728 x 90

فساد اقتصادى,

قصهٴ پرغصهٴ بورس در دزد بازار آخوندی

-

بازار بورس تهران  - آرشیو
بازار بورس تهران - آرشیو
فساد و چپاول اموال مردم، در رژیم آخوندی فراگیر و نهادینه شده است. یکی از مراکز این چپاول نهادینه در سالهای اخیر، بورس تهران است که محل و وسیله‌یی برای بلعیدن اندوخته‌ها و سرمایه‌های خرد مردمی شده است که گمان کرده‌اند مانند سایر کشورهای دنیا می‌توانند با خرید اوراق بورس و سهام شرکتها و مؤسسات از سود آنها بهره‌مند شوند.

بازار بورس تهران از دی ۱۳۹۲ تا کنون معمولاً در وضعیت قرمز بوده و شاخص کل بازار در این بازة زمانی از سطح ۹۳ هزار واحد به حدود ۶۰ هزار واحد سقوط کرده است. به این ترتیب، ۲۰۲ هزار میلیارد تومان یا نزدیک به ۶۱ میلیارد دلار از دارایی سهام‌داران و صندوقهای بازنشستگی که جزو همین سهام‌داران هستند، از بین رفته است.

از سوی دیگر وضعیت بازار بورس، تصویری از ورشکستگی اقتصاد کشور و پوچ درآمدن وعده‌های روحانی است مبنی بر این‌که پس از توافق هسته‌یی، چرخهای اقتصاد و تولید به حرکت درخواهد آمد.

در حالی که بر اساس آمار ارائه شده توسط مرکز آمار ایران درباره شرکتهای صنعتی فهرست شده در بورس تهران، تولید این شرکتها در سال94 نسبت به مدت مشابه سال قبل بیش از 8 درصد کاهش پیدا کرده و در عین‌حال نسبت به سال 93 بیش از 12درصد نیز کاهش فروش داشته‌اند؛ نشانهٴ آن که بحران در سال 94 حادتر شده است.

مردم مالباخته بارها تجمع، تظاهرات و اعتراض کرده‌اند و چند نفر هم از غصهٴ باختن دارایی و حاصل یک عمر کار و زحمت خود، دق کرده و مرده‌اند. آش آن قدر شور شده که این موضوع تا کنون چند بار در مجلس ارتجاع هم مطرح شده است. آخوند رسایی عضو مجلس ارتجاع در جلسه علنی مجلس گفت:
«آیا خبر دارید که وضعیت مردم در بورس چگونه است؟ چقدر سکته کردند؟ چقدر طلاق گرفتند؟ مردم اعتراض می‌کنند، گریه می‌کنند، بد و بیراه می‌گویند» (16آذر 94).

آخوند رسایی در جلسه علنی مجلس ارتجاع در 23آذر هم گفت:
«شما بهتر از من از وضعیت بورس خبر دارید. حاج آقای ابوترابی! آیا تا حالا شده فقط با وعده‌یی که مسئولان داده‌اند منزلتان را بفروشید و در بورس سرمایه‌گذاری کنید و یا پول جهیزه دخترتان را ببرید در بورس سرمایه‌گذاری کنید؟ مردم کاری به این‌که کی دولت است وکی مجلس، کی چپ است و کی راست و کی اصول‌گراست و کی اصلاح‌طلب ندارند؛ همه را حاکمیت می‌بینند. آقای ابوترابی می‌گویند دولت و شما مسئولان گفتید بیایید در بورس سرمایه‌گذاری کنید ما هم سرمایه‌گذاری کردیم، الآن وضعیت این طور شده که هر روز افت، هر روز سقوط و هر روز مال مردم نصف شده است».

مسألهٴ بورس اکنون بر اثر فشارها و اعتراضات مردم مالباخته، سیاسی شده و به موضوع جنگ و دعوای دو باند حاکم تبدیل شده است. اما در این میان نکات جالبی برملا می‌شود، این‌که چه کسانی و با چه مکانیسمی از نوسان قیمت سهام بورس، مانند نوسانات قیمت ارز سود می‌برند؟ رسایی می‌گوید:
«در همین مجلس آقای نعمت‌زاده 19شرکت خصوصی مربوط به پتروشیمی داشتند. ایشان عضو شورای عالی بورس هم هست؛ به تمام اطلاعات هم در طول این مدت دسترسی داشته است. طی این مدت، یکی از موارد درخواست تحقیق و تفحص ما همین رانت است که برای برخی مسئولان ایجاد شده است» (جلسه علنی مجلس ارتجاع -23آذر93).

اما واقعیت این است که تنها غارتگر دزد بازار بورس تهران، این وزیر دولت روحانی نیست؛ دزد و غارتگر اصلی سپاه پاسداران است.

سپاه پاسداران مالک عمده کارخانه‌ها، شرکتها و مؤسساتی است که سهام آنها در بورس عرضه شده است. به گزارش منابع خارجی، سپاه با تملک بیش از 17میلیارد دلار سهام شرکتهایی که در بازار بورس تهران ثبت شده‌اند، بورس را در کنترل خود دارد و سود برنده اصلی نوسانات بازار بورس تهران است.
										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/09efcebe-875a-4bd7-90af-90aabaa84dac"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات