728 x 90

,فقر در ایران,

گسترش حاشیه نشینی به سراسر ایران

-

حاشیه نشینی در ایران-آرشیو
حاشیه نشینی در ایران-آرشیو
با گذشت بیش از سه دهه از حاکمیت غاصب و فاسد آخوندها، گسترش حاشیه نشینی به‌ویژه در حاشیه کلان شهرها آن چنان وسعت بی‌سابقه‌یی به خود گرفته است که نشان‌دادن یک تصویر واقعی و همه‌جانبه از ابعاد این فاجعه ملی بسیار دشوار و گاه حتی ناممکن به‌نظر می‌آید.

مهمتر آن‌که در حالی ابعاد گسترده و فزاینده آسیبهای اجتماعی بر آمده از حاشیه نشینی از قبیل فقر و اختلاف فاحش طبقاتی، اعتیاد، خودکشی، کارتن خوابی و... به بیرون درز پیدا می‌کند که روزانه شاهد اخبار غارت و چپاول، اختلاس، دزدیهای نجومی، نابودی منابع ملی توسط کارگزاران این رژیم و در رأس آنها ولی‌فقیه هستیم.

این همه در حالی است که میهن اشغال شده توسط آخوندهای دزد و درنده خو با داشتن رتبه نخست ذخایر گازی و رتبه چهارم ذخایر نفتی در جهان یکی از ثروتمندترین کشورهای دنیا است.

هر چند که خبرهایی که توسط رسانه‌های حکومتی و باندهای آخوندی گوشه‌یی بسیار کوچک از ناهنجاریهای امروز جامعه را به تصویر می‌کشد اما مراجعه به همین نوشته‌ها کافی است تا آنچه را امروز بر میلیونها زن و مرد و کودک ایرانی می‌گذرد دریافت.

فاجعه حاشیه نشینی در استانهای ایران:
در حالیکه در گذشته تهران اصلی‌ترین شهر حاشیه‌نشین ایران به شمار می آمد اما امروز در سایه حاکمیت شوم ولایت‌فقیه حاشیه نشینی منحصر به تهران نیست و به معضلی بزرگ برای تمامی کلان شهرها و حتی شهرستانهای ایران تبدیل شده است.

به عبارت کاملتر، ایران امروز تماماً حاشیه‌نشین نظام آخوندها می‌باشد. راستی قابل تعجب نیست که از جمعیت 65 میلیونی شهرنشین ایران یک سوم آن حاشیه‌نشین باشد. بعبارت دقیق‌تر از هر سه نفر ایرانی یک نفر حاشیه‌نشین است.

شهر تهران:
«مشاور شهردار تهران در امور شهرسازی آمار حاشیه نشینان شهر تهران را ۵ تا ۵/۵ میلیون اعلام کرد و گفت: هم‌اکنون استان تهران دارای ۵۴ شهر است که از این تعداد تنها ۴ شهر، داری طرح جامع و تفصیلی هستند و مابقی یعنی ۵۰ شهر طرح ندارند.
همین منبع در ادامه اضافه می‌کند: کل کشور دارای یک‌هزار و ۱۶ شهر است که فقط ۱۶۰ شهر، دارای طرح جامع و تفصیلی شهری بوده و حدود ۹۰۰ شهر فاقد این طرح هستند و به همین دلیل با معضلات و مشکلات پیچیده‌ای مانند حاشیه نشینی مواجه هستند».

شهر کرج:
خبرگزاری حکومتی مهر 7 اردیبهشت 94 نوشت: «وجود زندانهای بزرگ کشور در کرج پدیده حاشیه نشینی در این کلانشهر را تشدید کرده است. مناطق حاشیه نشین مانند حاشیه‌هایی که متن را شرمنده می‌کنند چهره این شهر را خسته‌تر از همیشه نشان می‌دهند».

این خبرگزاری سپس چنین ادامه می‌دهد: «مرکز البرز کلانشهر کرج است که جمعیتی بیش از ۲ میلیون و نیم نفر را در دل خود جای داده است و اگر ‌چه آمار دقیقی از میزان حاشیه نشینی در کرج وجود ندارد اما تقریباً یک چهارم جمعیت شهری کرج در مناطق حاشیه نشین سکونت دارند».

شهر مشهد:
-سایت خبری سرزمین جاوید 12 شهریور 95 می‌نویسد: «با توجه به جمعیت 7 میلیاردی کره‌ زمین به این نتیجه می‌رسیم که از هر هفت نفر یک نفر در حاشیه شهرها زندگی می‌کند اما این موضوع در شهر مشهد بسیار تأسف‌بارتر است و در بزرگترین کلانشهر مذهبی جهان که عناوین پایتخت معنوی ایران و همچنین دومین کلانشهر کشور را نیز به یدک می‌کشد به ازای هر 3 نفر یک نفر حاشیه‌نشین وجود دارد به‌طوری که از جمعیت نزدیک به 3 میلیون نفر بیش از یک میلیون نفر آن حاشیه‌نشین هستند».

همین منبع در ادامه تأکید می‌کند: «البته حاشیه‌نشینی در دیگر شهرهای خراسان رضوی نیز وجود دارد از جمله شهرهای سبزوار، تربت حیدریه و نیشابور که بعد از مشهد به ترتیب بیشترین حاشیه‌نشین را در استان دارند و رتبه‌های 22، 33و 35 حاشیه نشینی در کشور را به خود اختصاص داده‌اند».

شهر شیراز:
خبرگزاری نیروی تروریستی قدس موسوم به تسنیم 31مرداد95 نوشت: «کلانشهر شیراز 200 هزار نفر حاشیه‌نشین دارد که با توجه به جمعیت بیش از یک میلیونی شیراز معادل یک پنجم آن می‌شود. این جمعیت به اندازه یک شهر است که ساکنان آن با فرهنگهای متفاوت گردهم جمع شده‌اند و علاوه بر این‌که شرایط زندگی آنها بهتر نشده بلکه شرایط را برای وقوع جرایم و بزهکاری مهیا کرده‌اند».

همین منبع سپس چنین ادامه می‌دهد: «این محله‌ها با مشکلات بهداشتی، امنیتی، عمرانی، فرهنگی، اجتماعی و غیره مواجه است و اگر دولت فکری به‌حال آسیب‌دیدگان ناشی از خشکسالی و بیکار شدن کشاورزان، باغداران، دامداران و غیره نکند این معضل با شدت بیشتری افزایش پیدا می‌کند».

شهر سنندج:
خبرگزاری حکومتی مهر 21 اردیبهشت 94 نوشت: «حاشیه نشینی در شهر سنندج از سالهای بعد از پیروزی انقلاب اسلامی آغاز شد ولی اوج رشد حاشیه نشینی در شهرهای مختلف استان کردستان به‌ویژه شهرستان سنندج را باید مربوط به اواسط دهه ۷۰ و دهه هشتاد دانست و این میزان در سنندج سه برابر میانگین کشوری است و مناطق حاشیه نشین سنندج نیمی از جمعیت شهری یعنی ۵۴ درصد از جمعیت این شهر را در خود جای داده است».

ذکر این نکته ضروری است که پدیده حاشیه نشینی در سنندج آن‌قدر فاجعه‌بار است که این شهر جزو 5 شهری قرار گرفت که در طول سال‌های ۲۰۰۴ تا ۲۰۱۰ از سوی بانک جهانی اعتباری برای مقابله با حاشیه‌نشینی به آن تعلق گرفت.

شهر اصفهان:
سایت پاسدار رضایی به نام تابناک 16تیر95 در این باره نوشت: «اصفهان به‌عنوان یکی از کلان‌ شهرهای بزرگ کشور هر روز طعم حاشیه‌نشینی و مشکلات آن را بیش از گذشته می ‌چشد. طبق برآوردها حاشیه‌نشینی امان از هفت منطقه شهری اصفهان (12، 8، 13، 10، 15، 7 و 14) ربوده است.
حاشیه‌نشینی اصفهان امروز کم کم از یک معضل محله‌ای به یک معضل شهری بدل شده و به قدری بزرگ، آشکار و گسترده شده است که باید به‌عنوان معضلی کشوری مطرح شود».

رئیس مرکز بهداشت استان اصفهان به وجود ۴۰۰ هزار نفر حاشیه نشین شهر اصفهان که قرار است تحت پوشش پایگاه سلامت و مرکز جامع سلامت قرار گیرند اعتراف کرد. منبع: خبرگزاری تسنیم30فروردین 94

شهر تبریز:
-خبرگزاری حکومتی مهر 14بهمن934 می‌نویسد: «مقایسه آمار نزدیک به نیم میلیون نفری که به‌تازگی توسط شهردار تبریز ارائه شده با جمعیت یک و نیم میلیون نفری این شهر، نشان می‌دهد که یک سوم جمعیت تبریز در مناطق حاشیه نشین زندگی می‌کنند».

همین منبع در ادامه به‌نقل از معاون فنی و عمرانی شهردار تبریز با تأکید بر این‌که حاشیه نشینی به معضلی جدی و خطرناک در کلانشهر تبریز تبدیل شده است، اضافه کرد: «اگر زلزله‌ای نه چندان بزرگ در این مناطق به‌وقوع بپیوندد بدون شک همه خانه‌ها بر سر حاشیه نشینان ویران شده و حتی جایی برای نشستن هلیکوپترهای امداد نیز نخواهد بود چرا که اکثر این واحدها در دامنه کوه و در جاهای غیر یکنواخت به‌صورت کاملاً غیراصولی ساخته شده است».

شهر کرمانشاه:
خبرگزاری حکومتی ایرنا 18اردیبهشت 95 نوشت: «نزدیک به 300هزار نفر از جمعیت حدود یک میلیون نفری شهر کرمانشاه حاشیه نشین می‌باشند».

همین منبع سپس ادامه می‌دهد: «در سال‌های اخیر شاهد اتصال برخی روستاها به بدنه شهری کرمانشاه بوده‌ایم، این روستاها و محلات حاشیه نشین که تعداد آنان به‌صورت تقریبی به 13 منطقه می‌رسد تنها نام شهر را به یدک می‌کشند و محرومیت از حقوق شهرنشینی و امکانات اولیه زندگی در اکثر آنها دیده می‌شود».

شهر زاهدان:
خبرگزاری حکومتی ایرنا 25اردیبهشت 95 نوشت: «طبق آمار سازمان برنامه و بودجه شهر زاهدان در حالی که جمعیت آن در سال ۱۳۳۵ از ۱۷ هزار نفر تجاوز نمی‌کرد در سال ۱۳۵۵ به تعداد ۹۳ هزار و ۷۴۰ نفر و در سال ۱۳۸۲ به مرز ۵۳۲ هزار و ۲۷۰ نفر رسید و به گفته مسئولان دست‌اندرکار این جمعیت در حال حاضر به مرز یک میلیون نفر رسیده است.

در حال حاضر 22 درصد از گستره این استان را حاشیه نشینی تشکیل می‌دهد که عمده آن در شهرهای زاهدان، چابهار، زابل و ایرانشهر استقرار یافته است و به تناسب سرانه جمعیت می‌توان گفت زاهدان در کشور مقام نخست حاشیه نشینی را دارد».
این منبع در ادامه اضافه می‌کند: «از چهار شهر زابل، زاهدان، چابهار و ایرانشهر با جمعیت حدود سه میلیون نفر، یک میلیون و 82نفر حاشیه نشینند که از این تعداد 327هزار نفر تنها در حاشیه زاهدان سکونت دارند،
شهر بندر عباس:
-خبرگزاری حکومتی ایرنا17خرداد95 می‌نویسد: «سرپناه‌هایی که با چیدن نامنظم بلوک‌های سیمانی بر روی یکدیگر، نام خانه گرفته‌اند در گذرگاههای باریکی که با عبور جویهای فاضلاب از میان آنها به دو نیم شده‌اند به همراه دهها چالش بهداشتی؛ اجتماعی و اقتصادی تصویری پیدا و پنهان از حاشیه نشینی در هرمزگان بوده که مانند یک زخم، چهره قطب اقتصادی ایران را از ریخت و قیافه انداخته است».

و سپس ادامه می‌دهد: «نزدیک به 50 درصد شهر بندرعباس شامل بافتهای فرسوده و سکونتگاههای غیررسمی است که وسعت آن حدود سه هزار و 500 هکتار است».

شهر اردبیل:
خبرگزاری حکومتی ایرنا25خرداد95 نوشت: «بر اساس اعلام مسئولان، 212هزار نفر از جمعیت ۱.۲ میلیون نفری استان اردبیل حاشیه نشین هستند که از این تعداد تا کنون 15هزار و 295نفر در 24 محله اردبیل، 19هزار و 85نفر در 13 محله مشگین شهر، 30هزار و 846نفر در هفت محله پارس آباد مغان، 2هزار و 500نفر در 2 محله خلخال و 9هزار و 321نفر در سه محله شهرستان گرمی به‌عنوان اهالی سکونتگاههای غیررسمی شناسایی شدند».

شهر ارومیه:
-خبرگزاری حکومتی ایرنا30خرداد95 نوشت: «600هزار نفر در 72 محله با وسعت سه هزار هکتار در مناطق حاشیه‌ای شهرهای استان آذربایجان غربی زندگی می‌کنند.
در میان شهرهای آذربایجان غربی ارومیه، میاندوآب، بوکان، مهاباد و خوی دارای بیشترین جمعیت حاشیه نشین هستند و در ارومیه بر اساس مطالعات سال 93، بیش از 300هزار نفر در مناطق حاشیه‌ای شهر زندگی می‌کنند».

شهر اراک:
سایت خبری حکومتی افکار نیوز 31مرداد95 با تأکید به این‌که در صورتی که مشکلات و معضلات حاشیه نشینی اراک مدیریت و ساماندهی نشود، فاجعه‌بار می‌شود و حل آن به‌راحتی ممکن نیست نوشت: «حدود 150هزار نفر از جمعیت 600هزار نفری کلانشهر اراک در مناطق حاشیه‌ای سکونت دارند که این مهم چالشهای اساسی برای مدیریت شهری و حوزه‌های اجتماعی در پی دارد.
23،5 درصد مردم ساکن در سکونتگاههای غیررسمی استان مرکزی بی‌سواد و 71 درصد از ساکنان این مناطق فاقد بیمه درمانی و 35 درصد خانواده‌ها عهده‌دار نگهداری یک عضو معلول هستند».
شهر قم:
-خبرگزاری فارس وابسته به سپاه پاسداران 4مرداد 95 نوشت: «خانه‌هایی سست و لرزان، پارچه و پلاستیک روی دربها آویزان، کوچه‌ها و خیابانها گل‌آلود و ویران، کودکان رهاشده در میان خیابان، چوب و چماق آلت دست پسران، دستفروشی شغل پدران، فاضلاب میان جوی‌ها در جریان، این تنها اندک توصیفی ست از وضعیت بد حاشیه‌نشینان!».

همین منبع در ادامه می‌نویسد: «استان قم دارای یک میلیون و 200هزار نفر جمعیت است که حدود 80هزار نفر از جمعیت آن را حاشیه نشینان شامل می‌شوند که متأسفانه این تعداد حاشیه نشین در قم بسیار مایه تأسف است».

شهر اهواز:
-روزنامه حکومتی همشهری14فروردین 90 نوشت: «اهواز با جمعیتی بالغ بر 2 میلیون نفر هفتمین کلانشهر کشور محسوب می‌شود، اما به‌دلیل شکل‌گیری محله‌ها و با داشتن محلات فاقد استانداردهای فنی و مهندسی مقام دوم حاشیه نشینی شهری را در کشور دارد».

و در ادامه یادآور می‌شود: «نباید از آمار 500هزار نفری جمعیت حاشیه‌نشین اهواز گذرا عبور کرد هم‌چنانکه نمی‌توان چشمها را روی مشکلات ساکنان این بخش شهر که با انواع بیماری، سوءتغذیه، نارسایی‌های بهداشتی، ناهنجاریهای رفتاری و اجتماعی، اعتیاد، و بزهکاری مواجه هستند، بست».

زنجان:
سایت خبری حکومتی مهر زنجان 24مهر 93 نوشت: «مساحت سکونتگاه‌ های غیررسمی شهر زنجان 235 هکتار است و شهرستان زنجان 511 هکتار بافت فرسوده دارد.

میزان بافت فرسوده شهرستان ابهر نیز 83 هکتار است و این میزان شهرستانهای قیدار و خرم‌دره به ترتیب به 27 و 71 هکتار می‌رسد».

و در ادامه به‌نقل از فرماندار زنجان می‌نویسد: «در هفت سکونتگاه غیررسمی شهر جمعیتی بالغ بر 80هزار نفر زندگی می‌کنند».

-خبرگزاری نیروی تروریستی قدس موسوم به تسنیم 4اردیبهشت 94 به‌نقل از رئیس دانشگاه علوم پزشکی زنجان نوشت: «۱۸۰ هزار حاشیه‌نشین استان زنجان از خدمات بهداشتی بهره‌مند می‌شوند».

همدان:
خبرگزاری حکومتی مهر 2خرداد 94 نوشت: «هم اکنون آمار دقیقی از ساکنان حاشیه نشین همدان وجود ندارد و گفته می‌شود بین ۱۲۰ تا ۲۰۰ هزار نفر در همدان حاشیه نشین هستند که با توجه به تراکم جمعیت حاشیه نشینی در همدان نیاز به مدیریت صد چندان دارد».

سایت خبری حکومتی قدس انلاین 6بهمن 94 نوشت: «شهر همدان از لحاظ جمعیت چهاردهمین شهر پر جمعیت ایران به‌شمار می‌آید در همدان سکونت گاههای غیررسمی در محلات خضر، کشتارگاه، مجیدیه، پشت سیلو، راه قدیم شورین، آزادشهر، حصار امام و شاه پسند و دیزج که بیش از 30 درصد جمعیت همدان را درخود جای داده است؛ قرار دارد».

خراسان شمالی: بجنورد:
جوان انلاین 31شهریور95 نوشت: «معضل حاشیه نشینی در غالب شهرهای مهم خراسان شمالی وجود دارد اما، بیشترین و نگران کننده‌ترین این معضل در بجنورد، مرکز استان است چرا که این موضوع موجب شده تا در این شهر ۲۶ سکونتگاه غیررسمی به وجود آمده و۸۰ هزار نفر را درخود جای بدهد به‌طوری که ساکنان آن با مشکلات و آسیب‌های زیادی مواجهه شوند».

شایان توجه این‌که جمعیت شهر بجنورد نزدیک به 200هزار نفر می‌باشد.

کلام آخر این‌که پدیده شوم حاشینه نشینی مثل تمام پدیده‌های شوم دیگری که در حاکمیت ولایت‌فقیه به مردم ایران تحمیل شده است، محصول نظامی است فاسد، غارتگر و سرکوبگر که حرث و نسل یک ملت بزرگ را به باد داده است. بنابراین راه‌حل انقلابی همه این پدیده‌های شوم همانا زدودن این نظام پلید از دامان پاک ایران‌زمین است.
										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/a9b7a740-4aa4-4867-a192-9d5d7f52371d"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات