728 x 90

انتقال مجاهدین به آلبانی و سایر کشورها,

جان کری: انتقال ۳۰۰۰تن از اعضای اپوزیسیون ایران در تبعید یک دستاورد بزرگ انساندوستانه

-

جان کری وزیر خارجه آمریکا
جان کری وزیر خارجه آمریکا
جان کری وزیر خارجه آمریکا در پایان دوره 4ساله خدمت خود به‌عنوان وزیرخارجه آمریکا در نامه‌ای به رئیس‌جمهور این کشور، جمعبندی خود از دوران 8ساله اوباما و بیلان کار خود در اداره 70هزار نفر پرسنل وزارت‌خارجه این کشور را ارائه داد.

کِری در گزارش خود به مسائل بین‌المللی و کشورهای مختلف جهان و مسایلی که آمریکا طی 8سال زمامداری اوباما با آنها روبه‌رو بوده است، می‌پردازد. این گزارش شامل موضوعاتی از قبیل اوکراین، سوریه، افغانستان، لیبی، کلمبیا، فلسطین، کوبا، کره شمالی، ایران و عراق است.

در گزارش پایانی و جمعبندی جان کری، انتقال امن بیش از 3000تن از اعضای مجاهدین خلق، اپوزیسیون ایران در تبعید، از کمپ لیبرتی به خارج از عراق، یک دستاورد بزرگ انسان‌دوستانه توصیف شده است.

جان کِری می‌نویسد: مجاهدین خلق در کمپ لیبرتی هدف آتشباری قرار می‌گرفتند و ما سالها برای تسهیل انتقال این گروه کار کردیم. به‌خاطر دیپلوماسی با مهارت و مصمم تیم ما، این دستاورد بزرگ انسانی محقق شد.

-جان کری وزیرخارجه آمریکا، در شهریورماه گذشته نیز، پس از پایان انتقال مجاهدین از لیبرتی، بر این دستاورد بزرگ انسان‌دوستانه تأکید کرد و افزود، من مفتخر هستم که دولت آمریکا در محقق شدن آن نقش حیاتی داشته است.

جان کری (تلویزیون اسکای نیوز): «اجازه بدهید در این‌جا خبرهای خوبی را اعلام کنم زیرا که ما داریم از شرایط سختی عبور می‌کنیم. به‌دلیل درگیریها (در سوریه و عراق) چالشهایی وجود دارد که خبرهای خوبی نیستند اما، بسیار مهم است که اعلام کنیم که ما یک دستاورد انسانی طی هفته‌های گذشته داشتیم و من صبح در ژنو بودم و روز جمعه 280تن از اپوزیسیون ایران از مجاهدین خلق از کمپ لیبرتی در عراق خارج شدند و این بعد از یک ابتکارعمل دیپلوماتیک آمریکا صورت گرفت تا جان بیش از 3000تن از اعضای سازمان مجاهدین خلق را که در عراق در خطر بود، تضمین کنیم. کمپ آنها در آنجا، بارها مورد حمله قرار گرفت و برخی زخمی و برخی کشته شدند. لذا دست به‌کار شدیم. ما طی ده سال گذشته این چالش را می‌شناختیم. من از زمانیکه عضو کنگره بودم وارد این موضوع شدم و در اولین سالی (که وزیر خارجه شدم) یکی از مهمترین دستیارانم و کسی را که مورد اعتمادم بود برای کمک به مجاهدین خلق اختصاص دادم تا از عراق خارج شوند. بعد از پیشروی کمی که طی چند ماه داشتیم، من خودم به تیرانا رفتم و با دولت و رئیس‌جمهور آلبانی درباره انتقال بقیه مجاهدین خلق که در کمپ لیبرتی بودند صحبت کردم، از آلبانی تاریخچه خوبی در حمایت از ستمدیدگان داشتم همان کاری که در بحران کوزوو انجام داد و همچنین میزبانی‌شان از یهودیها در جنگ جهانی دوم و من خوشحالم که آلبانی نقش انسانی مهمی انجام داد و در همین جا از کشورهای آلمان و نروژ و ایتالیا و انگلستان و فنلاند و کشورهای عضو اتحادیه اروپا که در نجات جان مجاهدین خلق کمک کردند تشکر می‌کنم. این یک دستاورد انسان‌دوستانه بزرگی است و من مفتخر هستم که دولت آمریکا نقش حیاتی در محقق شدن این دستاورد داشته است.»

وزیر خارجه آمریکا در جمعبندی خود، درباره توافق اتمی با رژیم آخوندی و لزوم حفظ فشار بر رژیم در زمینه‌های حقوق‌بشر، برنامه موشکهای بالستیک و دخالت در کشورهای منطقه و حمایت از تروریسم نوشت: «هنوز تنش میان دو کشور وجود دارد و باید فشار بر ایران حفظ شود تا در سیاستهای رژیم ایران در زمینه حقوق‌بشر، برنامه موشکی، دخالت در امور کشورهای همسایه و حمایت از تروریسم... تحولی ایجاد شود. کِری، معامله هسته‌یی با رژیم آخوندی و سیمان گرفتن قلب رآکتور هسته‌یی رژیم در اراک را در جمعبندی و بیلان کار 8ساله، حذف یک خطر امنیتی بدون شلیک یک گلوله، توصیف کرده است.»

واکنش هراس‌آلود رژیم نسبت به گزارش وزیر خارجه آمریکا
خبرگزاری نیروی تروریستی قدس: بایستی فشار را بر رژیم ایران حفظ کرده و به مقابله با برنامه موشکی این رژیم ادامه بدهیم
خبرگزاری نیروی تروریستی قدس: 16 دیماه: «جان کری» در یادداشتی که سایت وزارت خارجه‌ آ‌مریکا آن را منتشر کرده نوشته است: «تحریم‌ها به‌تنهایی نمی‌توانست به "تهدید" برنامه هسته‌یی ایران پایان بدهد». کری در این یادداشت رابطه آمریکا با ایران را پرمناقشه توصیف کرده و نوشته است: «بایستی فشار را بر ایران حفظ کرده و به مقابله با برنامه موشکی این کشور ادامه بدهیم». وزیر خارجه آمریکا خاطرنشان کرده است که به‌لطف برجام، «آژانس هم‌اکنون کل چرخه تأمین برنامه هسته‌یی ایران از آغاز تا پایان را در مدار توجه قرار داده است».

جان کری ضمن یادآوری این‌که دولت کشورش ائتلافی برای وضع تحریم علیه ایران تشکیل داده تصریح کرده است: «درباره دولت ایران، ما تصریح کرده‌ایم در صورتی که تهران سیاستهای تنش‌آمیزش را تغییر دهد پذیرای آینده‌ای متفاوت هستیم».


تلویزیون رژیم -17 دی 95، مجری: وزیر امور خارجه آمریکا بر ادامه فشارها بر ایران تأکید کرد.
جان کری در آخرین روزهای کاری دولت اوباما گفت باید اعمال فشار را بر ایران حفظ کنیم تا بتوانیم برنامه موشکی آنها را عقب بیندازیم.
وزیر خارجه آمریکا هدف دیگر فشار بر ایران را قطع حمایت از محور مقاومت در منطقه برشمارد.

وزیر خارجه دولت اوباما گفت، با وجود توافق هسته‌ای، روابط آمریکا با ایران هم‌چنان ستیزه‌جویانه باقیمانده است.
کری افزود، توافق هسته‌یی از اسراییل و متحدان آمریکا در مقابل ایران محافظت کرد.

جان کری: زمانیکه ما بر سر میز مذاکره نشستیم، ایران بیش از 19000 سانتریفوژ فعال داشت که در حال غنی‌سازی سوخت بودند، 12هزار کیلو سوخت رادیو اکتیو وجود داشت، ما 98% اورانیوم غنی‌سازی شده موجود آنها را از بین بردیم و دو سوم سانتریفوژهای آنها را خاموش کردیم.

مجری: جان کری گفت، زیرساختهای اتمی ایران مهر و موم شده است و تحت کنترل مستمر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی قرار دارد.

وزیر امور خارجه آمریکا افزود ایران تمام فرایند غنی‌سازی در تاسیسات فردو را متوقف و تجهیزات شکاف هسته‌یی را از نیروگاه خارج و قلب راکتور آب سنگین اراک را با سیمان پر کرده است. جان کری گفت، سختترین رژیم بازرسیها را در قبال ایران اعمال کرده‌ایم.
										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/c69651f4-6262-471e-9999-171856a81e0f"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات