728 x 90

رویتر: سازمان ملل‌متحد نهاد جدیدی برای تعقیب جنایتکاران جنگی در سوریه تشکیل داد

کشتار در سوریه
کشتار در سوریه
خبرگزاری رویترز 29بهمن 95 به‌نقل از مقامهای سازمان ملل‌متحد و دیپلوماتها از تشکیل یک نهاد جدید در مقر این سازمان در ژنو خبر داد که قرار است کار تعقیب قانونی جنایات جنگی انجام شده در سوریه را آماده سازد.

مجمع عمومی سازمان ملل‌متحد در ماه دسامبر به تشکیل چنین نهادی رأی داد. آنتونیو گوترز دبیرکل ملل‌متحد قرار است یک قاضی یا دادستان را به ریاست آن برگزیند.
یک مقام حقوق‌بشر سازمان ملل‌متحد به رویتر گفت: «قرار است کار را خیلی زود و با چند نفر شروع کنیم.»

او گفت: «این تیم اطلاعات را بررسی و دسته‌بندی می‌کند و پرونده‌ها درباره بدترین موارد سوءاستفاده از جمله جنایات جنگی، جنایت علیه بشریت و نسل‌کشی را که در دسته‌بندی خشونتهای بین‌المللی قرار می‌گیرد، طبقه‌بندی کند و مسئولان آنان را شناسایی کند.»

این نهاد جدید خود نمی‌تواند موارد را پیگیری کند بلکه پرونده‌ها را برای رسیدگی قضایی در آینده و توسط دادگاه رسیدگی به جنایات بین‌المللی در لاهه آماده می‌کند.

به نوشته رویتر تمرکز سازمان ملل‌متحد بر تعقیب قضایی نشان‌دهنده آن است که شواهد و مدارک جمع‌آوری شده توسط کمیسیون استعلام سازمان ملل‌متحد از سال ۲۰۱۱ به بعد، وارد سطح قضایی می‌شود.

سازمان عفو بین‌الملل هفته گذشته اعلام کرد دولت سوریه حدود ۱۳ هزار زندانی را در اعدام های جمعی بدار آویخته و به شکل منظم افراد را شکنجه کرده و به زندان نظامی می‌افکند.
										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/f51b7a4e-6792-40e6-8340-7fc1b8a99960"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات