاصله مارس 2012 تا مارس 2013 ثبت شده است که از این تعداد بیش از 8000 مورد، ازدواج با مردانی حداقل 10سال بزرگتر بوده است. علاوه بر این، حداقل 1537 ازدواج دختر زیر 10سال در سال 2012 ثبت شده که نسبت به 716 مورد ثبت شده بین مارس 2010 تا مارس 2011، افزایش قابل توجهی نشان می‌دهد.»

رواج ازدواج کودکان توسط حکومت آخوندی:
با توجه به همة ضایعات و آثار زیانبار ازدواج در سنین کودکی، اما آخوندهای هرزة حاکم بر میهن هم‌چنان ازدواج کودکان را تبلیغ می‌کنند. آخوند سبک‌سر محسن قرائتی روز یکشنبه 24مرداد 95 با وقاحت گفت: «در مسأله ازدواج باید عجله کرد و دختر و پسر باید در دوره دبیرستان (و نه در دوران دانشجویی) ازدواج کنند.
این آخوند شیاد که رئیس به‌اصطلاح ستاد اقامه نماز هم هست، با دجالیت گفت: «در برخی از جاها باید عجله کرد. یکی از اینجاها ازدواج فرزندان است، زیرا شیطان وسوسه می‌کند. زمانی که موقع ازدواج دخترمان است، باید برای آن عجله کرد نه این‌که بگوییم درسش تمام شود و بعد. زیرا دختران در سن ۱۳ سالگی شوهر می‌خواهند. (جام جم آنلاین- 25مرداد 95)
این همان درون مایه‌ی زن‌ستیز آخوندهای خمینی صفت است

آمارهای تکان‌دهنده:
در سال 93 ازدواج دختران 10 تا 14سال افزایش یافته و به 40404نفر رسیده است.
در سال ۹۳ تنها در خوزستان ازدواج ۴۲ کودک زیر ۱۰ سال به ثبت رسیده است.
در مواردی دختران زیر ۱۰ سال با مردان ۷۰ ساله ازدواج کرده‌اند.
آمار ازدواج کودکان زیر ۱۴ سال‌ از ۱۰ سال پیش پنهان شده است.
نسبت طلاق کودکان به ازدواج آنها در ۱۰ سال اخیر دو برابر شده است.
هر سال ۱۱۰۰ کودک دختر ۱۰ تا ۱۴ ساله مطلقه می‌شوند. (اتاق خبر- چهارشنبه 6آبان 1394)
رژیم سراپا فساد آخوندی نه تنها ازدواج در کودکی را رواج و تبلیغ می‌کند، بلکه مانع از درز اخبار و آمار آن می‌شود:
زهرا رحیمی، مدیر عامل جمعیت موسوم به امام علی (ع): « «خیلی از این کودکان، در شرایطی که جامعه و زندگی به آنها تحمیل کرده، سوخته‌اند، برای این کودکان سخت است که در سنین پایین با مردانی بسیار بزرگتر از خودشان ازدواج کنند، ما در بخش مددکاری جمعیت امام علی (ع)، دیگر کم آورده‌ایم و نمی‌دانیم چه جوابی به این کودکان بدهیم. از یک طرف، هیچ قانونی وجود ندارد که دست ما را بگیرد». (سلامت آنلاین- 21آذر 95)
وی در رابطه با ازدواج زودرس چنین ادامه می‌دهد: «… دختران ١٠ تا ١٢ساله با مردان ٦٠ساله ازدواج می‌کنند. آنها در این ازدواج تبدیل به همسر چهارم آن مرد می‌شوند و تنها توقع‌شان از زندگی این است که همسر، خرج ماهانه را بدهد، این اتفاق درست مانند خریدوفروش و یک نوع برده‌داری است». (همان منبع)
ثریا عزیزپناه، رئیس هیأت‌مدیره انجمن حمایت از حقوق کودکان: «متأسفانه هیچ دستاویز قانونی و حقوقی برای حمایت از کودکان به‌ویژه دختران نداریم، قانون هم دست پدر و عاقد را برای ازدواج کودکان باز گذاشته است… هفت‌سال است که لایحه حمایت از حقوق کودکان خاک می‌خورد. مجلس حتی هنوز یک فوریتی آن را هم تصویب نکرده است». (دختران بخت‌برگشته‌ای به نام ”کودکان بیوه“- سلامت آنلاین، 21آذر 95)

تصاویرسخن می‌گوید:
 

 


 

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/46dfd240-70e7-4c36-a9fa-6b354c1c13ec"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات