728 x 90

اخبار امريكا,اخبار مشاهير و هنرمندان,

«الی ویزل»، شخصیت انسان‌دوست جهانی + تصویر

-

 -
-
با کمال تأسف مطلع شدیم که الی ویزل شخصیت انسان‌دوست جهانی، بازمانده جنایات فاشیسم هیتلری و برنده جایزه صلح نوبل در سن 87سالگی در نیویورک درگذشت.


پروفسور الی ویزل، برنده جایزه صلح نوبل، ملقب به «پیام‌آور انسانیت» از بازماندگان آشویتس و کوره‌های آدمسوزی هیتلر، نویسنده 57 کتاب و عضو شورای بین‌المللی حقوق‌بشر در نیویورک بود که تمام زندگی خود را وقف دفاع ازحقوق‌بشر کرد.

وی نامدارترین چهره جهانی مدافع قربانیان « جنایت علیه بشریت» و قتل‌عامها بود که از قربانیان آپارتاید در آفریقای جنوبی تا قربانیان قتل‌عام در بوسنی و قربانیان نسل‌کشی در آمریکای لاتین، در برابر جنایات جنگی پیوسته به‌پاخاسته بود.

الی ویزل که نامدارترین چهره جهانی مدافع قربانیان « جنایت علیه بشریت» در سالهای بعد از جنگ جهانی دوم بود، بعد از آشنایی با جنایات ضدانسانی صورت گرفته علیه مقاومت ایران و مجاهدان اشرفی، به یاری آنها شتافت و با خانم مریم رجوی رئیس‌جمهور برگزیده مقاومت دیدار و گفتگو کرد.
 

در این دیدار خانم رجوی ماهیت و عملکرد فاشیسم دینی حاکم بر ایران و جنایات ضدانسانی و نسل‌کشی او در قتل‌عام مجاهدین و زندانیان سیاسی و همچنین شقاوت عوامل رژیم ولایت‌فقیه در تهاجمهای وحشیانه به اشرف را تشریح کرد و الی ویزل ضمن ابرار همبستگی با تمامی قربانیان توحش حکومت آخوندی، تعهدش برای کمک به اشرفیها را مورد تأکید قرار داد.

الی ویزل با حضور و سخنرانی در کنفرانس بین‌المللی پاریس در هفتم اردیبهشت سال ۹۰ سکوت و بی‌تفاتی در قبال نقض تکان‌دهنده حقوق مجاهدین را به‌شدت نکوهش کرد و درباره صحنه‌های « جنایت علیه بشریت» در اشرف گفت:
 
 
من صحنه‌ها را دیدم. اشرف که هم‌چون کابوس بود. چرا من از آن خبر نداشتم؟ چرا دنیا خبر نداشت؟ مضافاً این‌که حداقل برخی از ما، یا همهٴ ما که در این‌جا نشسته‌ایم، مطمئن هستم که روزنامه‌ها را به‌دلیل حساسیت‌مان به فجایع مشخص، به‌دقت می‌خوانیم، آنها (اشرف) به‌دنبال و خواهان پیدا کردن چیزی هستند. من کلمه اشرف را تا همین اواخر پیدا نکرده بودم. دنیا کجا بود؟
 
 

آقای کندی شما به کتاب اول من به نام «شب» اشاره کردید. در واقع از زبان مادریم «عبری» ترجمه شده است. تیتر آن این است: «و آنگاه که دنیا در سکوت بود» دنیا الآن هم در سکوت است. این را هم بگویم که من فجایع را مطمئناً با آنچه که در جنگ جهانی دوم اتفاق افتاده و شما به آن اشاره کردید، با هم مقایسه نمی‌کنم. اما قتل‌عام زنان و مردان یک فاجعه است که باید ما را تکان دهد.

رسانه‌های ارتباط جمعی چه شده‌اند؟ نیویورک تایمز معروف کجاست؟ مضاف بر همهٴ اینها، در این‌جا در پاریس ایستگاههای تلویزیونی کجا هستند؟ آیا به این مفهوم است که میان قربانیان با هم تفاوتی هست؟ یعنی در مورد برخی از قربانیان صحبت می‌کنیم و در مورد برخی دیگر حرفی نمی‌زنیم؟ بنابراین می‌خواهم بفهمم که چه چیزی باعث شده که سردبیران این روزنامه‌ها، یا تلویزیون ان بی‌سی، در مورد اشرف حرفی نزنند؟

این را فهم نمی‌کنم. فقط فهم نمی‌کنم. ولی به شما قول می‌دهم حالا که از این موضوع مطلع شدم، تلاش خودم را خواهم کرد تا هر آنچه را که در توانم هست در بیداری آنهایی که نیازمند بیدار شدن در مورد این تراژدی هستند، انجام دهم.
 


اکنون همهٴ ما در همبستگی تمام‌عیار با آنهایی هستیم که در اشرف هستند، و آنهایی که برای آزادی و زیستن آزادانه به‌عنوان یک انسان، تلاش و کار می‌کنند. همبستگی با آنهایی که معتقد به نجابت انسان در همه جا هستند.
با تشکر.

«پیام‌آور انسانیت» در دنیای معاصر، بر اساس تجربه‌اش از اردوگاههای مرگ یهودیان و دیگرِ قربانیان فاشیسم هیتلری، به یکی از مخالفان سرسخت فاشیسم مذهبی حاکم بر ایران تبدیل شد و بارها فریاد: «احمدی‌نژاد شرم بر تو» سر داد.

الی ویزل که همواره بر تعهدش برای مقابله با جنایات جنگی در سراسر جهان و دفاع از حقوق‌بشر تأکید، در یک گردهمایی در موزه هولوکاست با حضور رئیس‌جمهور آمریکا در چهار اردیبهشت سال 91 گفته بود:
از بزرگترین فاجعه تاریخ بشریت می‌توانست جلوگیری شود، اکنون هم سوالی که در پیش روی ما است این است که چرا هنوز رژیم ایران بر سر قدرت است. چرا اسد هنوز بر سر قدرت مانده است؟ چرا احمدی‌نژاد (و رژیم آنها) که به‌دنبال تسلیحات اتمی هستند، هنوز بر سر قدرت مانده‌اند؟ آیا ما از تاریخ درس آموخته‌ایم؟ ما چه نتایجی از این درس تاریخی خواهیم گرفت؟ تقریباً دیر شده است، اما باید تمامی تلاشمان را به‌کار گیریم و از به‌وقوع پیوستن فاجعه بعدی جلوگیری کنیم. نباید اجازه دهیم چنین اتفاقی بیفتد.

رئیس جمهور برگزیده مقاومت خانم مریم رجوی فقدان الی ویزل «پیام‌آور انسانیت»، دوست مردم و مقاومت ایران و مجاهدان اشرفی را به خانواده او، به همه مدافعان حقوق‌بشر و به مردم جهان تسلیت گفت.

سران و مقامات کشورهای مختلف جهان، با صدور بیانیه هایی، درگذشت الی ویزل بازمانده جنایات فاشیسم هیتلری را تسلیت گفتند.

اوباما رئیس‌جمهور آمریکا ضمن گرامیداشت یاد الی ویزل گفت: او یک یادبود زنده برای جهان بود.

فرانسوا اولاند رئیس‌جمهور فرانسه گفت:‌ وی مردی جهانشمول بود. فرانسه خاطره کارزار خستگی‌ناپذیر این مدافع حقوق‌بشر و صلح را ارج می‌گذارد.

جاستین ترودو نخست‌وزیر کانادا گفت: الی ویزل عمر خود را فدای بشریت کرد. این تعهد ماست که مشعل او را در دست بگیریم.

هیلاری کلینتون کاندیدای ریاست‌جمهوری آمریکا گفت:‌ الی ویزل بار بازماندگان جنایت علیه بشریت را در کلمات و در اعمال خود بر دوش حمل کرد. او تحرک بالایی به نسل ما و نسل آینده برای آموزش بشریت داد.
 


بیل کلینتون رئیس‌جمهور پیشین آمریکا، وزیر دادگستری آلمان و شماری از هنرمندان مشهور نیز هر یک با صدور اطلاعیه هایی، درگذشت الی ویزل را تسلیت گفتند و خاطره او را گرامی داشتند.
 
										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/e8619f1f-5228-430e-a43c-5f7d968a3c5a"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات