728 x 90

بحران اقتصادى ايران,

خشکی دریاچه ارومیه و عواقب خطرناک آن

-

خشک شدن دریاچه ارومیه
خشک شدن دریاچه ارومیه
مدیر دفتر برنامه و تلفیق بودجه رژیم در ستاد احیای دریاچه ارومیه روز یکشنبه 9خرداد 95 به تبعات خشکی دریاچه ارومیه، برای تبریز و کودکان مبتلا به سل ساکن در شهرستانهای حوزه این دریاچه اعتراف کرد.

مسعود تجریشی گفت: ”با توجه به این‌که تابستان امسال افزایش دمای ۱.۵ تا 2 درجه‌ای را خواهیم داشت احتمال تبخیر آب دریاچه ارومیه در ماه‌های شهریور، مهر و آبان بالاست. بنابراین در تابستان شمال و جنوب دریاچه خشک و جدا خواهد شد “.

وی همچنین افزود: ”با خشک‌شدن دریاچه نمک‌ها دوباره کریستال می‌شوند و خوبی این اتفاق این است که توفان نمکی کمتری اتفاق می‌افتد. یکی از کارکردهای بارندگی کاهش توفانهای نمکی است و در سال‌هایی که بارش خوبی داشته باشیم توفانهای نمکی کمتر می‌شود “.

این کارگزار رژیم اضافه کرد: ”تبریز بیشتر با تبعات خشک‌شدن دریاچه ارومیه مواجه است که مردم محلی نیز تا حدی متوجه این مسأله شده‌اند و در نتیجه آن در برخی روستاها مردم به‌طور خودجوش تصمیم گرفته‌اند که پیاز نکارند که این اقدام بدون اعمال نظر قانونی بوده است. در حقیقت کشاورزان متوجه شده‌اند که با خشک‌شدن دریاچه ارومیه توفانهای نمکی اتفاق می‌افتد و درختان آنها از بین می‌رود بنابراین سعی می‌کنند با کاهش مصرف آب، خسارتها را کمتر کنند “.

وی با اشاره به وجود مشکل گرد و غبار و توفان نمک در غرب و شرق دریاچه ارومیه اظهار کرد: ”این توفانها حتی کشورهای اطراف را نیز تحت تاثیر قرار می‌دهند. بنابراین باید به توفانهای نمکی این منطقه به‌عنوان یک مسأله محلی، ملی، منطقه‌یی و بین‌المللی نگاه کرد. به‌دلیل بارش‌های خوب امسال توفان نمک در منطقه کمتر خواهد بود“.

تجریشی در ادامه افزود: ”طی یک پروژه در 3 روستا 88 دانش‌آموز مورد آزمایش قرار گرفتند و متوجه شدیم که 30نفر از آنها مشکل آسم دارند و 3نفر از این تعداد، 80 درصد ریه خود را از دست داده‌اند. بنابراین خشک‌شدن دریاچه ارومیه مشکلات زیست‌محیطی و بهداشتی بسیاری برای مردم و حتی کشورهای همسایه به‌دنبال خواهد داشت “.

وی همچنین با بیان این‌که از زمان خشک‌شدن دریاچه ارومیه تشعشعات ماوراء بنفش، ۲.۵ برابر افزایش داشته است اضافه کرد: ”این تشعشعات باعث بیماریهای مختلف از جمله سرطان پوست می‌شود. همچنین در نتیجه خشک‌شدن دریاچه دماهای حداقلی و حداکثری در منطقه افزایش یافته است. سال گذشته مراغه دمای 43 درجه سانتی‌گراد را تجربه کرد. در حالی که دریاچه دما را در منطقه تعدیل می‌کرد ولی در حال حاضر با سرمازدگی یا افزایش ناگهانی دما در منطقه مواجه می‌شویم “.
										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/99d71362-ac4f-4d52-bfbc-9c427beb7c2f"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات