728 x 90

سوريه,

درخواست فرانسه برای اطلاعات بیشتری از توافق آمریکا و روسیه درباره آتش‌بس در سوریه

-

فرانسه خواهان اطلاعات بیشتری از توافق واشینگتن و مسکو درباره آتش‌بس سوریه شد
فرانسه خواهان اطلاعات بیشتری از توافق واشینگتن و مسکو درباره آتش‌بس سوریه شد
به‌دنبال توافق آتش‌بس بین آمریکا و روسیه و مخفی نگه‌داشتن متن آن، فرانسه اولین کشور از ائتلاف ضدداعش است که نارضایتی خود از این پنهان کاری را آشکار کرد.

ژان مارک اِرو، وزیر خارجه فرانسه، ناخشنودی خود از این سکوت را به زبان دیپلوماتیک چنین بیان کرد ”بنظر می‌رسد در میان اعضای یک ائتلاف کاملاً شدنی است که اطلاعات لازم مبادله شود“.

این در حالی است که در واشینگتن، به‌ویژه در میان مسئولان وزارت دفاع، بدبینی نسبت به این توافق دیده می‌شود. هواداران این دیدگاه بدبینانه عقیده دارند که از طریق این توافق، روس‌ها به‌دنبال مفری می‌گردند تا بشار اسد و نیروهایش نفسی تازه کنند.
از سویی دیگر امروز جمعه 26 شهریور قرار است باراک اوباما، با اعضای شورای امنیت ملی کشورش ملاقات کند و درباره چگونگی پیشرفت این توافق با روسیه، به ارزیابی اوضاع بپردازند؛ جان کری وزیر امور خارجه و اشتون کارتر وزیر دفاع آمریکا نیز در این جلسه حضور دارند.
در حالی که جزئیات توافق هم‌چنان محرمانه است اما روسها نه تنها از توافق رضایت کامل دارند، بلکه مایل هستند متن این توافق را به قطعنامه‌یی در شورای امنیت تبدیل کنند.

ویتالی چورکین، سفیر روسیه در سازمان ملل متحد، عصر دیروز پنجشنبه ۲۵ شهریور درباره چنین قطعنامه‌یی اظهار امیدواری کرد؛ او البته اضافه نمود که پیش‌نویس متن این قطعنامه در حال تدارک است و قرار است در اجلاس روز چهارشنبه آینده ٢١ سپتامبر در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل‌متحد با حضور وزرای خارجه آمریکا و روسیه در شورای امنیت به بحث گذاشته شود.
چورکین تأیید کرد که در حال مطالعه روی این قطعنامه هستند و اظهار امیدواری کرد که تا روز ٢١ سپتامبر به تصویب برسد.

اما از سویی دیگر دیپلوماتهای سازمان ملل روز گذشته پنجشنبه 25 شهریور، از احتمال بازگشایی اجلاس گروه بین‌المللی حمایت از سوریه، در روز دوشنبه ١٩ سپتامبر خبر دادند. این گروه از ٢٠ کشوری تشکیل می‌شود که قصد دارند برای جنگ داخلی سوریه راه‌حلی سیاسی بیابند.
										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/75395e59-fe76-43dd-978e-d64c8fd8db1e"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات