728 x 90

برجام، زهرخواران رژيم,

تحلیل رسانه‌های بین‌المللی در خصوص توافق اتمی با رژیم آخوندی

-

نیروگاه اتمی بوشهر
نیروگاه اتمی بوشهر
گوشه‌ای از تحلیل و تفسیرهای رسانه‌های بین‌المللی درباره پیامدهای پایان دوران دولت اوباما و روی کار آمدن دولت ترامپ بر روی توافق اتمی با رژیم آخوندی و سیاست در قبال این رژیم در زیر آورده شده است:
آسوشیتدپرس در گزارشی تصریح می‌کند که وعدهٴ دونالد ترامپ برای مذاکره مجدد بر سر مفاد توافق و تشدید اقدامات اجرایی آن، می‌تواند برجام را به‌خطر بیندازد... قانون‌گذاران جمهوریخواه که تقویت شده‌اند، از هم‌اکنون راه‌هایی را برای آزمایش جدیت (رژیم) ایران در پایبندی به توافق اتمی، مد نظر قرار می‌دهند.

... ترامپ گفته است که نمی‌خواهد به‌سادگی توافق را پاره کند؛ بلکه درباره از سرگیری دیپلوماسی صحبت و اعلام کرده که برخلاف دیپلوماتهای اوباما، او آماده بوده تا مذاکرات را ترک کند...

دولت اوباما... که مصمم به حفاظت از میراث سیاست خارجی رئیس‌جمهور بوده، از این شرط توافق که نباید هیچ‌گونه تحریم مرتبط به اتمی اعمال شود، بسا فراتر رفته است.

هنگامی که (شبه‌نظامیان) شیعی تحت حمایت (رژیم) ایران به‌سمت کشتی‌های نیروی دریایی آمریکا موشک شلیک کردند.. ، اقدام تلافی‌جویانهٴ (واشینگتن) به (رژیم) تهران گسترش نیافت. همچنین پیوستن (رژیم) ایران به حمله (رژیم) سوریه و روسیه به حلب، عواقبی برای آن در بر نداشت؛ (حملاتی که) با اتهام جنایات جنگی و جنایت علیه بشریت از سوی آمریکا مواجه شد.

علاوه بر این هرگاه مقامات بالای (رژیم) ایران نسبت به سرعت و ابعاد بهبود وضعیت اقتصادی بعد از توافق شکایت می‌کردند، مقامات ارشد اوباما مثل جان کری وزیر خارجه، هم‌چون فروشنده‌یی برای متقاعد کردن بانکها و شرکتهای جهانی عمل می‌کردند. که نسبت به سرمایه‌گذاری در ایران مردد بودند.

مارک دوبوویتز از طراحان تحریم‌های (رژیم) ایران در مؤسسه دفاع از دموکراسی‌ها... ، گفت: «با یک واقعیت کاملاً جدید مواجهیم... (در دوران ترامپ) امتیاز مجانی، امتیازات یک‌جانبه و هیچ بهانه‌یی برای (رژیم) ایران وجود نخواهد داشت».

وال استریت ژورنال نیز طی گزارشی به مخالفت روسیه و کشورهای اروپایی با ملغی‌کردن توافق اتمی با رژیم پرداخته و سپس، خاطرنشان می‌کند: «ترامپ در دوران کارزار خود گفت که دولت اوباما به‌نحو بدی (بر سر توافق اتمی) مذاکره کرده است. او ما به‌ازای آن تصریح کرد که توافق را پاره خواهد کرد و بر سر مفاد آن مجدداً مذاکره می‌کند. وی (در یک سخنرانی در)... ماه مارس، گفت: «اولویت اول من، برچیدن توافق وحشتناک با (رژیم) ایران است».

وال استریت ژورنال، می‌افزاید: «توافق (اتمی با رژیم) ایران یک معاهده نیست، رسماً امضا نشده و توسط کنگرهٴ آمریکا نیز تصویب نشده است. (این توافق) از سوی شورای امنیت ملل‌متحد تأیید شده، اما نه تحت روندی که کشورهای عضو را وادار به رعایت مفاد آن با تهدید مجازات بکند.
همهٴ (طرف‌ها) از جمله (رژیم) ایران، می‌توانند فوراً التزام خود را به توافق متوقف کنند...

مارک تونر سخنگوی وزارت‌خارجه روز چهارشنبه، گفت: «توافق تا وقتی معتبر است که تمامی طرف‌ها آن‌را رعایت کنند».
در ادامه مقاله وال استریت ژورنال، آمده است: «(رژیم) ایران مفاد توافق را به آزمایش کشیده؛ اما کاخ سفید گفته است که (این رژیم) به آن پایبند بوده است. روز چهارشنبه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی... گزارش داد که (رژیم) ایران یکی از مفاد توافق اتمی را نقض کرده... و از ذخایر (مجاز) آب سنگین خود فراتر رفته است... دولت اوباما این گزارش را کم‌اهمیت جلوه داد و تأکید کرد که (رژیم) تهران متعهد شده به سرعت آب سنگین فراتر از حد مجاز را به یک کشور ثالث بفرستد... مقامات آمریکایی و اروپایی گفتند، این دومین‌بار بود که (رژیم) ایران از التزام مربوط به آب سنگین خود فراتر می‌رفت... پیش‌تر در سال جاری، دولت اوباما برای کمک به (رژیم) ایران به‌منظور رسیدن به تعهدش تحت توافق اتمی، آب سنگین آن‌را با ارزش حدود 10 میلیون دلار از آن خرید. اما جمهوری‌خواهان گفتند، دولت ترامپ چنین امتیازهایی به (رژیم) ایران نخواهد داد.

... ترامپ و سایر جمهوری‌خواهان تمایل چندانی به کمک به بازگشت (رژیم) ایران به اقتصاد جهانی از خود نشان نداده‌اند؛ بلکه وعده داده‌اند که نفوذ (رژیم) ایران در منطقه را محدود کنند.

خبرگزاری بلومبرگ نیز در یک گزارش تحلیلی، می‌نویسد: «توافق اتمی (با رژیم) ایران که دستاورد اصلی سیاست خارجی اوباماست، در معرض تهدید است... بسیار محتمل است که ترامپ به سیاست آمریکا مبنی بر فراتر رفتن از توافق اتمی برای خشنود کردن (رژیم) ایران پایان بدهد. از زمان اجرای توافق در ماه ژانویه، جان کری... به بانکهای اروپایی اطمینان خاطر داده که سرمایه‌گذاری در ایران بدون ترس از مجازات از سوی آمریکا، اکنون امن است... دولت اوباما همچنین تلاش کرد تا تجدید قانون تحریم‌های کنگره علیه (رژیم) ایران را بلوکه کند...

مایک پومپئو عضو جمهوریخواه مجلس نمایندگان (آمریکا) که در انتخابات از ترامپ حمایت کرد، گفت: «... دولت ترامپ باید به‌روشنی بگوید: ما به (رژیم) ایران اجازه دادیم درگیر اقداماتی مثل آزمایش‌های موشکی... بشود که فراتر از توافق (اتمی) است؛ باید نشان بدهند که دیگر این روزها به پایان رسیده است».
										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/15108c2e-645d-4817-b66b-f9a18669b15c"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات