728 x 90

تورم و گرانى,

برنج ایرانی گرانتر شد

-

گران شدن برنج ایرانی
گران شدن برنج ایرانی
برنج ایرانی مدتی است که بدون دلیل خاصی گران شده و قیمتها در حالی روند صعودی به خودگرفته که با توجه به فصل برداشت و ورود برنج تازه به بازار، بالارفتن قیمتها هیچ توجیه منطقی ندارد.

گفته می‌شود که از اول مرداد دولت روحانی واردات برنج را با عنوان حمایت از تولید داخلی ممنوع کرده که تا پایان زمان برداشت برنج ادامه دارد، در چند وقت اخیر قیمت برنج ایرانی در خرده فروشی‌ها و عمده فروشی‌ها با افزایش قیمت روبه‌رو شده و این در حالی است که عرضه برنج ایرانی با کاهش روبه‌رو نشده و با توجه به منطق اقتصاد هیچ دلیلی بر افزایش قیمت برنج ایرانی وجود ندارد.
قیمت برنج ایرانی در خرده فروشی‌های سطح شهر، هر کیلو که ماه گذشته در واحدهای صنفی با قیمت 8 تا 10هزارتومان فروخته می‌شد در حال حاضر قیمت 10 تا 13هزار تومان را تجربه می‌کند.
از سوی دیگر با توجه به فصل برداشت و توزیع برنج تازه به بازار در کنار تلاش تولیدکنندگان برای فروش محصول سال گذشته، این افزایش قیمت دلیل موجهی ندارد و باید دید چه عواملی در این افزایش قیمت نقش اساسی دارند.

رئیس سابق اتحادیه بنکداران با اشاره به افزایش قیمت برنج ایرانی در بازار گفت: ”با توجه به فصل برداشت برنج و فروش آن از سوی کشاورزان، قیمت هر کیلو برنج ایرانی در خرده فروشی‌ها 8 تا 10هزار تومان است اما افزایش قیمت برنج تولیدی سال گذشته در خرده فروشی‌ها در حالی که شاهد ورود برنج تازه به بازار هستیم توجیه اقتصادی ندارد“.

قاسمعلی حسنی تولیدکنندگان برنج را عامل اصلی تعیین قیمت در بازار دانست و افزود: ”برنج در خرده فروشی‌ها با درصد سود مشخصی به‌ فروش می‌رسد و این امر طبیعی است که اگر خرده فروش برنج را با قیمت مناسبی به‌دست مصرف‌کننده برساند با فروش بیشتر، سود بالاتری نصیبش می‌شود“.

وی در رابطه با افزایش قیمت برنج اضافه کرد: ”با توجه به زحمات کشاورزان در تولید برنج و هزینه‌های بالا، قیمت 8 تا 10هزار تومان برای برنج تازه، غیرمنطقی نیست اما خرید برنج با قیمت فعلی برای اقشار کم‌درآمد بار اقتصادی به همراه دارد“.

حسنی درباره پراکندگی مصرف برنج های وارداتی گفت: ”سیستان و بلوچستان، کرمان، خراسان جنوبی و خراسان رضوی جزء شهرهایی هستند که بیشترین مصرف برنج خارجی را دارند و در تهران اغلب، خریدار برنج ایرانی هستند“.

مجید نیک‌ نژاد کارشناس برنج نیز می‌گوید: ”با در نظر گرفتن تورم و افزایش هزینه‌های تولید، دولت باید از کشاورز حمایت کند تا شاهد افزایش قیمت از سوی آنها نباشیم“.

یک شالیکار مازندرانی نیز قیمت برنج تازه را با توجه به فصل برداشت 6 تا 7هزار تومان اعلام کرد و گفت: ”دلالان در هنگام برداشت برنج خرید را آغاز می‌کنند و در هنگام کمبود برنج آن را با قیمت بالا در بازار توزیع می‌کنند که بیشترین سود بدون زحمت نصیب دلالان می‌شود“.
										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/75a97df4-ca97-42c2-b896-49d93ad0c03b"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات