728 x 90

آمريكاى جنوبى,

استیضاح دیلما روسف رئیس‌جمهور برزیل توسط مجلس عوام

-

--
--
اعضای مجلس عوام برزیل با رأی خود راه را برای برکناری رئیس‌جمهور این کشور باز کرد.
پیشنهاد خلع دیلما روسف که نیازمند کسب دو سوم آراء نمایندگان یعنی ۳۴۲ رأی بود با ۳۶۷ رأی موافق به تصویب رسید و پیگیری این روند را در سنای این کشور ممکن ساخت. مجلس سنا در روز ۱۱ اوت این پیشنهاد را به رای‌گیری می‌گذارد. تصویب آن در سنا نیازمند کسب تنها ۴۲ رأی موافق است. سنای برزیل ۸۱ عضو دارد.

تلاشهای دیلما روسف و طرفداران وی نتوانست نتیجه دلخواه آنان را ببار آورد. رهبر حزب کارگران برزیل، حزبی که رئیس‌جمهور بدان تعلق دارد، رأی مجلس را «کودتا» توصیف کرد و گفت: «کودتاگران در مجلس پیروز شدند، اما این موفقیت موقت برای ما به‌معنای شکست در جنگ نیست». ژوزه گیمارس هشدار داد حزب وی اینک گفتگو با اعضای سنا را آغاز می‌کند تا آنان «تصمیم کودتاگران را اصلاح کنند». اعضای حزب کارگران و دیلما روسف همین تلاشها را در گفتگو با اعضای مجلس عوام نیز به‌عمل آورده بودند.

در صورتیکه مجلس سنا در روز ۱۱ اوت به این پیشنهاد رأی موافق دهد، دیلما روسف از کار برکنار خواهد شد. در غیراینصورت وی به‌طور موقت برای ۱۸۰ روز از قدرت کنار می‌رود تا حکم نهایی در این زمینه صادر شود. این حکم را نیز مجلس سنا در مقام قضایی خود صادر خواهد کرد و صدور حکم نیازمند رأی موافق دو سوم اعضاء خواهد بود.

دیلما روسف به پنهان کردن وضعیت مالی کشور و حسابهای عمومی دولت در سال ۲۰۱۴، سال انتخاب مجدد او به ریاست جمهوری، و نیز در سال پس از آن متهم شده است.
به گزارش خبرگزاریهای بین‌المللی صدها هزار تن از مردم برزیل، یکشنبه شب رأی مجلس عوام را به عزل دیلما روسف، رئیس‌جمهور این کشور جشن گرفتند.

میلیون ها تن این تصمیم نمایندگان عوام را که گامی قاطع در پایان دادن به ۱۳ سال حضور حزب چپ‌گرای کارگر در قدرت است، به‌صورت پخش زنده در خیابان تماشا کردند.

آنچه باعث تشدید بحران و زیر سؤال رفتن دیلما شد، حمایت وی از لولا داسیلوا رئیس‌جمهور سابق برزیل بود که به‌دلیل پرونده‌های فساد تحت پیگرد قضایی قرار گرفت. دیلما روسف برای این که وی از مصؤنیت برخوردار شود به او پست مهمی در دولت اعطا کرد. همین اقدام موقعیت خود دیلما روسف را هم زیر سؤال برد.
										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/5d4e0c81-7569-487c-9a5f-98c4e82baea9"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات