728 x 90

پرونده زدوبند جک استراو با دیکتاتور معدوم لیبی قذافی فعال شد

جک استراو وزیر خارجه پیشین انگلستان
جک استراو وزیر خارجه پیشین انگلستان
جک استراو وزیر خارجه پیشین انگلستان به‌خاطر زدوبند با دیکتاتوری قذافی برای تحویل دادن یکی از مخالفان این کشور در معرض پیگرد قضایی قرار گرفته است.

دیوان عالی انگلستان 1بهمن 95 حکم داده است یک فعال سیاسی مخالف معمر قذافی، دیکتاتور سابق لیبی، می‌تواند از جک استراو وزیر خارجه سابق انگلستان، در دادگاههای انگلستان شکایت کند.

عبدالحکیم بلحاج می‌گوید سازمان اطلاعات خارجی انگلستان او را به رژیم قذافی لو داد و همین منجر به ربوده شدن او و شکنجه‌اش در لیبی شد.

دولت انگلستان در پی آن بود که مانع از طرح شکایت بلحاج شود، اما با حکم دیوان عالی جک استراو ناچار خواهد شد به اتهام‌های مطرح شده پاسخ بدهد. جک استراو آن زمان وزیر خارجه انگلستان و دست‌اندرکار این زدوبند با دیکتاتور لیبی بود.

عبدالحکیم بلحاج، که قبلاً در میان رزمندگان لیبی بود، هم‌اکنون در لیبی فعالیت سیاسی می‌کند. وی گفته است تنها در صورتی از شکایت خود صرفنظر می‌کند که یک پوند غرامت به او بپردازند و دستگاه اطلاعاتی انگلستان از او عذرخواهی کند.

عبدالحکیم بلحاج از لیبی به چین گریخته بود و قصد داشت به همراه همسرش، که در آن زمان حامله بود، به انگلستان پناهنده شود. اما او "ربوده شد" و به لیبی منتقل شد. جایی که شش سال را در زندان سپری کرد و به گفته خودش تحت شکنجه قرار گرفت.

اسنادی که پس از سقوط حکومت معمر قذافی به دست آمده حاکی از آن است که میان جک استراو و دستگاههای اطلاعاتی انگلستان با دیکتاتور لیبی درباره او مکاتباتی وجود داشته است. در یکی از این اسناد رئیس دایره ضدتروریسم، به یک مقام امنیتی لیبی می‌گوید بازداشت عبدالحکیم بلحاج تنها با کمک انگلستان ممکن بوده است.

دولت انگلستان با این استدلال که شکنجه بلحاج در کشوری دیگر اتفاق افتاده قصد داشت مانع از طرح شکایت او در دادگاههای انگلستان علیه جک استراو و دستگاه اطلاعاتی این کشور شود. با حکم دیوان عالی عبدالحکیم بلحاج در نهایت در دعوای حقوقی چند ساله با دولت انگلستان پیروز شده و می‌تواند علیه وزیر خارجه پیشین جک استراو اقامه دعوا کند.
جک استراو می‌گوید از انتقال آقای بلحاج به لیبی اطلاع نداشته است.
										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/4ddf0388-3c55-4635-bd79-84a6cdab1557"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات