728 x 90

دریاچه ها و تالاب های ایران,حوادث,

زیر آب رفتن یک روستا در استان مرکزی بر اثر سرازیر شدن سد کمال صالح

-

سیل در ایران - آرشیو
سیل در ایران - آرشیو
بنا‌به گزارشهای دریافتی روز پنجشنبه 9اردیبهشت 95 بر اثر بارش شدید باران و سیل، روستای گوشه دواریجان در استان مرکزی، به علت سرریز شدن سد کمال صالح استان مرکزی به زیر آب رفت.

بنا به این گزارش مردم این روستا که بالغ بر 80 خانوار هستند، به دامنه کوهها پناه برده‌اند.
 
بیشتر بخوانید:

باران و سیل ۱۱۵میلیارد تومان به بخش کشاورزی کهگیلویه و بویر احمد خسارت وارد کرد

معاون برنامه‌ریزی ارگان موسوم به جهاد کشاورزی در استان کهگیلویه و بویراحمد روز چهارشنبه 8اردیبهشت 95 خسارت سیلاب و آبگرفتگی اخیر به بخش کشاورزی در این استان را 115میلیارد تومان اعلام کرد.

علی رستگار خسارات وارد شده را شامل حوزه‌های دام و طیور، زراعت، باغبانی و تأسیسات آب و خاک اعلام کرد که در حوزه باغات 75 میلیارد و در حوزه زراعت خسارت را بیش از 30 میلیارد تومان عنوان کرد.

وی غرامت پرداخت نشده بیمه محصولات کشاورزی مربوط به سال 93_ 94 در این استان را 3میلیارد و 800 میلیون تومان اعلام کرد.

رستگار هم‌چنین گفت: ”حجم خسارات وارد شده به میزانی است که شاید بیمه نتواند همه خسارت را جبران کند زیرا بخش عمده‌ای از باغات و زراعات استان تحت پوشش بیمه نیستند که این موضوع مشکل را دوچندان می‌کند “.

خسارات گسترده سیلاب در ۳ استان کشور

سیل د‌ر سه استان خراسان رضوی ، گلستان و لرستان میلیاردها تومان خسارت بر جای گذاشت.

سیل اخیر در گلستان به تأسیسات 37 روستای این استان خسارت وارد کرد که بیش از 20 میلیارد ریال برآورد شده است.

سیل اخیر بیش از 94 میلیارد تومان به مزارع کشاورزی، تأسیسات زیربنایی و راههای استان گلستان خسارت وارد کرد.

فرماندار رژیم در رامیان گفت: ”میزان برآورد خسارت سیل ۲۹ فرودین ماه امسال در شهرستان رامیان بیش از ۹۵ میلیارد ریال بوده است “.

رئیس ستاد بحران در استان گلستان روز دوشنبه 30فروردین 95، خسارت وارده ناشی از سیل در مناطق و بخشهای مختلف استان را بیش از 950میلیارد ریال برآورد کرد.

وی افزود: ”این بارش سبب بسته شدن راه روستایی چند روستا و آبگرفتگی معابر و قطع برق در چند نقطه از استان شد و به زیرساخت‌های راه‌ها و پل‌ها خسارت وارد کرد “.

مقدم اضافه کرد: ”در بخش کشاورزی هم علاوه بر محصولات کشاورزی به جاده بین مزارع و قناتها هم آسیب وارد شد “.

در استان خراسان رضوی مدیرعامل آب در این استان با اشاره به 3میلیارد ریال خسارت به تاسیسات آب برخی شهرستانهای این استان گفت: ”عمده خسارتها به تأسیسات آب و فاضلاب سبزوار و کاشمر وارد شده است .علاوه بر این تأسیسات شهرستانهای تربت‌جام و قوچان نیز دچار خسارت عمیق شده و حدود سه میلیارد ریال به تأسیسات هر کدام از این شهرها خسارت وارد شده است “. وی افزود: ”تأسیسات شهرهای نیشابور، فریمان، کاشمر، طرقبه، شاندیز، قوچان، کلات، زاوین، رودآب، سرخس و ملک آباد نیز دچار خسارت شده‌اند “.

و در استان لرستان: مدیرکل بحران در این استان میزان کل خسارات سیلاب را چهار هزار و 436 میلیارد ریال اعلام کرد. رضا آریایی گفت: ”میزان خسارت راه‌ها، ابنیه فنی، پل‌ها، آب شرب، خطوط انتقال برق، معابر شهری و روستایی و پروژه‌های عمرانی دو هزار و 200 میلیارد ریال برآورد شد “.

وی افزود: ”برآورد خسارت به تأسیسات انتقال آب کشاورزی، کانال‌های آب‌بر، سدها و بندهای کوچک خاکی و ایستگاههای پمپاژ کشاورزی استان نیز970 میلیارد ریال اعلام شده است “.

این کارگزار رژیم خسارت سیلاب به اراضی کشاورزی، باغها، دام‌ها و آبزی‌پروری استان هزار و 266 میلیارد ریال برشمرد و گفت: ”میزان خسارت به ماشین‌آلات سبک شهروندان نیز 29 دستگاه اعلام شده است “.

لازم به یادآوری است آمار قربانیان سیل نیز به 7تن رسید. سخنگوی سازمان امداد و نجات هلا‌ل احمر رژیم از جان باختن 7تن در 21 استان کشور خبر داد و گفت: طی 6روز سیل، 21 استان خوزستان ، لرستان، ایلام، کرمانشاه، فارس، چهارمحال، همدان، اصفهان، خراسانهای جنوبی، شمالی و رضوی، کهگیلویه، کردستان، البرز، یزد، سمنان، گیلان، گلستان، آذربایجان شرقی، مازندران و زنجان و 351 شهر، روستا و مناطق عشایرنشین دچار سیل و آبگرفتگی شده‌اند “.
 

۲۰۰۰نفر پس از سیل اخیر در شهرستان دزفول بیکار شدند

در پی بارندگیهای شدید اخیر و سیلاب ناشی از طغیان رودخانه دز 2000نفر از کارگران بخش پیمانکاری شهرداری شهرستان دزفول در استان خوزستان بیکار شدند.

یکی از کارگزاران رژیم در دزفول روز یکشنبه 29فروردین 95 در این رابطه گفت: ”100 پیمانکار شهرداری در این سیلاب خسارت دیدند ضمن این‌که بسیاری از واحدهای تجاری و طرحهای شهرداری در ساحل رودخانه دز آسیب دیده و یا تخریب شده‌اند که به بیکاری نیروهای شاغل در آنها منجر شده است “.

عظیم سرفراز درباره علت این بیکاریها افزود: ”تخریب زیر ساختهای گردشگری در ساحل رودخانه دز و نیز خسارت وارده به بوستانهای ساحلی دزفول موجب شده تا کارگران پیمانکاری شاغل در این بخش بیکار شوند “.

سیل در استان ایلام ۴کشته و ۱۸۰میلیارد تومان خسارت بر جای گذاشت

بر اساس آخرین گزارشهای منتشر شده مجموع خسارات وارده به بخش عمومی در هفت شهرستان استان ایلام به بیش از ١٨٠٠ میلیارد ریال رسیده است. این خسارتها به زیرساخت‌های کشاورزی و تأسیسات زیربنایی وارد شده است.

علاوه بر بخش کشاورزی، آثار تاریخی و تأسیسات گردشگری استان ایلام نیز دچار خسارات‌های گردیده به‌نحوی که مشکلات میراث فرهنگی استان را دوچندان کرده است.
اسامی مناطق گردشگری آسیب‌دیده عبارتند از: اقامتگاه و کمپینگ گردشگران و زائران امامزاده ابوچماقین، مجتمع‌های تفریحی توریستی شهرستانها، راه دسترسی به سنگ نوشته گل‌گل، جاده دسترسی دریاچه دو قلو، راه دسترسی به تنگه ساز و بن.

شهرستانهای ایلام طعمه سیل

بارانهای سیل‌آسا در روزهای اخیر موجب جان باختن ٤ شهروند و مصدومیت ٤ تن دیگر در شهرها و روستاهای استان ایلام شده است.
یک کودک ٥ ساله و زنی ٢١ ساله از جمله‌ی جانباختگان سیل در استان ایلام بوده‌اند.

شهرستانهای ایلام، دره‌شهر، دهلران، ایوان سیروان، چرداول و مهران و تعداد ٢٢ روستای تابعه این شهرستانها گرفتار سیل شدند. حادثه‌ی سیل مشابه آبان‌ماه گذشته در این استان به مرگ دست‌کم ٤ شهروند کرد انجامیده بود.

به‌رغم قابل پیش‌بینی بودن ابعاد سیل در 14استان کشور دولت حسن روحانی نه تنها اقدامات پیشگیرانه لازم را انجام نداد بلکه در جریان سیل و پس از آن هم از حداقل ضروری رسیدگی به شهرها و مناطق آسیب دیده سر باززده‌اند، و در جریان خبرهای رسانه‌یی رژیم تلاش برای کوچکنمایی ابعاد خسارتها و ضایعاتی که متوجه مردم در این سیل ویرانگر شده است دارند.

سیل در ۱۵۲ شهر و روستای ایران، متأسفانه ۶کشته و مفقود بر جای گذاشت

سیل، باران و کولاک برف 152 شهر و روستای ایران را فرا گرفت و متأسفانه 6کشته و مفقود بر جای گذاشت. همچنین بر اثر جاری شدن سیل بیش از100 پل بزرگ و کوچک تخریب شدند. در استان لرستان راه ارتباطی 80روستا و همچنین آب آشامیدنی 143 روستا قطع شده است.

سیل خساراتی به زیر ساختهای استان کهگیلویه وارد کرده و برخی از پلهای این منطقه ریزش کرده و یا ترک برداشته است و احتمال ریزش آن وجود دارد. بیشترین خسارات در استانهای ایلام، لرستان و خوزستان بوده است.
										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/b0689401-be05-430b-b179-c7caa81ec18b"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات