728 x 90

حمله موشكى به ليبرتى

مصاحبه تلویزیون سی اسپن با تام ریج اولین وزیر امنیت داخلی ایالات متحده درباره حمله موشکی به لیبرتی و تعهدات آمریکا

-

تام ریج اولین وزیر امنیت داخلی ایالات متحده
تام ریج اولین وزیر امنیت داخلی ایالات متحده
تام ریج اولین وزیر امنیت داخلی ایالات متحده:
ایرانیان مستقر در عراق (قبلا) تسلیحاتی برای دفاع از خود داشتند و بحثهای جنجالی در رابطه با لیست‌گذاری آنها در میان بود. بعداً لیست‌گذاری آنها لغو شد، چون بر اساس انگیزه‌های سیاسی نامگذاری شده بودند. باید یادآوری کنم، در مدتی که من (وزیر) امنیت داخلی بودم، به‌طور مرتب لیستی از تهدیدهای محتمل دریافت می‌کردم، تهدیدهای تروریستی علیه آمریکا و منافع آمریکا، و هیچ‌گاه نام سازمان مجاهدین خلق ایران را در آن لیست ندیدم. لذا باید اول به این نکته توجه داشت.

وقتی آنها تسلیحات خود را به‌درخواست آمریکا تحویل دادند، یک ژنرال ارتش آمریکا به همهٴ آنها نامه‌یی داد که حامل قولی برای تأمین امنیت و سلامت آنها بود؛ زیرا آمریکا آنها را «افراد حفاظت‌شده» تحت کنوانسیونهای ژنو قلمداد می‌کرد. پس از قرارداد موقعیت نیروها با دولت مالکی، دولت عراق گفت که انتقال مسئولیت از آمریکا را می‌پذیرد و امنیت و سلامت ساکنان را تأمین و از آنها حفاظت خواهد کرد.

باید خاطرنشان کنم که در این تلاشها، من تنها نیستم. ترکیبی‌ خارق‌العاده از رهبران سیاسی، نظامی و دیپلوماتیک وجود دارد که از دولت آمریکا می‌خواهند، از ساکنان حفاظت کند. ما به‌نیابت از این دولت و وزارت‌خارجه در موضوع دخالت کردیم تا ساکنان از کمپ اشرف به کمپ لیبرتی نقل مکان کنند. و طی این مدت قول‌های بسیار مشخصی، توسط سازمان ملل و دولت آمریکا، علاوه بر وعده‌های قبلی ژنرال آمریکایی، به ما داده شد که از ساکنان حفاظت و امنیت آنها حفظ خواهد شد.

فکر می‌کنم 5 بار به آنها حمله شده، آخرین‌بار در 29 اکتبر. در گذشته حمله‌هایی صورت گرفته که کمپ آنها اشغال شده و دستهای ساکنان را از پشت بسته و به ضرب گلوله آنها را به قتل رساندند. آنها به قتل رسیدند. حمله اخیر هم با تسلیحات ساخت رژیم ایران صورت گرفت. ما می‌دانیم که رژیم آخوندها از ساکنان وحشت دارد. زیرا خواستار یک ایران دموکراتیک و غیراتمی هستند. بنابراین این یک نیروی قدرتمند است. این‌که من درگیر این موضوع شدم این است که قول ما باید الزام‌آور باشد و (آمریکا) به ساکنان بی‌دفاع قول داد که اگر این تعهدات را انجام دهید، ما از شما حفاظت خواهیم کرد و امنیت شما تأمین خواهد شد. صادقانه فکر می‌کنم که این نشان‌دهندهٴ این است که دولت فعلی آمریکا از هیچ تلاشی برای مماشات با رژیم آخوندها در ایران فروگذار نکرده تا توافق اتمی به‌نتیجه برسد...

مجری: بگذارید روشن‌تر حرفتان را درک کنم که شما دولت را متهم می‌کنید که...

تام ریج: ... به‌وعده‌های خود عمل نکرده است. خیلی ساده.

مجری: برای خوشایند رژیم ایران؟

تام ریج: هیچ شکی از نظر من در این زمینه نیست.

مجری: که این ساکنان را عامدانه و به‌طور آسیب‌پذیر رها کرده‌اند...

تام ریج: بله درست است. قطعا. هیچ شکی ندارم. در مجلس نمایندگان آمریکا هم این نکته مطرح شده است. اینها افراد بی‌دفاع هستند. ما از آنها خواستیم که تسلیحات دفاعی خود را تحویل دهند و از نقطهٴ A به نقطهٴ B نقل مکان کنند، بدون این‌که وارد جزئیات شوم، و بعد در پنج نوبت آنها در معرض اعمال مرگبار و قتل قرار گرفته‌اند که طی این حملات (مهاجمین) فارسی حرف می‌زنند و تسلیحات مورد استفادهٴ آنها ساخت رژیم ایران است.

لذا من می‌گویم که اگر آمریکا، از ژنرالی که تعهد را امضا کرد و به ساکنان داد گرفته، تا دولت و افراد وزارت‌خارجه که من از آنها نام نمی‌برم، ولی در سوی دیگر مکالمات تلفنی، افراد بسیار جالبی حضور داشتند مانند دموکراتهای خوب و متعهد مثل هوارد دین، اد رندل و لویی فری، و در میان جمهوریخواهان وزیر پیشین دادگستری ژنرال موکیزی، رودی جولیانی و خود من. و می‌توانم لیست طولانی از رهبران نظامی و سیاسی دیگری را هم ارائه دهم. ما وعده‌هایی به این ساکنان دادیم. قول دادیم که نقل مکان شوند و به سرعت آنها را از آنجا خارج کنیم. و حالا بعد از پنج حمله و دهها و دهها تن کشته و صدها تن مجروح، ما هنوز به قول خود وفا نکرده‌ایم و این واقعاً نگران‌کننده است. این اعتبار آمریکا را خدشه‌دار می‌کند. آمریکا وقتی قول می‌دهد باید به آن وفا کند. این یک ارزش متعلق به حزب دموکرات یا جمهوریخواه نیست.

قول آمریکا این بود که آنها را به سرعت خارج کند، ولی هنوز این کار را نکرده است. بهانه‌های زیادی مطرح شده است. به ما گفته شد که نمایندگان آمریکا در (کمپ) حضور دائمی خواهند داشت تا وضعیت را مانیتور کنند، اما هرازگاهی یکی، دو ساعت به آنجا سر می‌زنند و می‌روند. دوباره بگویم، اگر مخرج مشترک را بگیریم، موضوع ساده است، از نظر کسی مثل من، وقتی کشور من به هر شکلی قولی می‌دهد به افراد که سلامت شما را تأمین و از شما حفاظت خواهیم کرد، اگر به قول خود وفا نکنیم، شرم بر ما».
										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/a0951fde-d393-49f8-a68c-b9665b08d954"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات