728 x 90

-

اطلاعیه مطبوعاتی گروه دوستان آزاد در پارلمان اروپا؛ کنفرانس در رابطه با نقض حقوق‌بشر در ایران و سیاست اتحادیه اروپا

-

کنفرانس در رابطه با نقض حقوق‌بشر در پارلمان اروپا
کنفرانس در رابطه با نقض حقوق‌بشر در پارلمان اروپا
گروه دوستان ایران آزاد در پارلمان اروپا
اطلاعیه مطبوعاتی- فوری- پنجشنبه ۸ دسامبر ۲۰۱۶

چهارشنبه ۷ دسامبر در آستانه روز جهانی حقوق‌بشر، قانونگذاران اروپایی طی کنفرانسی نقض حقوق‌بشر در ایران را به‌شدت محکوم نمودند و از نماینده عالی اتحادیه اروپا فدریکا موگرینی خواستند تا گسترش روابط با ایران را منوط به توقف اعدامها در این کشور نماید.

این جلسه به ابتکار گروه دوستان ایران آزاد در پارلمان اروپا برگزار گردید. این گروه از حمایت بیش از ۳۰۰ نماینده از گروه‌های مختلف سیاسی برخوردار است. سخنران اصلی این جلسه مریم رجوی رهبر آپوزیسیون ایران بود که رهبری شورای ملی مقاومت ایران را به عهده دارد. او توسط وزیر سابق امور خارجه ایتالیا گیولیو ترزی همراهی می‌شد. همچنین شبنم مددزاده، ۲۹ ساله، یک زن زندانی سیاسی جوان که ۵ سال را در زندانهای رژیم گذرانده و بتازگی موفق به ترک ایران شده بود در این جلسه شرکت نمود.

در این جلسه بیش از ده نماینده پارلمان سخرانی نموده و بر نکات زیر تأکید کردند:
وضعیت حقوق‌بشر در ایران تحت ریاست حسن روحانی نه تنها بهبود نیافته بلکه با افزایش اعدام ها، رو به وخامت نهاده است. تشبیه رژیم ایران با دیگر نظام های دیکتاتوری یک اشتباه خطرناک است. مذاکره با این رژیم در مورد حقوق‌بشر تنها رژیم را جسورتر می‌کند تا به جنایات خود ادامه دهد. روابط تجاری و سیاسی با رژیمی که به نسبت جمعیت، بالاترین آمار اعدام در جهان را دارد، تمامی استاندارهای حقوق‌بشری را زیر پا می‌گذارد. در ماههای سپتامبر، اکتبر و نوامبر ۲۰۱۶ حدوداً ۲۰۰ نفر در ایران اعدام شدند.

اعدام ۳۰۰۰۰ زندانی سیاسی در سال ۱۹۸۸ که عمدتاً از سازمان مجاهدین خلق بودند یکی از بزرگترین جنایات علیه بشریت پس از جنگ دوم جهانی بحساب می‌آید. این قتل‌عام توسط مقامات بین‌المللی حقوق‌بشر به‌عنوان جنایت علیه بشریت ثبت شده است. سکوت جهان در اینرابطه به طولانی شدن آن کمک نمود. افرادیکه مسئول این قتل‌عام بودند هنوز مسئولیتهای کلیدی در ایران را در اختیار دارند. وزیر فعلی دادگستری در کابینه روحانی یکی از اعضای «کمیسیون مرگ» بود که شخصاً مسئولیت هزاران اعدام را به‌عهده دارد. سکوت و ادامه تجارت با چنین رژیمی، برای جهان آزاد و به‌خصوص اتحادیه اروپا شرم‌آور است. در اولین قدم اتحادیه اروپا باید نام وزیر دادگستری روحانی را به‌عنوان ناقص حقوق‌بشر ثبت نماید و تحریمهای خاصی را بر علیه وی اعمال نماید.

سکوت جامعه بین‌المللی و اتحادیه اروپا به جسارت این رژیم مذهبی می‌انجآمد و مغرور و تهاجمی‌تر آنها را به ارتکاب جنایات بیشتری ترغیب مینماید. آنها تا حدی گستاخ شده‌اند که رئیس به‌اصطلاح شورای حقوق‌بشر قوه قضاییه ایران جواد لاریجانی طی نامه سرگشاده‌ای به نماینده عالی موگرینی خواستار محدود نمودن فعالیتهای آپوزسیون ایران یعنی سازمان مجاهدین خلق در اروپا گردیده است. وی با صراحت به اروپا می‌گوید که حکم اعدام «خط قرمز» رژیم محسوب می‌گردد و نمی‌توانند از آن کوتاه بیایند. نامه لاریجانی بیش از هر چیز آسیب پذیری و ترس عمیق رژیم از مقاومت ایران تحت رهبری خانم رجوی را نشان می‌دهد.

نمایندگان پارلمان اروپا از خانم موگرینی خواستند تا برای منافع اقتصادی چشمان خود را بر نقض حقوق‌بشر در ایران نبندد. ما نشنیده‌ایم که خانم موگرینی در سال گذشته نقض هولناک حقوق‌بشر در ایران را چندان محکوم کرده باشد. دولتی که به کرامت انسانی احترام نگذارد نمی‌تواند شریک قابل اعتمادی باشد. اتحادیه اروپا باید گسترش روابط خود را منوط به توقف اعدامها در ایران نماید.

ایران تنها جایی نیست که ملاها حقوق‌بشر را پایمال می‌کنند. جنایات و نقض هولناک حقوق‌بشر در عراق و سوریه نیز از مواردی هستند که توسط اتحادیه اروپا با سکوت مواجه گردیده است.

تا زمانی که سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و مزدوران عراقی آن در عراق و سوریه به کشتن مردم این کشورها مشغول هستند، منطقه صلح و آرامش را تجربه نخواهد کرد. اتحادیه اروپا باید خواستار اخراج رژیم ایران از کل منطقه گردد.

نمایندگان پارلمان اروپا همچنین خوشحالی خود را از جابه‌جایی موفق ساکنان لیبرتی اظهار داشتند و آن را یک پیروزی بزرگ خواندند. طی سالهای اخیر، وضعیت اعضای آپوزیسیون ایران در ارودگاههای اشرف و لیبرتی در عراق موضوع قطعنامه‌ها و بیانیه‌های متعددی از طرف پارلمان اروپا بوده است.

ژرارد دوپره
رئیس گروه دوستان ایران آزاد
پارلمان اروپا
بروکسل.
										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/81b38406-ba54-4a86-b77a-872d7571788f"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات