728 x 90

تعطيلى واحدهاى صنعتى و توليدى,

۳۰۰ کارگر صابون سازی خرمشهر ۴سال در انتظار بازگشایی کارخانه

-

کارخانه صابون‌سازی خرمشهر
کارخانه صابون‌سازی خرمشهر
300 کارگر بیکار شده کارخانه صابون سازی خرمشهر، در انتظار بازگشایی مجدد کارخانه، 4سال است که در انتظارند و از این وضعیت به تنگ آمده‌اند. شریفات یکی از کارگران در این باره می‌گوید: «قبل از تعطیلی این کارخانه کمتر از چهار سال به بازنشستگی‌ام مانده بود که با وضعیت تعطیلی آن متأسفانه وضعیت بازنشستگی‌ام نیز به‌حالت بلاتکلیفی ماند» .
وی می‌افزاید: «فقط من نیستم که وضعیت بیمه بازنشستگی‌ام در این واحد تولیدی بلاتکلیف شد، بلکه تعداد زیادی از همکاران ما نیز دچار چنین مشکلی شده‌اند» ..

علی عبدی کارگر بیکار شده دیگری می‌گوید: «کارگران صابون سازی خرمشهر از جمله کارگرانی هستند که بعد از تعطیل شدن واحد تولیدی کارخانه اعتراضات و پیگیریهای زیادی را انجام دادند، ولی متأسفانه صدای آنها به جایی نرسید، و مسئولان شهرستان تنها با وعده به آنها در این مدت امید می‌دادند» ”.

رضا جاوید رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان خرمشهر درباره تهدیدات ایمنی این کارخانه می‌گوید: ”در سال ۱۳۸۸ حجمی به میزان ۵ هزار و ۵۰۰ تن مواد از ضایعات شیمیایی هیدروکربنی وارد شرکت صابون سازی یاس خرمشهر شد“.

وی می‌افزاید: ”این مواد بدون هیچ‌گونه مجوز زیست محیطی در مخازن غیراستاندارد نگهداری شد و به تدریج مخازن شروع به خوردگی و به نشتیهای ریز کرد که چون مواد قابل اشتعال بود و امکان جوشکاری روی مخازن نبود، آن را به‌صورت سنتی با چوب گذاشتن در درزها موقتاً مهار می‌کردند“.

جاوید در ادامه می‌گوید: ”اما آخرین نشتی به این راحتی قابل مهار شدن نبود و حاصل آن روانه شدن ۲۰۰ هزار لیتر مواد سمی شیمیایی به سمت کارون بود، موادی که اگر پایشان به بزرگترین رودخانه خاورمیانه باز می‌شد یک فاجعه زیست محیطی به بار می‌آورد ”.

رجب‌زاده کارگر بیکار دیگری می‌گوید: ”چهار سال است هیچ حقوق و مزایایی شامل ما کارگران نمی‌شود و نیروهای این کارخانه در بدترین شرایط در حال سپری کردن زندگی خود و خانوادهایشان هستند ”.

وی همچنین اضافه می‌کند: ”هیچکس پیگیر مشکل ما نیست و ای کاش همان‌گونه که مسئولان یک‌باره بیدار شدند و به فکر محیط زیست و وضعیت این مواد افتادند در این سالها به فکر کارگران مظلوم این کارخانه نیز می‌افتادند“.
حال پشت درهای این کارخانه کارگرانی ایستاده‌اند که برای چرخاندن چرخهای تولید و رو به راه شدن اوضاع معیشتشان لحظه شماری می‌کنند.

بیشتر بخوانید
۷۰۰۰ واحد تولیدی در شهرک‌های صنعتی تعطیل شد

وزیر صنعت کابینه آخوند روحانی به رکود در واحدهای تولیدی اعتراف کرد و گفت: ”در مجموع 7هزار واحد متوقف در شهرک‌های صنعتی کشور تعطیل شده است“.
محمدرضا نعمت زاده افزود برای فعال کردن این واحدها به 16هزار میلیارد تومان تسهیلات بانکی و یارانه نیاز است.
وی که صبح شنبه 21فروردین 95 در جمع عوامل رژیم در شیراز سخنرانی می‌کرد با حمله به دلواپسان برجام گفت: ”برخی عنوان می‌کنند برجام چه کرد در حالی‌که در مثالی ساده می‌توان گفت ایران تا زمان پیش از برجام نمی‌توانست برای یک نمایشگاه نقاشی 50 دلار جابه‌جا کند. این به‌واقع عزت نبود بلکه ذلت بود که برای جابه‌جایی‌های کوچک مالی باید از طریق صراف و واسطه و غیره کار پیش می‌رفت“.
										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/15030eeb-2969-4338-bb79-91b217f837a5"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات