728 x 90

بحران اقتصادى ايران,

افت ۱۷درصدی صادرات میعانات گازی ایران

-

افت 17درصدی صادرات میعانات گازی ایران
افت 17درصدی صادرات میعانات گازی ایران
صادرات میعانات گازی ایران در ماه جاری میلادی افت چشمگیری داشته است. علت این امر چیست؟

صادرات میعانات گازی ایران طی ماه جاری میلادی، نسبت به ماه گذشته ۱۷ درصد افت خواهد داشت. بر اساس گزارش خبرگزاری رویتر، صادرات میعانات گازی ایران به کمترین میزان در پنج ماه گذشته خواهد رسید.

میعانات گازی نوعی نفت فوق سبک است که قیمت آن بالاتر از دیگر انواع نفت است و حدود یک پنجم کل صادرات نفتی ایران را تشکیل می‌دهد.

این نوع نفت خام از میادین گازی تولید می‌شود و به همین خاطر بسیاری از سازمانهای بین‌المللی مانند اوپک، میعانات گازی را در ردیف تولید نفت خام کشورها در نظر نمی‌گیرد.

رژیم ایران روزانه نزدیک به ۵۶۰ هزار بشکه میعانات گازی از میدان گازی پارس جنوبی تولید می‌کند.

خبرگزاری رویتر یکشنبه ۲۵ دی با استناد به یک منبع مطلع در بارگیری کشتی‌ها گزارش داد رژیم ایران برای ماه ژانویه روزانه حدود ۳۸۵ هزار بشکه صادرات میعانات گازی خواهد داشت که کمترین میزان طی پنج ماه گذشته است.

علت عمده این موضوع کاهش چشمگیر خرید نفت خام فوق سبک ایران توسط کره جنوبی است.

رژیم ایران در اکتبر سال گذشته روزانه ۵۶۰ هزار بشکه صادرات میعانات گازی داشت، اما این رقم در ماه‌های بعد کاهش یافت و در آخرین ماه سال گذشته به رقم ۴۶۲ هزار بشکه رسید.

خبرگزاری رویتر می‌نویسد کره جنوبی در ماه جاری واردات میعانات گازی از ایران را تا نصف کاهش داده و به رقم ۱۱۱ هزار بشکه در روز رسانده و به جای آن واردات نفت خام فوق سبک از قطر را افزایش داده است.

رویترز همچنین می‌نویسد رژیم ایران در ماه‌های پایانی سال گذشته نزدیک به نیمی از ذخیره نفت روی آب خود را فروخته است و هم‌اکنون حدود ۱۳ میلیون بشکه نفت بدون مشتری ذخیره شده در تانکرهای لنگر انداخته در خلیج‌فارس دارد.

طی ماه گذشته رژیم روزانه به‌طور متوسط ۴۳۴ هزار بشکه نفت به چین صادر کرده که ۲۶ درصد نسبت به ماه قبل آن کاهش نشان می‌دهد.
										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/ce2ad010-46d8-4f49-b857-eb07c6dae383"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات