728 x 90

اخبار علمی و فناوری,

ساخت آیینه هوشمند

-

آئینه هوشمند
آئینه هوشمند
محققان و دانشمندان اروپایی موفق به ساخت آیینه‌ای شده‌اند که وقتی شخص به آن نگاه می‌کند آیینه نیز به او متقابلاً نگاه کرده و عوارض بیماریهای قلبی وی را تشخیص می‌دهد.

این طرح که موسوم به ”فناوری مرتبط با تشخیص عوارض بیماریهای قلبی“ و در چارچوب برنامه هفتم توسعه تحقیقات و فناوری کمیسیون اروپا است، سبب شده که بسیاری از محققان اروپایی در شهر پیزا در ایتالیا گردهم بیایند.

سطح این آینه، صفحه‌یی لمسی است که با کاربر ارتباط برقرار می‌کند. آینه به کاربر امکان می‌دهد با سیستمی کامپیوتری که به دوربینهای چند طیفی، اسکنر سه بعدی و دستگاه آنالیز تنفس مجهز است، ارتباط برقرار کند. سیستم تشخیص چهره در آینه، به‌طور خودکار هویت کاربر را معلوم می‌کند.

یک محقق هوش مصنوعی به نام سارا کولانتونیو که در این پروژه مشغول بکار است می‌گوید ”این آینه جادوگر است، آینه‌ای جادویی است یا بهتر بگویم آینه‌ای هوشمند که چند حسگر دارد و با کاربر ارتباط برقرار می‌کند. آینه نشانه‌هایی در چهره کاربر پیدا می‌کند که با آنها می‌تواند وضعیت سلامتی شخصی را که جلوی آینه ایستاده است ارزیابی کند“.

ورونیکا کایارا زوچالا، پژوهشگر مهندسی پزشکی نیز در رابطه با این آیینه هوشمند اضافه می‌کند ”آیینه با استفاده از پرتو فرابنفش، مواد زیر پوست مرتبط با خطر بیماری دیابت را تشخیص می‌دهد. سپس به مدت بیست ثانیه حرکات بسیار ریز صورت را بررسی می‌کند که میزان استرس فرد را نشان می‌دهد. یک لکه نور هم به سیستم امکان می‌دهد در پوست، نشانه‌های دیگری را که به میزان کلسترول خون مربوط است بسنجد“.

سارا کولانتونیو در ادامه صحبتهایش می‌افزاید ”در پایان، پس از ضبط این داده‌ها، سیستم تمام این پارامترهای چهره را به شاخص سلامتی فرد تبدیل می‌کند و نشان می‌دهد که آیا خطر ابتلا به بیماری قلبی عروقی کاربر را تهدید می‌کند یا نه“.

چالشی که دانشمندان در ساخت این آیینه با آن مواجه هستند قیمت بالای آن است زیرا به گفته مریتکسل جیمنو گارسیا ”این دستگاه بسیار پیچیده است. شش دوربین در قسمت بالای آن تعبیه شده و دو دوربین هم در پایین آن. در نتیجه قیمتش خیلی بالاست. قصد داریم دستگاهی بسازیم که از پیش نمونه‌های فعلی کوچکتر و کارکردهایش هم کمتر باشد. در عین‌حال که اطلاعات مفیدی درباره سلامتی کاربر در اختیارش قرار می‌دهد، ابعادش کوچکتر باشد و در نتیجه قیمتش هم کمتر“.
										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/b4b0d54c-7bb1-465a-9bc5-d2347ad690d0"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات