728 x 90

حمايت جهاني از مقاومت ایران,تشدید سرکوب ,

جلسه استماع پارلمان انگلستان در خصوص وضعیت حقوق‌بشر در ایران

-

جلسه استماع پارلمان انگلستان در خصوص وضعیت حقوق‌بشر در ایران
جلسه استماع پارلمان انگلستان در خصوص وضعیت حقوق‌بشر در ایران
پارلمان انگلستان - سالن وست مینستر
جلسه استماع درباره وضعیت حقوق‌بشر در ایران
۲۸ ژوئن ۲۰۱۶
ضرورت ارجاع پرونده جنایات رژیم آخوندی
به شورای امنیت ملل متحد
تضمین حفاظت مجاهدان اشرفی در لیبرتی
حمایت از برنامه مریم رجوی
روز سه‌شنبه 28ژوئن 2016 ـ 8تیر 1395 پارلمان انگلستان یک جلسه استماع درباره وضعیت حقوق‌بشر در ایران با حضور نمایندگان پارلمان از همه احزاب سیاسی برگزار کرد.

در این جلسه که به‌ریاست سر ادوارد لی، معاون پارلمانی وزارت صنایع و تجارت انگلستان برگزار شد، دکتر متیو آفورد، نماینده پارلمان به‌عنوان سخنران اصلی، نقض فزاینده حقوق‌بشر در دوران آخوند روحانی، به‌ویژه افزایش اعدامها، اعدام کودکان و نوجوانان، و سرکوب زنان را محکوم کرد و خواستار مشروط کردن روابط با رژیم آخوندی به توقف اعدامها شد.

سخنرانان در این استماع پارلمانی، حملات صورت گرفته به مجاهدان اشرفی در عراق را محکوم کردند و خواستار اقدامات سریع برای تأمین حفاظت آنها در لیبرتی تا انتقال آخرین نفر از عراق شدند.

سخنرانان همچنین با یادآوری حمایت اکثریت نمایندگان از دو مجلس اعیان و عوام انگلستان از برنامه ده ماده‌ای مریم رجوی، بر لزوم اتخاذ یک سیاست قاطع علیه رژیم و ارجاع پرونده نقض حقوق‌بشر رژیم به شورای امنیت ملل‌متحد و سپردن آمران و عاملان جنایات ضدانسانی به عدالت شدند.

در شروع این اجلاس، دکتر متیو آفورد، با مرور موج اعدامها به‌ویژه اعدام نوجوانان در ایران طی سال گذشته آن را قتل با مجوز دولتی دانست و گفت:
اعداد و ارقام نشان می‌دهد که رژیم ایران نه تنها رکوردار اعدام در جهان، بلکه یکی از معدود رژیمهایی است که به اعدام نوجوانان ادامه می‌دهد و جنایات ارگانهای سرکوبگر نظیر سپاه پاسداران و نیروی بسیج با حمایت فعال و تشویق دولت روحانی همراه است. روحانی به صراحت از مجازات اعدام حمایت کرده و در یک سخنرانی در ماه آوریل 2014، اعدامها را یا اجرای 'احکام خدا' و یا اجرای 'قوانین توصیف کرد.

متیو آفورد تأکید کرد اعدامهای فزاینده و اقدامات سرکوبگرانه هدفش حاکم کردن فضای رعب و وحشت در جامعه است و ناظران اوضاع ایران و مدافعان حقوق‌بشر و بسیاری از نمایندگان پارلمان انگلستان از احزاب مختلف معتقدند که سرکوب داخلی بخش جدایی ناپذیر حکومت مذهبی حاکم و برای حفظ رژیم است.

در این جلسه استماع آلیستر کارمایکل نماینده پارلمان انگلستان از حزب (لیبرال دمکرات) در سخنان خود به سرکوب پیروان سایر مذاهب در ایران پرداخت و خاطرنشان کرد که حاکمیت آخوندها، هرکس که اعتقاداتی متفاوت با رژیم داشته باشد، برای رژیم یک چالش محسوب می‌شود.

سر راجر گیل –نماینده پارلمان انگلستان از حزب محافظه‌کار نیز گفت: جهان غرب نباید بدون دستاوردی در زمینه حقوق‌بشر، با لغو تحریمها پول در اختیار رژیم ایران و سپاه پاسداران آن قرار دهد.

وی بر لزوم تأیید مطالبات مشروع شورای ملی مقاومت ایران و سازمان مجاهدین خلق ایران، که برای دموکراسی تلاش می‌کنند، تأکید کرد.

 

دکتر متیو آفورد:

من به‌طور خاص در مورد کمکهای مالی به سپاه پاسداران و هدف نهایی این کمکها نگران هستم. بسیاری از ما شاهد حمایتهای تروریستی سپاه پاسداران در کشورهای عراق و سوریه و لبنان هستیم. این مسأله برای احقاق صلح و امنیت در منطقه خاورمیانه بسیار حیاتی است.

یک نگرانی عمده دیگر برای بسیاری ایرانیان و به‌طور خاص برای افراد حوزه انتخاباتی من جنایات انجام شده علیه ساکنان کمپ لیبرتی است که قبلاً در اشرف بودند و متحمل هفت حمله مرگبار شده‌اند. در ۲۹ اکتبر ۲۰۱۵، کمپ لیبرتی در شمال فرودگاه بغداد که محل استقرار این پناهندگان است با ۸۰ موشک که توسط مأموران رژیم ایران شلیک شد مورد حمله قرار گرفت. بیست و چهار نفر از ساکنان جان خود را از دست دادند کمپ لیبرتی هم‌چنان یک نگرانی بزرگ برای بسیاری از افراد تحت حوزه انتخاباتی من است که اقوام و دوستانی در این کمپ دارند. موضوع این کمپ در ارتباط با نقض حقوق‌بشر در ایران است و این همچنین یک تراژدی بین‌المللی است. جامعه بین‌المللی بایستی اقدام بیشتری انجام دهد.

در نتیجه‌گیری، من مایلم توصیه‌های زیر را به دولت بکنم:

اول، انگلستان بایستی به‌طور علنی رهبران رژیم ایران را که مسئول جنایات و نقض حقوق‌بشر در ایران هستند معرفی و شرمسار کند و مجازاتهایی علیه رهبران آن و ارگانهایی مانند سپاه پاسداران و ولی‌فقیه اعمال کند. این افراد مرتکب سیاستهای سرکوبگرانه می‌شوند و آن را تشویق می‌کنند.

دوم، انگلستان بایستی پرونده وحشتناک حقوق‌بشر رژیم ایران را برای بررسی به شورای امنیت سازمان ملل ارجاع دهد تا رهبران رژیم ایران که مرتکب این جنایات شنیع می‌شوند تحت تعقیب دادگاه بین‌المللی قرار گیرند. این به‌طور خاص امری مهم است زیرا برای میلیون ها نفر که قربانی سرکوب این رژیم در ایران هستند عدالت برقرار می‌کند و به مقامات رژیم ایران یادآوری می‌کند که اقدامات آنها نمی‌تواند آشکارا توصیه‌های قطعنامه‌های سازمان ملل را بدون عواقب آن نادیده بگیرد – اقدامات آنها شامل ممنوع کردن سفر گزارشگر ویژه سازمان ملل به ایران می‌شود.

سوم، دولت انگلستان بایستی روابط با رژیم ایران را مشروط به بهبود محکم و قابل اثبات حقوق‌بشر در آن کشور کند از جمله توقف فوری اعدامها و شکنجه و بازداشتهای خودسرانه و آزادی تمامی زندانیان سیاسی.

چهارم، امنیت و حفاظت ساکنان کمپ لیبرتی باید تا زمانی که همه آنها عراق را ترک کنند تضمین شود و بایستی برای کشورهای میزبان حمایت ارائه شود.

پیام برای رژیم ایران بایستی ساده باشد: انگلستان در کنار میلیون ها ایرانی می‌ایستد. کسانی که خواهان این هستند که دولتشان رفتار متمدنانه داشته باشد نه رفتار ارتجاعی یک حکومت دینی که با سرکوب، مجازاتهای وحشیانه و تروریسم تلاش می‌کند به بقای خود ادامه می‌دهد. من و بسیاری از همکارانم از هر دو مجلس نمایندگان در بسیاری مواقع از دولت مصرانه خواسته‌ایم تا مخالفان ایرانی را که خواهان یک ایران آزاد و دموکراتیک هستند به‌رسمیت بشناسد و از آنها حمایت کند. این افراد علیه رژیم مذهبی کنونی در ایران مبارزه می‌کنند تا با فداکاری و به‌رغم تهدیدهایی متوجه زندگی آنهاست، ایرانی برپا کنند که در آن مجازات اعدام، شکنجه، و اذیت و آزار لغو و توسط قانون ممنوع شده و از میان برداشته شود.

همان‌طور که دوستان محترم من گفتند، خانم رجوی برنامه خود را در سال ۲۰۰۶ به شورای اروپا ارائه داد و این زمانی است که من مطمئن هستم شما به یاد خواهید آورد. این برنامه همچنین از برابری کامل جنسی در حقوق سیاسی و اجتماعی حمایت می‌کند و به‌طور خاص متعهد به مشارکت برابر زنان در رهبری سیاسی است. هر شکل از تبعیض علیه زنان لغو خواهد شد و زنان از حق انتخاب آزادانه پوشش برخوردار خواهند شد. این همچنین شامل یک سیستم مدرن قضایی بر اساس اصل برائت، حق دفاع از خود و حق دادرسی در دادگاه عمومی، استقلال کامل قضات و پایان داند به مجازاتهای وحشیانه و تحقیر‌آمیز می‌شود.

اینها فقط سه ماده از برنامه ۱۰ ماده‌ای است من امیدوارم که به‌دنبال بحث و گفتگو در مورد حقوق‌بشر، ما نقش خود را در تضمین کمک و حمایت از مردم ایران برای ایجاد این ارزشها و اصول دموکراتیک در کشور خود هر چه زودتر نه دیرتر ایفا کنیم. من به‌جرأت می‌گویم که چنین سیاستی که از مردم ایران و آرمانهای دموکراتیک آنها حمایت می‌کند از حمایت هر دو مجلس [انگلستان] ، مردم ایران و ایرانیان خارج کشور برخوردار خواهد بود.

جیم شانون نماینده پارلمان انگلستان:

جيم شانون در سخنان خود سرکوب پیروان سایر ادیان توسط عوامل رژیم را محکوم کرد و ضمن برشمردن نمونه‌هایی از سرکوب پیروان سایر مذاهب در ایران گفت:

ما نیاز به تضمین آزادی مذهب در ایران داریم. حدود ۱۰۰۰ زندانی عقیدتی که به‌دلیل اعتقادات خود بازداشت شده‌اند اکنون در زندانهای رژیم ایران در نوبت اعدام قرار دارند. در ایران یک نقض آشکار و سیستماتیک حقوق‌بشر و تبعیض علیه بهایی‌ها، مسیحیان و جوانان وجود دارد.

این رژیم دارای حداقل ۶۰ ارگان سرکوبگر در کشور است از جمله چندین نوع ارگان ضدشورش، چندین [ارگان] برای شکنجه و حداقل ۱۲ ارگان دیگر برای فیلتر کردن وب سایتها و کنترل ایمیل ها.

 

مارک ویلیامز نماینده پارلمان انگلستان :

من بار دیگر به نماینده پارلمان از هندون (دکتر آفورد) بابت برقراری این مباحثه مهم پیرامون وضعیت اسفناک حقوق‌بشر در ایران تبریک می‌گویم. مانند او من در گردهماییهای سالانه در پاریس که شورای ملی مقاومت ایران برگزار می‌کند شرکت کرده‌ام. شاید 100هزار نفر در این جلسات شرکت می‌کنند، یعنی افرادی که خانواده‌های آنها تجربه مستقیم نقض حقوق خود (توسط رژیم ایران را) داشته‌اند. خیلی مواقع آنها از فرصت برقراری ارتباط با خانواده خود در داخل ایران محروم شده‌اند، چرا که ترس از عواقب آن دارند؛ و، بله، ما افرادی را می‌بینیم که خودشان هدف اذیت و آزار و تعقیب قرار گرفته‌اند.

مارک ویلیامز در ادامه سخنرانی خود، به اعدام نوجوانان توسط رژیم آخوندی پرداخت و آن را نقض کنوانسیون حقوق کودک که رژیم آخوندی امضاء کننده آن است دانست. وی گفت که از زمان تصویب این کنوانسیون در سال 1994، 81 مورد رژیم ایران آن را با اعدام جوانان زیر 18سال نقض کرده است که 24 مورد آن در دوران روحانی بوده است.

مارک ویلیامز افزود:
جعفر عظیم‌زاده، فعال کارگری بازداشت شده، نزدیک به دو ماه است که در زندان اوین دست به اعتصاب‌غذا زده است. جرم او این است که یک نامه سرگشاده به معاون وزیر کار رژیم نوشت و نگرانیهایی در مورد حقوق کارگران مطرح کرد.

ما در مورد خانواده‌های مخالفان ایرانی در کمپ لیبرتی شنیده‌ایم، مانند زندانی سیاسی صالح کهندل، که به‌دلیل حمایت از عزیزان خود در آن کمپ هنوز در زندان به‌حال خود رها شده است. این یک واقعیت روزمره برای ایرانیان است.

آنهایی که در مورد جنایات ادامه‌دار مجرم شناخته می‌شوند – که لیست بالا بلندی وجود دارد – باید به دادگاه لاهه برای قرار گرفتن در برابر عدالت ارجاع شوند. آیا دولت بهبود رابطه ما با رژیم ایران را مشروط به پایان نقض حقوق‌بشر، عدم بردباری مذهبی، اعدامها و شکنجه‌ها، که همگی به خوبی ثبت شده‌اند، خواهد کرد؟

رویکرد ما نسبت به ایران باید شامل یک دیالوگ فعال و مستقیم با گروه‌های اپوزیسیون متعهد به تغییرات دموکراتیک و حقوق‌بشر بنیادین باشد، و این باید برای هر جامعه متمدن امری طبیعی باشد. این بحث پیشرفت کرده است. من امیدوارم وزارت‌خارجه به این موضوع توجه کند؛ باید که این‌طور باشد. وقتی برای اولین بار من به این پارلمان وارد شدم، مجاهدین خلق ایران یک سازمان در لیست بود. وزارت‌خارجه این لیست‌گذاری را توجیه می‌کرد. این لیست‌گذاری لغو گردید. در سراسر جهان هم لغو شده است. مردم آگاه می‌شوند که سازمان مجاهدین و خانم رجوی مبارزان تغییر دموکراتیک هستند. و توسط برنامه 10 ماده‌یی که ما از آن شنیده‌ایم تحکیم شده است.

مارگارت فریر نماینده دیگر پارلمان انگلستان از حزب ملی اسکاتلند:

مارگارت فرير در سخنان خود نقض آزادی بیان، سانسور و سرکوب مطبوعات و روزنامه‌نگاران توسط رژیم را محکوم کرد و گفت:
حزب ملی اسکاتلند نسبت به محدود کردن مطبوعات در ایران نگرانی جدی دارد. رژیم ایران در رتبه هفتم از نظر اعمال بیشترین سانسور در جهان قرار دارد. این رژیم همچنین در مقام 173 از 180 کشور جهان در مورد شاخص آزادیهای مطبوعات در جهان است. بر اساس گزارش 2016 گزارشگر ویژه ملل متحد، تا ماه ژانویه امسال حداقل 47روزنامه‌نگار و کاربر اینترنت در ایران زندانی شده‌اند. بر اساس گزارشاتی از فریدم هاووس، روزنامه‌نگاران به‌طور مستمر بابت تبلیغ علیه نظام و اقدام علیه جمهوری اسلامی دستگیر و زندانی می‌شوند.
 

سامی ویلسون عضو پارلمان انگلستان:

سامي ويلسون در سخنان خواستار قرار گرفتن عاملان و آمران جنایات صورت گرفته علیه مردم ایران در هر سمت و منصبی که هستند، در مقابل دادگاههای بین‌المللی شد. وی همچنین خواستار اعمال تحریمها علیه رژیم بخاطر نقض گسترده حقوق‌بشر در ایران شد. وی تأکید کرد:
در نهایت، یک پیام روشنتر باید به رژیم ایران ارسال شود که دولت ما آماده برقراری نزدیکترین روابط با گروه‌های اپوزیسیون است که ما معتقدیم توانایی ایجاد مخالفت داخلی با رژیم ایران را دارند. چنین روابطی یک پیام روشن دیگر به رژیم ایران خواهد بود که صرف‌نظر از این‌که این موضوع چقدر برای آنها آزار دهنده و مایه بی‌آبرویی آنها خواهد شد، ما حاضر خواهیم بود با افرادی که با آنها مخالف هستند کار کنیم.

دکتر فیلیپا ویتفورد نماینده پارلمان انگلستان از حزب ملی اسکاتلند:

دکتر فيليپا ويتفورد  در سخنان خود گفت:
بسیاری از ما – به‌طور خاص ما در اسکاتلند – وقتی حسن روحانی در 2013 به قدرت رسید خیلی رویکرد مثبتی داشتیم چون او در گلاسگو تحصیل کرده بود و ما انتظار داشتیم او یک رویکرد متعادل‌تر غربی اتخاذ کند. او متعهد شد حقوق‌بشر را بهبود بخشد، و احتمالاً او در محقق شدن توافق هسته‌یی سال گذشته نقش داشته است. متأسفانه موضوع حقوق‌بشر عمیقاً مایه افسردگی ما شده و اگر چیزی هم بوده است، موضوعات بدتر هم شده‌اند.

وی سپس نقض گسترده حقوق زنان را در قوانین و در اعمال سرکوبگرانه رژیم علیه زنان میهنمان مورد بررسی قرار داد و تأکید کرد. به‌عنوان بخشی از یک اقدام قوی، ما باید از اپوزیسیون حمایت کرده و برای دموکراسی در ایران تلاش کنیم.

فبین هامیلتون نماینده پارلمان انگلستان از حزب کارگر:

وي در سخنانش گفت:
حزب کارگر معتقد است که به یک اقدام فراگیر و متمرکز در سطح جهان نیاز است تا به رژیم ایران نشان دهیم تا کجا ما نگران تعدی و تجاوز به حقوق‌بشر و انجام اعدامهای وحشیانه و صدور احکام با سوء‌استفاده از مذهب در ایران هستیم.

توبیاس الوود، معاون پارلمانی دولت برای امور خارجی و مشترک‌المنافع

در پاسخ به سخنان و سؤالات نمایندگان گفت:
ما در این‌جا به بحث در مورد حقوق‌بشر در ایران می‌پردازیم، موضوع حقوق‌بشر در ایران، مانند یک تابلوی نقاشی تاریک و دلگیر است که هرآنچه را که در ایران اکنون وجود دارد نشان می‌دهد.. ما به‌کار با هم در این زمینه ادامه خواهیم داد.

در پی برگزاری جلسه استماع پارلمان انگلستان درباره وضعیت حقوق‌بشر در ایران، دکتر متیو آفورد گفت:
امروز صبح در مجلس نمایندگان فرصتی پیدا کردیم تا درباره حقوق‌بشر در ایران صحبت کنیم. این فرصتی برای ابراز نگرانی‌های قابل‌توجه با بسیاری از اعضای مجلس نمایندگان بود. من بسیار خوشنود شدم که حمایت چند حزبی از طرف احزاب سیاسی مختلف را دیدم که نه تنها نگرانی‌های مشخص، بلکه نگرانی‌های عمومی حقوق‌بشر جوانان و به‌طور خاص زنان در ایران را ابراز می‌کردند.

ما سهم و کمکهای وسیعی از طرف اعضای مختلف داشتیم. بسیار خوشنودم که وزیر آنچه را که ما می‌بایست بگوییم و آنچه را که ما از دولت انگلستان خواهان انجام آن هستیم شنید.

من قصد دارم به بحث و گفتگو با دولت انگلستان ادامه بدهم تا تضمین کنیم که این امر محقق خواهد شد.
										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/6cab2ba0-5739-45f1-9b73-afd77193a411"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات