728 x 90

اخبار علمی و فناوری,

عمل پیوند سر انسان برای نخستین بار در سال ۲۰۱۷

-

 -
-
در دسامبر سال ۲۰۱۷ قرار است برای نخستین بار در تاریخ پزشکی جهان عمل پیوند سر به بدنی بیگانه توسط دو جراح مغز و اعصاب صورت گیرد.
در این عمل جراحی دمای سر و بدن اهدایی ابتدا تا ۱۲ الی ۱۵ درجه کاهش داده خواهد شد تا سلول‌ها بتوانند بیشتر از چند دقیقه بدون اکسیژن دوام بیاورند. سپس بافت‌های اطراف گردن و رگ‌های خونی و مویرگ‌ها قطع و ستون فقرات دو بیمار با تیغی بسیار تیز به‌دقت جدا می‌شوند.
 


والری اسپریدونف جوان 31ساله روسی که به یک بیماری لاعلاج ژنتیکی به نام آتروفی مبتلا است خود را آماده این عمل کرده است.

وی به‌رغم ترس و اضطرابی که از پیامدهای این عمل دارد می‌گوید ”انتخاب دیگری ندارم و اگر این عمل را انجام ندهم سرانجام بدی در انتظارم است“.
سرجو کاناورو (Sergio Canavero) جراح مغز و اعصاب ایتالیایی قرار است در دسامبر ۲۰۱۷ سر این مرد روس را به بدنی سالم پیوند بزند. در این عمل جراحی ژیائوپینگ رن، پژوهشگر و جراح مغز و اعصاب دانشگاه پزشکی هاربین در چین با او همکاری خواهد کرد.

این عمل در کشور چین که در آن آیین‌نامه‌های علمی و اخلاقی از انعطاف بیشتری نسبت به آمریکا و بریتانیا برخوردارند انجام خواهد شد.

عمل پیوند سر در انسان نیز با مشکلات اساسی رو‌به‌رو است. کارشناسان معتقدند که حتی اگر فرض شود که کاناورو و رن عمل پیوند را با کمک داروها به خوبی تحت کنترل درآوردند، این‌که سر بتواند بدون آسیب مغزی پیوند بخورد قطعی نیست.

کاناورو قرار است حرارت بدن بیمار را از ۳۷ درجه به ۱۲ تا ۱۵ درجه کاهش دهد. سلول‌ها در دمای پایین به‌حال غیرفعال (Stand by) در می‌آیند و به انرژی کم‌تری نیاز دارند و همین امر زمان زیادی را ذخیره می‌کند. پیش از این از شیوه کاهش دمای بدن به ۳۲ درجه هنگام بروز ایست قلبی برای پیوند قلب استفاده شده است.

با این حال بعید به نظر می‌رسد که مغز بتواند کمبود اکسیژن را حین عمل پیوند سر تحمل کند و طبق نظر پزشکان ممکن است این امر منجر به سکته مغزی شود.

کاناورو و رن اوایل سال ۲۰۱۶ در نامه‌یی خطاب به منتقدان که در مجله "جراحی مغز و اعصاب بین‌المللی" انتشار یافت، دید پیش‌داورانه آنها را نسبت به پروژه‌یی که نسبت به آن شناخت کامل ندارند مورد انتقاد قرار دادند. آنها می‌گویند: «هر گاه علم طرحی پیشگامانه ارائه دهد لاجرم با انتقادهایی رو‌به‌رو خواهد شد. اگر انتقادی صورت نگیرد، یعنی حرف تازه‌یی گفته نشده است“.

کاناورو برای انجام این پیوند به تیمی متشکل از ۱۵۰ پزشک و پرستار و ۳۶ ساعت کار نیاز دارد. هزینه این عمل ۹ میلیون پاوند برآورد شده است.

تامین مخارج این عمل از طریق سرمایه‌گذاری جمعی آنلاین صورت می‌گیرد. اسپریدنف با گشایش یک فروشگاه آنلاین به فروش فنجان، تی‌شرت و ساعت و کلاه دست‌زده است. شعار ”میل به زندگی“ (Desire of life) روی این اجناس نوشته شده است.
										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/435cdb91-405b-443f-8778-69b5c7075c09"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات